|
Az Európai Parlament vezető politikusai ezekben a hetekben offenzívát indítottak annak érdekében, hogy a részvételi arány a június 13-i voksoláson a szokásosnál magasabb legyen: az öt évvel ezelőtti 49 százalék túlszárnyalását már komoly eredménynek könyvelnék el. Ez persze legalább akkora feladat, mint egy-egy politikai erő számára a választás megnyerése. Az Európai Parlament ugyanis speciális intézmény: szemben az országos törvényhozó testületekkel, itt nincs kormány és ellenzék, ezért a választók számára is nehezebben megragadhatók az érdek- és értékkülönbségek. Másfelől – mutatnak rá az általunk megkérdezett európai parlamenti képviselők – az együttműködés kultúrája is jóval fejlettebb, mint a nemzeti testvértestületekben.
POLITIKAI ALTERNATÍVÁK. Cox mindemellett nem híve a politikai témák elkenésének, a brosúra-kampányoknak. Mint mondja, egy választási kampányban soha nem lehet és nem is szabad megkerülni a politikát. „Nem attól mennek majd el többen szavazni, ha szórólapokat osztogatunk” – véli a liberális parlamenti elnök. A sokszor föderalista húrokat pengető politikus véleménye szerint a választási kampányban politikai alternatíváknak kell ütközniük, és persze ő azt szeretné, ha ezek közül minél több lenne az egész kontinenst foglalkoztató téma. „Nagy a veszélye annak, hogy a politikusok az EP-választást két országos parlamenti választás közötti tesztszavazásnak tekintik majd” – hívja fel a figyelmet egy, az EP-választásokat rendszerint kísérő jelenségre. A Figyelő kérdésére – Mik lehetnek az idei kampány forró témái? – elsősorban Törökország esetleges uniós csatlakozását említi. Németországban és Franciaországban is az erről szóló vita uralhatja a választások előtti időszakot. Emellett a parlamenti elnök úgy véli: meghatározó téma lehet még a stabilitási és növekedési paktum, a tagállamok hozzájárulása a közösségi költségvetéshez, valamint az unió globális szerepvállalása – persze mindegyik „hazai” hangszerelésben. Az euróövezet működését szabályozó egyezményt Cox betegnek nevezi, amelyen műtétet kell végrehajtani, jóllehet megjegyzi azt is: a tagállamok rosszul teszik, ha a szabályok betartatásáért felelős Európai Bizottságot teszik felelőssé saját hibájukért (azaz a költségvetési túlköltekezésért).
A populizmus nagy veszélyként leselkedik Európára; elég, ha csak a munkaerőpiac időleges lezárására gondolunk a jelenlegi tagállamok részéről. Igaz ugyan, hogy a csatlakozási szerződés értelmében a jelenlegi tagállamoknak ehhez joguk van – egy német szociáldemokrata EP-politikus, Klaus Hänsch kérdésünkre adott válasza szerint a korlátozásban semmi rendkívüli nincs -, ám az már nehezen érthető, hogy miért nem differenciálnak az új kelet-európai tagok között. Cox meglehetősen kritikusan nyilatkozott a jelenlegi tagállamok fogadókészségéről. „A bővítés sok esetben bulvártémává silányul” – mondja.
KÖZÖS ÉRDEKEK. Az Európai Parlamentben azok a politikusok lesznek sikeresek, akik megtalálják a közös pontot az európai és a nemzeti érdekek között. „Ha valaki az EP-ben csak saját országa érdekeit akarja képviselni, az eleve kudarcra van ítélve” – véli Cox. Szerinte túl kell lépni az országos politika keretein.
Hogy e kihívás kikre hárul majd, kiderül júniusban. Az új EP várható összetételéről szóló elemzés szerint enyhe jobboldali győzelem várható. Amennyiben beigazolódik a London School of Economics két kutatójának a múlt héten nyilvánosságra került előrejelzése, akkor a választások nyertese a néppárti frakció lesz, és valamelyest előretörhetnek a liberálisok is (lásd a grafikont). Valószínűnek tűnik az is, hogy a szavazatok felénél többet egyik frakció sem szerez majd. Mint egy német néppárti politikus megjegyezte, a bővítés után problémát okozhat, hogy egyes kelet-európai politikai formációk nehezen találják majd meg a helyüket vélt vagy valós politikai családjukban.
Cox – függetlenül attól, ki nyeri a választásokat – azt szeretné, ha a parlamenti többséghez politikailag közel álló politikus lenne az új bizottsági elnök (a jelölteket lásd külön). A nizzai szerződés értelmében vétójoga senkinek nincs ez ügyben, így valószínű, hogy az Európai Tanács a parlamenti erőviszonyokkal összhangban választja meg a kontinens első emberét.