Belföld

Lázár minisztériuma vizsgálja a zéró toleranciát, a BM ellenzi, hogy alkoholfogyasztás után lehessen vezetni

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu
A Belügyminisztérium hírlapi kacsának nevezte a 24.hu információját, de az Építési és Közlekedési Minisztérium megerősítette, hogy „összegyűjtik az ittas vezetéssel kapcsolatos szabályozási gyakorlatokat”. A zéró tolerancia eltörlését a borászok régóta sürgetik.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium foglalkozik a zéró tolerancia felülvizsgálatával – tudta meg a 24.hu. Az autóvezetés előtti alkoholfogyasztás teljes tilalmának esetleges lazítását ugyanakkor a Belügyminisztérium határozottan ellenzi.

A téma nem új, a zéró tolerancia 2008-as bevezetése óta szinte évről évre felvetődik az Európában a legszigorúbbak közé tartozó szabályozás megváltoztatása. Az utóbbi években leginkább a borászok sürgetik, hogy a jogalkotó engedélyezze az autóvezetést a kis mennyiségű alkoholt elfogyasztók számára. A 2008 előtti szabályozás 0,8 ezrelékes véralkoholszintig megengedő volt, azóta viszont a rendőr nem mérlegelhet, az ittas sofőrtől a helyszínen el kell venni a jogosítványát, azt, hogy mennyi időre, a későbbi vizsgálat dönti el.

Két sör is lehet bűncselekmény

A véralkoholszint azt mutatja meg, hogy 1 liter vérben hány milliliter alkohol van: 0,5 ezrelékes véralkoholszint esetén 1000 ml vérben 0,5 ml az alkohol szintje. Minél magasabb ez az érték, annál erősebb az alkohol szervezetre gyakorolt hatása. Az interneten számos véralkoholszint-kalkulkátor elérhető, a Semmelweis Egyetem oldalán is találtunk. A kalkulátor azonban csupán becsült véralkoholszintet számol, nem alkalmas pontos érték megállapítására.

 

Egy átlagos – nagyjából 80 kilós – férfi esetében két pohár 5–6 százalék alkoholtartalmú sör idéz elő 0,5 ezrelékes véralkoholszintet, közvetlenül az elfogyasztást követően. Egy 60 kilós nőnél két pohár sör viszont már 0,95 ezrelékes véralkoholszintet képes előidézni, és legalább 6–7 órára van szükség ahhoz, hogy teljesen kiürüljön a szervezetéből ez a mennyiség.

 

Ha egy ittas autóvezető esetében a véralkoholszint nem éri el a 0,50 gramm/liter koncentrációt, illetve 0,25 milligramm/liter légalkohol-koncentrációt, akkor szabálysértésről beszélünk, ha meghaladja, az bűncselekmény. Az ittas vezetés büntetése általában járművezetéstől eltiltás, tág határok között: 1 hónaptól 10 évig, kiegészítve akár több százezer forintos pénzbüntetéssel. Ha személyi sérülés vagy halál is történt az ittas sofőr által okozott balesetben, a büntetés értelemszerűen sokkal súlyosabb lehet.

Bock József és Varga Zoltán borász a 2023. márciusi Borkonferencián – melyet Gulyás Gergely kancelláriaminiszter nyitott meg – a szabályozás enyhítését kérte nyugat-európai és amerikai mintára. A Vinoport szakportál összefoglalója szerint a borkultúra védelmével, a „jótékony élettani hatású borfogyasztás” támogatásával, illetve a csökkenő fogyasztás ellensúlyozásával érveltek. Bock a kérdés társadalomlélektani vetületét is hangsúlyozta, azaz a bizalom megelőlegezését, megteremtését, mivel szerinte a magyar emberek felelős egyénként képesek lennének „viselkedni” egy a jelenleginél engedékenyebb megközelítés mellett is. Korábban hasonló gondolatokat fogalmazott meg a Varga Pincészet tulajdonosa is a 24.hu-nak adott interjúban, amelyben nonszensznek nevezte, hogy aki autóval megy étterembe, nem ihat meg egy pohár bort.

Varga és Bock sem tud azonban arról, hogy fellépésük nyomán a kormányon belül szó van a zéró tolerancia újragondolásáról.

Bock József: A zéró tolerancia eltörlésével fejenként 8–10 literrel nőne a borfogyasztás

A Bock Pince Kft. ügyvezetője, a villányi borvidék egyik legsikeresebb bortermelője lapunknak azt mondta, hogy az utóbbi évtizedekben drasztikusan csökken a borfogyasztás Magyarországon, és ebben a zéró toleranciának is jócskán van szerepe. Hangsúlyozta: a kulturált borfogyasztás nem egyenlő az alkoholizmussal, szerinte egy pohár bor után minden további nélkül lehetne vezetni is. Bock József nem ragaszkodna a 2008 előtti időszak 0,8 ezrelékes szabályozásához, megelégedne az Európában elterjedtebb 0,5 ezrelékes határértékkel. „Ez a mindenkori kormány irányában felmerülő kérdés. 2010 tavaszán a borászoknak volt egy 12 pontja, amelyben kérték az enyhítést. Ez a mai napig fennálló igény” – jelentette ki.

 

2010 körül Magyarországon az évi borfogyasztás 23–24 liter volt fejenként. Ma 15–16 liter – mondja Bock. Emellett az árak brutális emelkedése is megviseli a borászatokat. 2021-ben egy üvegpalack ára 60 forint körül mozgott, 2022 szeptemberében már 152 forint volt, de megemelkedett a papír és az energia ára, valamint a munkaerőköltség is. „Bármelyik borászatot veszem figyelembe, mindegyik a tartalékait kezdi el felélni. A bor értéke is nagyon alacsony itthon. Horvátországban egy üveg olaszrizling a termelőnél 8–10 eurónál kezdődik. Itthon ezer forintnál. Nem tudunk versenyképesek lenni. Ha a zéró toleranciát eltörölnék, akkor számításaink szerint évente 8–10 literrel növekedve a fogyasztás személyenként. Ha pedig emelkedne a fogyasztás, akkor a bor ára is növekedhetne” – magyarázta a borászok szempontjait.

 

„Az osztrákoknál kulturált borfogyasztás mellett nincsen több baleset, mint nálunk, a horvátoknál ugyanez a helyzet, pedig ott 0,8 ezrelék a határérték” – tette hozzá.

Kovács Tamás / MTI Bock József

Miután úgy értesültünk, a kormányzaton belül is felvetődött az ittas vezetés szabályozásának újragondolása, ám a témához eltérően viszonyul a közlekedési és a belügyi tárca, mindkét minisztériumnak kérdéseket küldtünk a zéró tolerancia esetleges eltörlésével kapcsolatban. Információnkat igazolni látszik, hogy bár a BM hírlapi kacsának nevezte azt a felvetésünket, hogy a kormány foglalkozott volna a kérdéssel, addig Lázár János minisztériuma megerősítette, hogy áttekintik az ittas vezetéssel kapcsolatos szabályozást.

A közlekedési tárca a hazai közlekedési kultúra, a közlekedési szabálykövetés növelését fontosnak tartja, ennek jegyében megkezdődött a közlekedési magatartást befolyásoló szabályok általános vizsgálata. A nemzetközi gyakorlat és szabályozás megismerése érdekében készülő felmérés érinti – a többi között – az ittas vezetéssel kapcsolatos szabályozási gyakorlatok összegyűjtését is

– írták. A minisztériumtól azt is megkérdeztük, hogy kik vesznek részt az erről szóló egyeztetéseken, illetve mi a tárca álláspontja az ügyben, de ezekre konkrét választ nem kaptunk. Annyit jegyeztek meg, hogy Lázár a július 11-i sajtótájékoztatóján beszélt a témáról. Lázár ezen az eseményen azt jelentette be, hogy felülvizsgálják a KRESZ-t, és a miniszter a B kategóriás jogosítvány megszerzésének átalakításról is beszélt, a zéró tolerancia ügyére azonban nem tért ki.

