Olvasónkat tavaly ősszel hívták fel a Lux Hungáriától azzal, megnéznék, hogy a porszívójával minden rendben van-e. Amikor október 14-én kijött a két ügynök, elmondása szerint a porszívóval nem is foglalkoztak, hanem behoztak a lakásába egy légtisztítót, és győzködni kezdték, hogy vásárolja azt meg. Hiába próbált hárítani azzal, hogy nem kéri a készüléket, az ügynökök ezt nem akarták elfogadni.
Miközben az egyik ügynök bekapcsolta a gépet, a másik fel-alá mászkált Teréz lakásában, és azt hajtogatta az idős asszonynak, vásárolja meg a készüléket, írja alá a szerződést. Hiába mondott nemet arra hivatkozva, hogy nincs rá pénze, az volt a válasz: nem igaz, hogy nem tudja kifizetni. Teréz elmondása szerint annyira beszorítva érezte magát, mint a filmekben, amikor fegyvert fognak valakinek a fejéhez.
Végül olvasatlanul aláírta az elé tett papírokat, a szerződést, pedig akkor nem volt tisztában vele, mennyibe fog neki kerülni az 500 ezer forintosnak mondott termék, hogy arra milyen hitelt vett fel, illetve meddig kell törlesztenie. Arra emlékszik, hogy 12 ezer forintos havi törlesztőrészletet mondtak, és hogy jelezte, azt ő nem tudja vállalni.
A papírokat később sem olvasta el. Hogy pontosan mit vállalt, az csak akkor derült ki számára, amikor megkapta az első csekket a Cofidistől. Ekkor szembesült vele, hogy
- Cofidis-hitelt vett fel,
- három évre köteleződött el,
- havi 18 250 forint lesz a törlesztője,
- vagyis összesen 657 ezer forintot kellene kifizetnie a légtisztítóért.
A Lux weboldalán kerestük, mennyibe kerülnek a légtisztítók, de ott nem leltünk beárazott termékeket.
Elállt a vásárlástól, de már késő volt
Elmondása szerint arról sem tájékoztatták az ügynökök, hogy mivel üzlethelyiségen kívüli szerződéskötésről van szó, a jogszabály szerint 14 napig állhatott volna el indoklás nélkül a vásárlástól. Ő valamiért úgy gondolta, erre egy hónapja van, így miután megkapta a csekkeket, november 9-én postára adta a kütyüt a szerződéssel és minden papírral együtt. Egy levelet is írt mellé, hogy nem kéri a terméket, eláll a szerződéstől, a légtisztítót vegyék vissza tőle.
A posta egy november 23-i levélben arról tájékoztatta Terézt, hogy a mindkét fél részéről visszautasított, kézbesíthetetlen csomagot három hónapig tartják, aztán megkísérlik értékesíteni annak tartalmát. Ha ez nem sikerül, megsemmisítik. Lapunk megkeresésére a posta nem válaszolt.
Teréz nem fizetett, mert azt szeretné, ha a Lux méltányosságból visszavenné tőle a készüléket, aminek a törlesztőjét alacsony nyugdíja és főleg az egészségügyi kiadásainak megemelkedése miatt nem tud fizetni. Azonban csalódnia kellett, a Lux Hungária Kft. december 9-én kelt levelében azt írta, Teréz a szerződés aláírásával tudomásul vette és elfogadta az elállás feltételeit, és mivel nem 14 napon belül küldte vissza a terméket, így nem tudják tőle visszavenni a megvásárolt légtisztítót. Javasolták, forduljon a kormányhivatalhoz mint fogyasztóvédelmi hatósághoz, illetve a békéltető testülethez.
Reménytelen helyzetben
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Teréz kérelmét elutasította hatáskör hiányában. A fogyasztóvédelmi hatóság azt írta, a szerződésekkel kapcsolatos polgári jogok érvényesítése nem az ő asztaluk, javasolták, forduljon bírósághoz vagy a békéltető testülethez. A két, összesen tízoldalas, jogi hivatkozásokkal, paragrafusokkal teli levélből az is kiderül, hogyha a vállalkozás nem tett volna eleget írásban a tájékoztatási kötelezettségének, akkor jogszabálysértést követett volna el. Ekkor az elállási határidő 12 hónappal meghosszabbodott volna. De a Lux szerint a szerződésben benne volt a kellő tájékoztatás. A szerződés most a készülékkel együtt a postán van, így azt azóta nem tudta megnézni olvasónk.
A fővárosi székhelyű Lux Hungária Kft. tulajdonosa a Svájcban bejegyzett Lux International AG, főtevékenysége nem bolti kiskereskedelem, és a mérlege alapján kiterjedt üzletet folytat, 2020-ban bő 4,3 milliárd forint forgalmat mutatott ki. Emailben feltett kérdéseinkre nem reagáltak, telefonon a Lux Hungária Kft. munkatársa azt mondta, valószínű, hogy megkapták az emailjeinket, és ha megkapták, biztos, hogy továbbították a vezetőség felé. Azt gondolja, nem kötelesek válaszolni, illetve, hogyha akarnak, biztosan fognak reagálni. Válasz azóta sem érkezett.
A Cofidis, a Lux Hungária Kft. áruhitel-szolgáltatásának finanszírozó partnere azóta is küldi a fizetési felszólításokat az idős asszonynak, a havi 18 250 forintról. Áruhitelnél a hatóságilag megszabott kamatplafon jelenleg 41,1 százalék. A Cofidis áruhiteleinél a THM 0 és 38,99 százalék között mozog a konkrét partneri megállapodástól és időszakos akcióktól függően – tették hozzá. Hogy a luxos vásárlásoknál mennyi a THM, arra nem válaszoltak.
Érdeklődtünk még, hogy a Cofidis tartott-e „oktatást” a Lux Hungária ügynökeinek a hitelkihelyezésről, arról, hogy milyen információkat kell feltétlenül közölniük a házhoz menő ügynököknek a hitelről. Azt a választ kaptuk, hogy minden áruhitelpartnerük ugyanolyan szintű oktatást kap, áruhitel-szerződéseik megfogalmazása egységes. Kérdeztük még, ellenőrzik-e, hogy mindent elmondanak-e a Lux-ügynökök a hitelről, amiről tájékoztatni kell az ügyfelet, de erre nem kaptunk választ. Arra sem reagáltak, eljutott-e a Cofidishez olyan hír, hogy a Lux-ügynökök nem adtak megfelelő tájékoztatást, és emiatt az ügyfeleknek fogalmuk nem volt róla, milyen hitellel, milyen összegben, milyen törlesztőrészlettel vásárolnak.
Teréz elmondta nekünk a saját verzióját, ám nem tud bizonyítékot mutatni arról, hogy pontosan mit élt át az üzletkötés során, illetve hogy nem tájékoztatták őt megfelelően. Azt is tudja, hogy hibázott, amikor engedett a nyomásnak, és olvasatlanul aláírta a szerződést, amivel szentesítette a vásárlást, amit valójában nem is akart. Egyben biztos, nem fogja tudni fizetni a törlesztőt, mert a megélhetése kerülne veszélybe. Már csak a békéltető testületben reménykedik.