A YouTube jelenlegi nézettségi listavezetője toronymagasan Luis Fonsi és Daddy Yankee reggaeton slágere, a Despacito. De mégis hogy lehet ez?
Milliárd kérdőjel vs YouTube
Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy fogalmunk sem lehet arról, egész pontosan mi kell az ehhez hasonló sikerekhez. Még a Gangnam Style sosem látott népszerűségének receptjét sem sikerült kideríteni, hiába küzdenek éjt nappallá téve a világ marketing zsenijei. Valljuk be őszintén: egész egyszerűen nem lehet megjósolni, hogy mi, mikor és legfőképpen miért éri el a több száz milliós, vagy jelen esetünkben a hárommilliárdos nézettséget a YouTube-on, vagy bármely egyéb videómegosztón (itt máris leszögezhetjük, hogy a Google által birtokolt YouTube-nak lényegében nincs konkurenciája, így amikor arról beszélünk, hogy “a legnépszerűbb videómegosztó oldalak”, akkor valójában csak nem akarjuk, vagy nem szeretjük leírni, hogy YouTube.)
Mert bár igaz, hogy az online marketing egyik legerősebben teljesítő felülete jelenleg a YouTube, mégsem mondhatjuk, hogy egy-egy videó a hozzá kapcsolódó gigantikus marketingmunka eredményeképpen tarol ekkorát. Ott vannak a hirtelen felnéző pockok, a pofára eső emberek, vagy a Despacitóhoz hasonló, abszolút szokványos, tizenkettő egy tucat nyári slágerek. Ez utóbbiakba ugyanis hiába ölnek bele adott esetben dollármilliókat, ez a stratégia egyáltalán nem garantálja a sikert. Sőt! Még brand sem kell. Tegyük fel magunknak a kérdést, és válaszoljunk őszintén: mégis ki Luis Fonsi és Daddy Yankee?
Esetünkben az életérzés a termék, amit közvetít a dal: karibi hangulat, tökéletesen kialakított emberi testek szorosan egymás mellett, buli, szabadság, stb. De ez a tutiság-kártya sem lehet elég önmagában hárommilliárd megtekintéshez, hiszen ha idén nyáron ez elég volna, már régen Ricky Martin, vagy valamelyik jobban sikerült klónja volna a YouTube koronázatlan királya, tízmilliárd megtekintéssel.
De hogy visszacsatoljunk a korábbiakhoz: persze szeretünk nevetni. Munka közben is. Otthon is. Állandóan a gép előtt ülünk. Így tehát PSY és a fura macskás videók sikere valahol érthető (amennyiben elfogadjuk, hogy az emberiség ingerküszöbének rohamos emelkedésével arányosan csökken az intellektuális humor iránti fogékonyság).
Mindez azonban nem magyarázza meg, hogy mitől lesz egy adott időintervallumban ilyen bődületesen sikeres egy sablonok alapján felépített, rajzszög bonyolultságú popzenei produktum.
A YouTube aranyérem néhány évente gazdát cserél. Még az is lehet, hogy jövőre egy részeg magyar biciklis közepes esése éri el a négymilliárdos nézettséget, esetleg Varga Viktor egyik felejthetetlen slágere.
Nem lehet tudni. Tényleg nem lehet tudni.
Kiemelt kép: Luis Fonsi a Budapest Parkban, fotó: 24.hu/Fülöp Dániel Mátyás