Gazdaság

Tátott szájjal tépi majd a haját, ha megtudja, miért alakíthatja át Hajdú Péter a cégét

A sarkából forgatta ki a pénzügyi világot a hír, hogy Hajdú Péter átalakítja a családi vagyonkezelő cégét. A DNH Invest Vagyonkezelő Kft. mostantól DNH Invest Zrt.-ként működik majd tovább.

A céget 2013-ban alapították, a tulajdonosai Hajdú Péter, Sarka Kata, és Hajdú tévés gyártócége, a Frizbi Entertainment Kft. Törökbálinton van bejegyezve, és a főtevékenysége saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadása, üzemeltetése.

A nagy kérdés viszont az, hogy miért alakította át Hajdú a Kft.-t Zrt.-vé.

  • Ki akarja rakni Sarka Katát a cégből?
  • Adót akar optimalizálni (eufemizmus)?
  • Esetleg valami más titokzatos ügyletben utazik?

Mert egyébként a Zrt., mint cégforma, egy csomó mindenre jó. Válthat formát egy cég azért, hogy valamilyen speciális területen megfeleljen az elvárásoknak, de arról is lehet szó, hogy valaki spórolni szeretne. Sőt, a Zrt.-vé alakulás akár arra is jó lehet, hogy rendet tegyünk a kisebb, eladósodott cégeink között.

De ha Hajdú Péter cégeiről van szó, az ember nem tud nem a legegyértelműbbre gondolni.

Mi van, ha így akarja kifúrni Sarka Katát a cégéből?

Kata néhány hete fordult sarkon, és hagyta ott Pétert. Nem akárhogy, hanem teherautóval. A szakítás egészen nyilvánosan zajlott, annak ellenére, hogy mindketten megkérték a médiát: tartsák őket tiszteletben.

Azóta kiderült, hogy a házassági szerződésüket is eltépték, bármit is jelentsen ez. Egy válás után pedig el kell osztani a felhalmozott vagyont.

Hajdú cégei egészen jól mennek. A DNH Invest Vagyonkezelő tárgyi eszközei az alapítás évében, tehát 2013-ban meghaladták a 120 millió forintot, 2015-re értékük elérte a 237 milliót. A Kft. saját tőkéje közel 135 millió forint volt az átalakulás előtt, ez a felértékeléssel 401 millió forintra nő. A Hajdú-birodalom zászlóshajóként szolgáló ékköve, a Frizbi Entertainment pedig az elmúlt 5 évben megtöbbszörözte a bevételét, tavaly már 1,8 milliárd forintos forgalommal zárt.

Szóval, ha megengedik a sarkos megfogalmazást,

meg akarja-e kopasztani Hajdú Péter a feleségét?

Természetesen nem tudjuk, de ha igen, és az egész Zrt.-váltás csak erről szól, akkor nagyon rossz megoldást választott. Megkérdeztünk egy, a téma szakértőjeként ismert jogászt is, hogy elmondja, miért:

A céget 2013-ban alapították, tehát a házasságuk fennállása alatt, így ha Hajdú egyedül lenne a cégben tulajdonos, az üzletrészének a fele akkor is a Sarkát illetné, kivéve ha a házasságuk előtt szerzett különvagyonból alapította volna a céget. De tételezzük fel, hogy közös vagyon, ebben az esetben teljesen mindegy, milyen a cégforma, illetve hiába szorítja ki a cégből Sarkát. Egy kisebbségi tulajdonos kiszorítása esetén amúgy is mindegy, hogy Kft. vagy Zrt. a cégforma, egyedül Nyrt.-nél lenne értelme, ott ad a tőkepiaci törvény extra lehetőséget a többségi tulajdonosnak a kiszorításra.

– mondta a szakértő. De hogyan tenné mindezt, ha mégis megtenné?

Mind a Kft.-nél, mind a Zrt.-nél a kiszorítás jellemzően tőkeemeléssel valósulhat meg, amelyhez a társasági szerződés, illetve az alapszabály szigorúbb rendelkezése hiányában elegendő az egyszerű szótöbbség, vagyis a tőkeemelés során a többségi tulajdonos kezében van az irányítás. Egy jól időzített és megfelelően előkészített terv szerint lebonyolított tőkeemeléssel a többségi tulajdonosnak módjában áll a tőkeemelést úgy irányítani, hogy abban a kisebbségi tulajdonos nem, vagy csak tulajdoni hányadától elmaradó mértékben tudjon részt venni. Ergo felhígítja a kisebbségi tulajdonos részét, de ehhez sincs semmi köze a Kft./Zrt. formáknak.

Tehát akár ki is szoríthatná Hajdú a cégből Sarkát, de önmagában a cégforma megváltoztatásával ez nem fog menni, hanem tele kellene tolni a céget pénzzel. A válasz valami egészen más lehet, meg fognak döbbenni:

A magyar vállalkozói szférában abszolút elterjedt az, hogy a tulajdonosok a cégük komolyságát azzal próbálják jelezni, hogy nem Kft.-ben, hanem Zrt.-ben ügyködnek. Ugyanaz, mint a terepjárón a matt fekete fényezés, semmivel nem lesz tőle jobb a kocsi, de le van jelezve, hogy kivel van dolgod.

– mondja szuperszakértőnk. Őrület.

Occam borotvájának filozófiai elvét figyelembe véve – miszerint a legtriviálisabb megoldást kell választanunk – azt mondanám, hogy ez pusztán optikai tuning lehet.

Hajdú tehát nagy valószínűséggel azt szeretné elérni a cégváltással, hogy komolyabban vegyék az üzleti életben.

Erre egyébként a hírek szerint szüksége is lehet. A TV2 ugyanis lehet, hogy abbahagyja a Frizbi gyártását. Egyrészt azért, mert drága, másrészt azért, mert szuboptimális teljesítményt nyújt.

Hajdú azt mondta, korábban kilenc adást terveztek, de még nincs szerződése, a tévé menedzsmentje még nem értesítette döntéséről, ő sem tudja, lesz-e folytatás, de az általa gyártott másik műsorra, az Aktívra év végéig van szerződés. A Népszabadság ugyanakkor úgy tudja, hogy a műsort januártól várhatóan másik cég gyártja.

Állítólag azért, mert a csatorna tulajdonosa nem vette jó néven, hogy producerként nem tudta a csatornánál tartani Friderikusz Sándort, az új menedzsment pedig január óta több gyártót is az RTL korábbi beszállítójára, az IKO-ra cserélt.

Ilyenkor jön igazán jól egy matt fekete terepjáró.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik