Sokan külföldre utazó ismerőseiket kérték meg egy-egy termék beszerzésére, mások – mint például a lapunknak nyilatkozó Péter is – az interneten vásárolt. „A feleségemnek Body Shop termékeket szoktam vásárolni ajándékba. Igaz, nem olcsó, de tudom, hogy ennek örül. Legutóbb két dolgot vettem neki, körülbelül 6000-7000 forintot fizettem” – mondta.
Már három éve is felröppent a hír, hogy hozzánk is megérkezik a brit kozmetikai hálózat, az első bolt sokéves szervezés után a jövő héten, április 3-én nyílik meg az Aréna Plázában. Magyarországon egy további The Body Shop szaküzlet nyitását is tervezik az idén, szintén Budapesten – közölte Banga Sándor, az Avanzo-Trade Kft. ügyvezető igazgatója (a The Body Shop kizárólagos hazai képviselője).
Az előzetes visszajelzések alapján a bolt nyitásával „rengeteg ember álmát váltjuk valóra” – tette hozzá Banga Zsuzsanna marketingvezető. Ugyan korábban is árulta a cég a termékeket Magyarországon, de fizikai boltjuk nem volt, csak webshop. Valóban egész nagy rajongótábora van a márkának a Facebookon: a magyar oldal fél éve indult, és már csaknem 1400 követője van. A brit oldalt pedig már majdnem félmillióan lájkolták. Azt is közölték: a korábbi webáruház megszűnik, helyette egy újat hoznak létre. A nem fővárosi vevőik ezen keresztül juthatnak majd hozzá a termékekhez.
Veszteséges volt a kozmetikai piac
A statisztikák, felmérések szerint az emberek leginkább a kozmetikai cikkeken spóroltak a válság hatására. A magyar piacon már évek óta jelen lévő – és a The Body Shophoz hasonlóan természetes alapanyagokat felhasználó, a környezetvédelem és a fejlődő országok ügyéért kiálló, illetve az állatkísérletek betiltásáért küzdő – kozmetikai vállalkozások is megérezték ezt.
A brit LUSH és a francia L’Occitane en Provence is veszteséges volt hazánkban az e-beszamolo.hu honlapon olvasható üzleti eredményeik alapján. Míg az előbbi cégnek a vállalkozási eredménye 2010-es üzleti évben -13,8 millió forint volt, utóbbinak -52,16 millió forint. A Magyarországon 4 boltot fenntartó LUSH-nak 253,85 millió forint volt a nettó árbevétele, a francia szaküzletláncnak pedig 565,285 millió (ők 7 üzlettel vannak jelen a magyar piacon, az összes a fővárosban van).
A The Body Shop magyar képviselőjének üzleti adatai alapján a nettó árbevétel alig haladta meg a 16,5 millió forintot. A webes kereskedelem miatt a személyi jellegű kiadásokat nagyon alacsonyan tudták tartani, mindössze 1,35 millió forintot költöttek e célra (összehasonlításképpen: a LUSH 74,3 milliót, a L’Occitane pedig 95,9 millió forintot) . Az Avanzo-Trade adózott eredménye -44 ezer forint volt.
Nem konkurencia
„Az itthoni kereskedelemben már a tavalyi év sem volt könnyű, az ősz biztató trendje pont karácsony környékén torpant (ismét) meg, de mi abban a tekintetben szerencsésesek vagyunk, hogy a LUSH nagyon innovatív, folyamatosan különleges és egyedi újdonságokkal ’rukkol’ elő, így az egyre erősödő törzsvásárlói körünk tud bővülni” – mondta az FN24-nek Joó Katalin, a LUSH Hungary cégvezetője. Nem számít a piac drasztikus átrendeződésére az új Body Shop szaküzlet megnyílása miatt. Aki akarta, az eddig is megvásárolhatta a termékeiket akár itt, akár külföldről – vélekedett.
Joó Katalin nem tart attól, hogy a piacra érkező új szereplő a versenytársa lesz, és hogy ez a vásárlóikat befolyásolhatja. „A LUSH egészen más kategória, egész más élmény, mint a Body Shop, a két termék nem tekinthető konkurenciának. A LUSH annyira egyedi minden szempontból (friss összetevők, innovatív megjelenés, környezettudatosság, etikus beszerzés, humorral, vidámsággal fűszerezve), hogy szerintem aki nálunk beleszeret egy termékbe és megismeri filozófiánkat, annak nincs ’visszaút’ máshova” – tette hozzá Joó Katalin, aki szerint a vásárlókat a kiszolgálás magas színvonalával, kedvességgel, mosollyal és szakértelemmel lehet megtartani. A válság ellenére terjeszkedési tervekkel tekint a jövőbe a LUSH: Budapesten a belvárosban szeretnének egy nagyobb üzletbe átköltözni, a vidéki terjeszkedés pedig előreláthatólag 2013 után lehetséges.
„Mint ahogy a legtöbb cég, úgy mi is éreztük a válság hatását. A vásárlóink megmaradtak, de a fogyasztói szokások átalakultak” – közölte az FN24-gyel a cikkünk megjelenése után a L’Occitane. A cég szerint a vásárlókat elsősorban jó termékekkel, szakavatott és hozzáértő kiszolgálással és azzal a provence-i életérzéssel, hangulattal lehet megtartani, amit az üzleteik és maguk a termékek is sugallnak. Emellett fontos szempont lehet a vásárlók szemében, hogy a termékek előkészítését, gyártását milyen ökológiai és szociális tudatosság övezi, és hogy maguk a termékek milyen hatóanyagokból, adott esetben ellenőrzött származású összetevőkből készülnek-e.
A L’Occitane en Provance nem tervezi új üzlet nyitását. Legutóbb Szegeden nyitották meg a 8. üzletet, 2011 októberében. A francia szaküzlet szerint a Body Shop sokak körében kedvelt kozmetikai cég, és már eddigi is jelen voltak a magyar piacon, így aki szerette volna, meg tudta vásárolni a termékeiket. „Bízunk abban, hogy vásárlóink hűek maradnak hozzánk, ugyanis a magyar natúr termékek piacán jelenlevő cégek mindegyike egy kicsit más profilú, így más közönségnek is szól. A mi termékeinket igazi kényeztetés használni. Fontos számunkra a megújulás, a folyamatos termékfejlesztés, a legmagasabb minőségű összetevők használata és a leghatékonyabb felhasználási módok kutatása” – tették hozzá. Az új szereplő megjelenése a L’Occitane szerint nyilván alakítani fogja a piacot, de komoly átrendeződésre nem számítanak.