A Standard & Poor’s indoklásában rámutatott, hogy egy vagy több fokozattal is ronthatja a három hónap múlva esedékes felülvizsgálat során a német autóipari vállalat besorolását, mivel jelentős összegű bírságok és költségek várnak a cégre a botrány miatt.
Az S&P arra figyelmeztetett, hogy az ügy nagyobb problémát okozhat a szektornak, ha más autógyártók is hasonló módszerekhez folyamodtak. A másik következmény az lehet, hogy a dízelmotorokkal szemben szigorúbb követelményeket és előírásokat szabnak meg.
A Fitch már szerdán bejelentette, hogy leminősítést valószínűsítő negatív kilátás alá helyezte a wolfsburgi vállalatot, amely jó hírét kockáztatja azzal, hogy megsértette az emissziós tesztekre vonatkozó amerikai szabályokat.
A nemzetközi hitelminősítő szerint több milliárd euróra rúghat majd a bírságok, visszahívások és különböző jogi eljárások összköltsége. Ennek kifizetése ugyan nem okoz majd gondot a Volkswagennek, ám a márka hírnevére mért csapás jóval nagyobb probléma lesz – véli a Fitch, amely szerint ez a válság jól tükrözi, hogy szektortársaival összehasonlítva elég gyenge a vállalati irányítás a Volkswagennél.
Leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta a Volkswagen német autóipari csoport adósosztályzati kilátását a Moody’s Investors Service is.
A nemzetközi hitelminősítő csütörtökön Londonban ismertetett döntését azzal a véleményével indokolta, hogy a Volkswagen amerikai részlegénél kirobbant, súlyos pénzbírságokkal és veszteségekkel fenyegető csalási botrányt a cég globális szinten is hosszú időre megszenvedheti.
A Moody’s az osztályzati kilátás rontásával egy időben a Volkswagen-csoport hosszú futamú kötelezettségeinek A2/(P)A2, illetve a rövid lejáratú adósságpapírok Prime-1/(P)Prime-1 besorolásait megerősítette. Ezek továbbra is elsőrendű befektetői minősítések.
A világon végigsöprő botrány miatt szerdán lemondott posztjáról a Volkswagen vezérigazgatója, Martin Winterkorn. Utódját valószínűleg pénteken nevezik meg. Sajtótalálgatások szerint a legnagyobb esélyes Matthias Müller, a Porsche AG vezérigazgatója.
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Ezek a típusok közúton a megengedettet akár 40-szer meghaladó mértékben bocsátanak ki nitrogén oxidokat.
A Volkswagen elismerte a csalást, és jelezte, hogy világszerte mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autóját érintheti az ügy. A konkrét modellek listáját – az ígéretek szerint – pénteken teszi közzé a német autóipar zászlóshajója.