Belföld

444: Lázár János elrendelte a komlói vasútvonal egy részének elbontását

MTI/Máthé Zoltán
MTI/Máthé Zoltán

Miközben Lázár János építési és közlekedési miniszter pénteki sajtótájékoztatóján 500 kilométernyi vasútvonal felújításáról beszélt, pár héttel korábban több mint 7 kilométernyi vasúti pálya elbontását rendelte el. Ágazati forrástól a 444.hu birtokába került a MÁV augusztus 13-án kelt dokumentuma, ami a komlói vasútvonal városon belüli szakaszának elbontásának tervét tartalmazza.

A dokumentum az előzmények ismertetésével kezdődik. Ebből derül ki, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) rendelte el a vasúti pálya és a hozzá tartozó létesítmények bontását, valamint a MÁV vagyongazdálkodásában lévő ingatlanok Komló városa részére történő átadását.

A rendelkezés alapján a nyílt vasúti pályát el kell bontani Mecsekjánosi és Komló között, valamint fel kell számolni Komló vasútállomás teljes vágányhálózatát is.Ez összesen 7263,5 méternyi vágány felszedését jelenti. Ezen kívül a peronokat és az útátjárókat is el kell bontani. Mivel a komlói vasútállomás a város központjában van, az ingatlanok átadásával nagyon értékes vagyontárgyakhoz juthat az önkormányzat – írja a lap.

A dokumentum a Godisa-Komló közötti (47. számú) teljes vasútvonal megszüntetésére is utal.

A MÁV azt írja, hogy „a vasútvonal megszüntetéséhez a 194/2016 (VII. 13.) számú kormányrendelet módosítása szükséges”, ezt pedig 2024. augusztus 2-án kelt levelében jelezte is az ÉKM felé. A levelet Pafféri Zoltán, azóta elbocsátott MÁV-vezérigazgató írta. Az irat alapján a MÁV nettó 1,6-1,7 milliárd forintra becsüli a tervezési, bontási és kármentesítési összköltséget. Pafféri azt írja, hogy a kivitelezés 2027-ben kezdődhet meg.

Pafféri külön kiemeli a komlói vasútvonal jelentős teherforgalmát. Azt írja, hogy a vasúti forgalom megszüntetése esetén évi 72609 tonna árut kellene közúton fuvarozni. Ez munkanapokra vetítve 23,2 nehéz tehergépjárműt jelentene, vagyis 12 órás műszakok esetén félóránként egy nyergesvontató haladna el az adott, városi útszakaszon. Pafféri emiatt azt javasolja Bartal Tamás helyettes államtitkárnak, hogy a közúti ágazat értékelje ki, hogy „a hirtelen megjelenő többletkapacitást az úthálózat infrastruktúrája képes-e elbírni, vagy azonnali intézkedések keretében megerősíteni szükséges”.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik