A koronavírus-járványt követően töretlen a magyarok utazási kedve, az utazási irodák forgalma az árbevételben bizonyosan meghaladja, utasszámban pedig megközelítheti a járvány előtti szintet – mondta Bakó Balázs, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) szóvivője a Bank360.hu-nak. (A KSH adatai szerint 2019-ben a magyarok mintegy 25 millió alkalommal utaztak külföldre, ahol 75 millió napot töltöttek és közel ezer milliárd forintot költöttek el.) Nagyon erős volt a tavaly decembertől idén március végéig tartó előfoglalási időszak, majd az érdeklődés alábbhagyott júniusig, amikor is az iskolai év végén hagyományosan megélénkül a kereslet, és ez idén is így történt. Most azonban már kevés szabad hely van tengerparti nyaralóprogramokra. A hazai utazásszervezők által lekötött charter légi járatokon és a külföldi szálláshelyeken is gyorsan fogynak a szabad helyek. Az utóbbit az is eredményezi, hogy szinte egész Európában turisztikai „boom” van, sokan utaznak és sokan foglaltak – tette hozzá a szakember.
Továbbra is Görögország, Horvátország és Törökország a legnépszerűbb célországok a magyarok körében, de idén nagyon keresett Ciprus, és sokan mennek a szintén évek óta kedvelt olaszországi és spanyolországi nyaralóhelyekre. Bulgária tengerparti üdülőhelyei mellett évek óta feljövőben van Albánia. Nem csak a nyári hónapokban vágynak az utazók Egyiptomba, és a Covid-játvány után visszatért az érdeklődés Tunézia iránt is. A nyaralások hossza jellemzően – a charterjáratokhoz igazodva – 8 nap 7 éjszaka, de vannak, akik ezt meghosszabbítják még 7 éjszakával.
Az árak 15 százalékkal emelkedtek
Az üdülési csomagok ára átlagosan 10-15 százalékkal emelkedett tavalyhoz képest, az infláció és a szolgáltatások drágulása miatt. A járvány után egyre többen fordulnak utazási irodákhoz. A MUISZ szóvivője szerint ennek az az oka, hogy a csak repülőjegyet vagy szállásfoglalást, de még inkább a több szolgáltatást (repjegy, szállás, transzferek és helyi programok) tartalmazó utazási csomagok esetében felértékelődött az utazási irodák által nyújtott biztonság és szaktudás.
A főszezon kiemelt heteire, július utolsó kettő és augusztus első két hetére nemigen várható last minute ajánlat, a legnépszerűbb nyaralóhelyekre a charter- és szálláshelyek szinte megteltek. Egész Európában erős a kereslet a mediterrán nyaralások iránt – tudtuk meg Termes Nórától, a charteres utazásokat szervező IBUSZ hálózati és marketingigazgatójától. Aki időben lépett, a március végéig tartó előfoglalási időszakban 15 százalékkal olcsóbban tudott nyaralást foglalni a főszezonos árakhoz képest.
Kisebb számban, vagy a főszezon kiemelt hetein kívül találni azért még akciós tengerparti nyaralási ajánlatokat. Egy 8 nap 7 éjszakás út esetében az egy főre jutó utazási költség egy repülőjegyes, apartmanos foglalásnál, last minute akcióval 150 ezer forint körül kezdődik. Egy 3 csillagos szálláshelyen, félpanziós ellátással 300 ezer forinttól, míg 4-5 csillagos, all inclusive nyaralásnál 350-400 ezer forinttól indulnak az utolsó pillanatos ajánlatok. (Ha csak szállást foglalunk az irodán keresztül, akkor 60-70 ezer forinttól tehetjük ezt meg kedvezményesen.)
A magyaroknak már nem álom az Álomhajó
A pihenni vágyók keresik a görögországi (például Kréta, Rodosz, Karpathos, Zakynthos, Kefalónia, Lefkada, Parga, Korfu) és a spanyol (az IBUSZ kínálatában Mallorca, Costa del Sol, Costa Brava és Dorada) nyaralóhelyeket, míg a Török Riviérán a magas kategóriás ellátást nyújtó szolgáltatásokat. Egyre többen érdeklődnek a tengeri hajós utazások iránt is, akár a Földközi- vagy a hűvösebb Északi-tenger partvidékén, míg a téli időszakban a Karib-tengeren és a Perzsa-öböl mentén – mondta el Termes Nóra.
Az IBUSZ már tavaly a Covid-járvány előtti szintet meghaladó utasforgalmat bonyolított, idén pedig az előfoglalási időszakban 25-30 százalékkal nagyobb kereslet mutatkozott az útjai iránt, mint egy évvel korábban. 2023-ban, az egész évet tekinte 15-20 százalékos forgalombővülést várnak 2022-höz képest.
El lehet csípni jelentős kedvezményt is
Júniustól már többségében a last minute utakat keresik a nyaralni vágyók; ahol vannak még szabad helyek, akár 20-25 százalékos kedvezményt is elcsíphetnek – mondta Bocsák Zsófia, a Kartago Tours értékesítési és marketing vezetője. A választék azonban szűkösebb, szinte minden országba nagyarányú a foglaltságuk. Az erős előfoglalási szezon után az iskolai szünet beköszöntével ismét megugrott az érdeklődés az utazások iránt.
A Kartago Tours „klasszikus” célországa Tunézia és Djerba szigete, Egyiptom (Marsa Alam, Hurghada) és a Török Riviéra. A járványévek után bővítették ismét a kínálatot görög szigetekkel (Kréta, Korfu, Rodosz, Zakynthos), Spanyolországgal, a Baleári- és Kanári-szigetekkel. Új úti célt is bevezetnek: egész éves nyaralásra ajánlják a magyaroknak a Perzsa-öböl menti Rász el-Haimát (Ras Al Khaimah), amely az azonos nevű emírség fővárosa. A Dubaitól körülbelül egy órányi autóútra lévő várost széles, homokos tengerpartja, minőségi szállodái és kirándulóhelyei miatt családoknak ajánlják. Az erős utazási kedvre alapozva a társaság idén 20-25 százalékos forgalomnövekedést vár tavalyhoz képest.
Mindenfelé rengeteg a turista
A csoportos utazások specialistája, a Fehérvár Travel utazási iroda is nagyon nagy érdeklődést tapasztal, ami a néhány napos városlátogatásoktól kezdve a klasszikus 6-10 napos körutazásokon át a két hetesnél is hosszabb egzotikus programokig egyaránt jellemző. „A nyári időszakra gyakorlatilag elvétve tudunk csak helyet biztosítani az újonnan jelentkezőknek, de az őszi csoportok döntő többsége is tele van” – közölte Ribi András, a cég főmunkatársa.
Az iroda idén közel 570 csoportos utat hirdetett meg. Az áprilistól október végéig tartó nyári időszak utazásainak 86 százalékát már a first minute, márciusi előfoglalási hónapban lefoglalták az utazni vágyók. „Hasonlóképpen gyakorlatilag tele vannak a késő őszi, tehát októberi, novemberi és decemberi indulású Európán túli csoportjaink, melyeket április végétől kezdve a honlapunkon hirdettünk meg. Ez mintegy 50 egzotikus utazást jelent Ázsiába, Afrikába, Ausztráliába és az amerikai kontinensre. Ennek megfelelően – amennyiben semmilyen rendkívüli esemény vagy gazdasági probléma nem szól közbe – nagyon eredményes évre számítunk” – tette hozzá Ribi András. Szerinte az a fajta óriási turisztikai boom, ami a pandémia kitöréséig jellemző volt, most már egyértelműen újraéledt, mindenfelé rengeteg a turista.
A számok azt mutatják, hogy berobbant turizmus
Idén az első három hónapban már 29 százalékkal többet utaztak külföldre a magyar állampolgárok, mint egy évvel korábban. Ez 4,4 millió alkalmat jelentett – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból. Az utazásokon elköltött összeg – folyó áron számolva – 57 százalékkal, 252 milliárd forintra nőtt az előző év azonos időszakához képest. Az utazásszám mellett a tartózkodási idő is számottevően, 36 százalékkal nőtt, mindez az általános árszínvonal-emelkedéssel együtt eredményezte az elköltött összeg jelentős emelkedését.
A Covid-járvány utáni kiszabadulás vágya már a 2022-es turisztikai adatokban is meglátszott: 2021-hez képest 36 százalékkal többször, 18 millió alkalommal utaztak külföldre a magyar állampolgárok. A kint tartózkodási idő még nagyobb arányban, 60 százalékkal nőtt, több mint 52 millió napra. A növekedést elsősorban a többnapos, szabadidős célú utazások eredményezték. (A tavalyi kiutazások száma azonban még 28 százalékkal elmaradt a 2019-es rekordévben regisztrálttól. 2020-ban a járvány és a lezárások következtében a felére, 12,7 millióra zuhant a külföldi utazások száma.) Tavaly a külföldre utazó magyarok rekordösszeget, 1075 milliárd forintot költöttek el utazásaik során, ami közel duplája volt az előző évi kiadásnak.