A Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnökének kedd este közzétett rendelete pontosan megszabja, hogy egy banknak – attól függően, hogy hány betéti és hitelkártyát bocsátott ki – hány ATM-et kell működtetnie egy fővárosi kerületben, egy vármegyeszékhelyen és a további településeken, ezeken belül a városokban. A legnagyobb pénzintézeteknél, amelyek 2,4 milliónál több bankkártyát adtak ki, ez az egész országban 1686 ATM-et jelent, és nekik a vármegyeszékhelyeken kívüli városok 80 százalékában kell gépet üzemeltetniük. A kötelezettség csak a lakossági számlát nem vezető vagy a bankkártyapiacon 1 százaléknál kisebb részesedésű bankokra nem vonatkozik – olvasható a portálon.
A rendelet pontosan előírja, hogy az így előírt darabszámnak – a mennyiségtől függően – 9 hónapon, 18 hónapon vagy két éven belül kell megfelelni, és három évenként fel kell mérni a helyzetet. Ha a gépek átlagos pénzkiadási vagy befizetési forgalma meghaladja az MNB által megállapított értéket, akkor újabb gépeket kell telepíteni. Ha valahol megszüntetik a pénztárat, amit csak folyamatosan csökkenő forgalom esetén tehetnek meg, a bank köteles két új ATM-et üzembe helyezni, amelyek közül az egyiket az orvosi rendelő, boltok, posta közelében, tehát az emberek által gyakran látogatott helyeken. A bankoknak az ügyfelek készpénzfelvételi szokásait legalább évente egyszer fel kell mérniük, és a berendezések forintbankjegycímlet-választási lehetőségét ennek alapján az ügyféligényekhez igazodva kell kialakítani. Ha a most előírtnál több ATM-je van egy banknak, azok számát az adott kategóriában legfeljebb 25 százalékkal csökkentheti.
Az MNB-elnök azt is előírta, hogy „a fiókhálózata legalább 30 százalékában pénztármentes fiókot működtető hitelintézet – január 1., december 25. és december 26. kivételével – minden naptári napon legalább 7 és 22 óra között telefonon, illetve videochaten közvetlenül elérhető, ügyfeleket támogató szolgáltatást köteles biztosítani a készpénzes automaták használatához”, továbbá hogy a működő pénztárakban „a pénztári készpénzes fizetési műveleteket lebonyolítani kívánó ügyfelek nem szenvedhetnek hátrányt, a pénztári kiszolgálás színvonala és várakozási ideje nem lehet kedvezőtlenebb az egyéb pénzügyi és kiegészítő pénzügyi szolgáltatásokat igénybe venni kívánó ügyfelekhez képest”. Mindez február 1-től érvényes.