Üzleti tippek

Jótékony szappanopera

Hamarosan Magyarországon is megjelenhet a The Body Shop kozmetikai lánc, amely 31 évvel ezelőtt két temetkezési vállalat közvetlen szomszédságában kezdte karrierjét.

Még szomorúbbá tette két temetkezési vállalkozó amúgy sem túlságosan vidám napjait Anita Roddick, amikor 1967-ben kozmetikumokat árusító butikot nyitott azok közvetlen szomszédságában Brightonban. Az utolsó utakat szervező üzletembereket nem is elsősorban az új bolt háborította fel, hanem annak kétértelmű neve: The Body Shop. A felirat ráadásul egy jókora arany falevél emblémába került, s ez csak fokozta az amúgy is morbid helyzetet. A vállalkozók próbálták rávenni Anitát, hogy változtassa meg üzlete nevét és arculatát, neki azonban nem volt ínyére a dolog, miután a nyitásra felvett 4000 fontos kölcsönből 870-et éppen a dizájnra költött. Arra gondolt, hogy a rá nehezedő nyomást a sajtó segítségével kivédheti, ezért felhívta az egyik helyi lapot, és előadta, hogy megfélemlítette őt a temetkezési maffia, s arra kényszerítik, húzza le a rolót. A média felkapta a krimibe illő történetet, ennek eredményeképpen nemcsak a helyiek támogatását és szimpátiáját nyerte meg, hanem a gyors ismertség hatására egy olyan ügyfélkört is, amellyel megalapozta a The Body Shop karrierjét.

Body building

Az olasz zsidó bevándorlócsaládból származó alapító az angliai Littlehampton egyik légópincéjében született 1942-ben. Tanári oklevelének megszerzése után Anita Lucia Perilli először egy izraeli kibucban tanított, majd nekivágott a világnak szerencsét próbálni. Dolgozott Genfben az ENSZ-nél, beutazta Tahitit, Madagaszkárt, Ausztráliát, Dél-Afrikát.

Hazatérésekor ismerkedett meg a skót Gordon Roddickkal, akivel 1970-ben házasságot kötött. A kétgyermekes pár olasz éttermet, később pedig hotelt nyitott, s miután teljesen belefásultak a munkába, úgy döntöttek, valami teljesen újba kezdenek. Gordon elhatározta, hogy valóra váltja gyerekkori álmát, és megteszi a Buenos Aires–New York közötti utat, mégpedig lóháton. Eközben Anita jelzálogot vett fel a szállodára, s némi extra zsebpénz keresésének reményében 1976-ban az angol fővároshoz közeli tengerpart üdülőhelyen, Brightonban megnyitotta környezetbarát kozmetikai boltját, a The Body Shopot.

Mitől más a The Body Shop?

Termékeit nem teszteli állatokon: ezeket a kísérleteket etikátlannak, szükségtelennek tartja, és küzd a betiltásukért
Környezettudatosan működik. A lehető legkevesebb csomagolóanyagot használ, s ezek is újrahasznosíthatók. Fákat ültet, hogy semlegesítse saját vállalata szén-dioxid-kibocsátását, és szélerőműparkjaiban maga termeli ki a működéséhez szükséges energiát. Együttműködik több környezetvédő szervezettel (pl. Greenpeace, WWF stb.)
Fair: kozmetikumait kézi munkával, természetes alapanyagokból állítja elő, beszállítóinak, alkalmazottainak korrekt árat fizet. Harcol a gyermekmunka ellen
Fontosnak tartja az önbecsülést. Nem kampányol hamis ígéretekkel, nem állítja, hogy termékeitől megfiatalodnak, egészségesebbek és szebbek lesznek a vásárlók. Azt hirdeti, hogy a szépség belülről fakad, és nem a reklámokból
Védi az emberi jogokat. Kereskedelmi tevékenységét és üzleti kapcsolatait az emberi jogok tiszteletben tartásával bonyolítja

2004-ben a The Body Shopot találták Nagy-Britannia második legmegbízhatóbb márkájának, világszinten pedig a 28. helyet szerezte meg magának.

1990-ben, egy évvel azt követően, hogy a The Body Shop megjelent az USA-ban, 2500 vállalkozó jelentkezett franchise-partnernek.

Anita Roddick több könyvet is írt. A Business As Unusual önéletrajz, a Take It Personally a globalizációról, a Troubled Water: Saints, Sinners, Truth & Lies a föld vízháztartásának problémájáról szól.

Az üzlethelyiségnek – a két temetkezési vállalat utcájában – nemcsak az elhelyezkedésével volt probléma, hanem az állapotával is. Dohos volt, penészedett, s mivel Anita Roddick úgy látta, hogy a gombafoltokat a zöld festék takarja legjobban, ilyen színűre festette a falakat. Akkor még nem sejtette, hogy három évtized elteltével a világ 55 országában több mint kétezer zöld bolt várja majd a vásárlókat.

A 15-féle terméket – amelyek receptjeit utazásai során a legkülönfélébb népcsoportoktól, törzsektől tanulta – Anita az üzlet melletti garázsban készítette. Világjárása során feltűnt neki, hogy a fürdéshez szükséges cikkeket nem lehet kicsi vagy áruminta-kiszerelésben kapni, ezért a kozmetikumok csomagolásához kisméretű, újra felhasználható műanyag flakonokat használt, nem ritkán olcsón beszerezhető vizeletminta-tégelyt. „A marketingről jóformán fogalmunk sem volt, minden csak úgy történt magától” – vallotta az alapító, aki tudta nélkül valószínűleg elsők közt próbálkozott a világon a gerillamerketinggel, amikor illatmintákat szórt az aszfaltra a boltjához vezető úton.

A butik hamar népszerű lett, fél év után a második üzlet is megnyílt. Amikor Gordon tíz hónapos távollét után hazatért, ő is bekapcsolódott a munkába. Addig a boltokat csak családtagok vezették, de a siker láttán egyre többen szerettek volna The Body Shopot nyitni. Roddickék a működtetés finanszírozása mellett nem kértek külön jogdíjat a vállalkozóktól a név használatáért, viszont személyesen elbeszélgettek minden jelentkezővel, mert biztosak akartak lenni abban, hogy partnereik az eredeti üzlet szellemében működnek majd.

Modern Teréz Anya

A The Body Shop nem egy szokványos üzlet: úgy termel profitot, hogy közben mindvégig tekintettel van a szociális és környezeti tényezőkre. „Egy vállalkozáson mindig lecsapódik a tulajdonos életfilozófiája. A cég az ő alteregója” – mondta egy interjúban Anita Roddick, akinek életszemlélete valóban tisztán tükröződik az általa megalkotott márka életén. Vállalkozásuk a kezdetektől fogva arra törekedett, hogy kicsit jobbá tegye a világot. 1985-ben közhasznú társasággá alakultak, s már abban az évben elkezdték együttműködésüket a Greenpeace-szel, később pedig olyan nagy nemzetközi szervezetekkel dolgoztak együtt, mint a WWF vagy az Amnesty International.

Az emberi jogok és a környezet védelmének elkötelezettjeként 1990-ben Anita létrehozta a Body Shop Alapítványt, a kelet-európai és ázsiai hátrányos helyzetű gyerekek megsegítésére pedig a Children on the Edge elnevezésű jótékonysági szervezetet. Egyetemeken, például a Harvardon, már akkor előadásokat tartott a társadalmi felelősségvállalásról, amikor a vállalati döntéshozók többségének még fogalma sem volt arról, hogy az micsoda. „Mi nemcsak rányomtatjuk a csomagolásra a nyuszi emblémát, hanem teszünk is azért, hogy törvény tiltsa az állatkísérleteket. És nemcsak mondjuk, hogy sajnáljuk a gyerekeket, hanem alkalmazottaink önkéntes munkát vállalnak, ha kell, román árvaházakban vagy albán elmegyógyintézetekben” – mutatott rá egyik nyilatkozatában Anita Roddick arra, mitől más a The Body Shop, mint bármelyik másik cég. Tevékenységének elismeréseként számtalan kitüntetést kapott, ENSZ Global 500 környezetvédelmi díjat vagy Dame Commander of the British Empire rangot, amelyet 2003-ban II. Erzsébet királynőtől vehetett át.

A sors fintora, hogy amíg ő egész életében az emberek iránti tisztelet és figyelmesség mellett kampányolt, a 70-es években egy vérátömlesztés során hepatitis C-vírussal fertőződött, emiatt később májcirrózist kapott. Az idén szeptemberben agyvérzésben halt meg.

Ma már multi

Noha a világ egyik legsikeresebb üzletasszonyának kiáltotta ki a közvélemény, a The Body Shop alapítója soha nem tartotta magát annak. Mint mondta, az ő életfilozófiájával – miszerint az etikus kereskedelem nem a termék eladásáról, hanem az alkalmazottakkal és vevőkkel való kapcsolatról és kommunikációról szól – ez nem fér össze.

Első látásra ennek némileg ellentmond, hogy a cég 30. születésnapját azzal ünnepelte meg tavaly a Roddick család, hogy eladta a társaságot a L’Oréalnak, nem kevesebb, mint 652 millió fontért. Anita azonban nem hazudtolta meg önmagát: „Nem akarok gazdagon meghalni. A pénz nekem semmit nem jelent” – nyilatkozta, majd vagyona nagy részét jótékony célokra fordította.

A The Body Shop jelenleg a lengyel és a cseh piacra koncentrál, ám egyre gyakrabban jelennek meg a sajtóban olyan információk, miszerint egy-két év múlva hazánkban is meg szeretnének jelenni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik