Példa nélküli folytatást könyvelhet el a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary elnökségének áprilisi intézkedése: a fejlesztési tárca kezdeményezésére május 15-én háromoldalú egyeztetést tartott a Magyar Nemzeti Bank, a Gazdasági Versenyhivatal és a fuvarozói érdekképviselet az autóbuszok 2018. évi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjainak drasztikus emelkedéséről.
Az NFM korábban azt nyilatkozta, hogy kartellgyanú is felmerült:
A NiT Hungary írásban is előterjeszti azokat a konkrét megoldási javaslatokat, melyekkel tervezhetőbbé tehető a személyszállító kis- és középvállalkozások tevékenysége.
Az utasok is megérezhetik, ha irreálisan nő a kötelező
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás a gépjármű-üzemeltetés és a szolgáltató tevékenység alapfeltétele, amely állandó költségként jelenik meg a vállalkozóknál, szögezik le. Az autóbusz járműkategóriában a díjak egyidejű és nagyarányú emelése a vállalkozások számára súlyos terhet jelent, amit hosszú távon az utasok is megérezhetnek, hiszen a vállalkozások a költségek továbbhárítására kényszerülhetnek. A közlekedésért felelős minisztérium kezdeményezésére május 15-én egyeztetések kezdődtek a felügyeleti szervek és az autóbuszos személyszállítók között.
Világosan látszik, hogy a járműkategóriára 2018-tól alkalmazott díjképzés szempontrendszere és a díjak kalkulációja átláthatatlan és kiszámíthatatlan, emellett a biztosítói piac nagy része tudatosan, irreális tarifák meghirdetésével tartja távol magát ettől a szegmenstől. A legnagyobb előrelépésnek most az tekinthető, hogy elismerve a NiT Hungary hitelességét és képviseleti jogosultságát a témakörben, egymás szempontjait és érveit is megismerve, kölcsönösen át tudtuk tekinteni az autóbuszok kötelező felelősségbiztosítása körül kialakult helyzetet. Tárgyalópartnereink megértették azt a problémát, amit az évközi díjtarifa-hirdetés és a KGFB díjak rendszerének átláthatatlansága jelent az autóbuszos kkv-k körében
– emelte ki Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára.
A keddi egyeztetésen felvetett érdekképviseleti elvárások és szakmai javaslatok hamarosan írásban is eljutnak az MNB és a GVH illetékeseihez. A NiT Hungary a tervezhetőség szempontjából elsősorban az évi egyszeri, év végi díjtarifa-hirdetésre való visszaállást, illetve a kkv-k érdekeinek védelmében, a kedvezményekre jogosító „flotta” meghatározásánál a jelenlegi 5 járműről a 3 járműre való csökkentést látja perspektivikusnak. Ugyanakkor továbbra is fontosnak tartja, hogy valós piaci verseny alakuljon ki a biztosítói környezetben, a jelenlegi díjajánlatok ugyanis a százezres és a több tízmilliós nagyságrend között mozognak. A szervezet indítványozni fogja azt is, hogy a felügyeleti szervek vizsgálata a terjedjen ki a teljes haszonjármű-szegmens KGFB díjainak változására.
Azok a javaslatok, amelyekkel a jelenlegi szabályozási környezetben élhetünk, talán biztosítani tudják azt, hogy a vállalkozói tevékenység környezetét biztosítási szempontból kiszámíthatóbbá tegyük. Azt azonban be kell látni, hogy a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás olyan költség, amely az áthárítás kényszeréből fakadóan megjelenik a fuvardíjakban, így a mostani drasztikus emelkedés terheit végső soron a megrendelők, az utasok lesznek kénytelenek viselni
– mondta Dittel Gábor.