Pintér Sándor tárcája még annyit válaszolt, hogy a Belügyminisztériumban nem merült fel a zéró tolerancia eltörlése, és arról a kormány nem is tárgyalt – ez viszont nem mond ellent a közlekedési tárca feleletének, hiszen az utóbbinak még nincs kész javaslata, ami a kormány elé kerülhetett volna.

Azt ugyanakkor több forrásunk is megerősítette, hogy a kabineten belül a zéró tolerancia enyhítésének legnagyobb ellenzője a belügyminiszter.

2020-ban Pintért írásban kérdezték a parlamentben a témával kapcsolatban, a belügyi tárca államtitkára válaszolt helyette, azzal: a szakmai szervezetek minden évben javasolják a jelenlegi szabályozási szigor enyhítését, de az – tekintettel az emberek véleményére – „nem támogatott”. Hozzátette: a kormány nemzeti érdeknek tekinti a közlekedési balesetek számának csökkentését, és e célt és az európai uniós ajánlásokat figyelembe véve fogalmazza meg közlekedéspolitikáját.

2020-ban Nagy István agrárminiszter a villányi bornapok megnyitóján viszont arról beszélt, hogy szeretnének párbeszédet, társadalmi vitát indítani a zéró tolerancia esetleges fellazításával kapcsolatban (ez adta az apropót Pintér megkérdezéséhez is), ám akkor a Kormányzati Kommunikációs Központ gyorsan kiigazította, mondván, hogy nem tervezik a szabályozás módosítását. Nagy véleményére most is kíváncsiak lettünk volna, de tőle nem kaptunk választ kérdéseinkre.

Nagy István kijelentése után a Napi.hu és a Pulzus Kutató reprezentatív közvélemény-kutatást készített a zéró tolerancia esetleges eltörléséről. A három évvel ezelőtti felmérésből kiderült, hogy a válaszadók 58 százaléka szerint a jelenlegi szigor megfelelő, és mindössze 17 százalék nyilatkozott úgy, hogy egy pohár sör vagy bor még beleférne vezetés előtt. Az emberek negyede pedig a „nem iszom alkoholt” lehetőséget választotta.

Orbán Viktor régen szólalt meg a témában: még 2010-ben a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének rendezvényén egy borász a zéró tolerancia visszavonására vonatkozó kérdésére azt válaszolta, terjesszenek ez ügyben beadványt a parlament elé. Akkor az ellenzék ezt úgy értelmezte, hogy a miniszterelnök az enyhítés mellett van, ennek jelét azonban azóta sem adta.

Folyamatosan csökken az ittasan okozott balesetek száma

Magyarországon az elmúlt években jelentősen csökkent az ittas járművezetők által okozott balesetek száma. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint amíg 2008-ban, a zéró tolerancia bevezetésekor még 2177 ittas vezető okozott balesetet, addig tavaly már csak 1192. Az idei év eleje is csökkenő tendenciát mutat: 2022 első három hónapjában 249 ittas járművezető által okozott baleset történt, a 2023. januártól márciusig tartó pedig időszakában 188.

Made with Flourish

A rendőrség 24.hu-nak küldött válaszából az is kiderül, hogy amíg 2018-ban 22 699 járművezetőnél mutatott pozitív eredményt az alkoholvizsgálat, addig tavaly ez a szám 16 925 volt. A már említett Borkonferencián Óberling József ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályának vezetője a zéró toleranciára vonatkozó felvetésekre azt hangsúlyozta, hogy 0,5 ezrelékes véralkoholérték alatt senkit sem vonnak büntetőeljárás alá.

A vezetés előtti alkoholfogyasztás megítélése Európában országonként eltérő. A magyar turisták kedvelt úti céljai közül Horvátországban, Olaszországban és Görögországban is megengedőbbek a szabályok. Ez a gyakorlatban a 0,5 ezrelékes véralkoholszint tolerálását jelenti, és ez a helyzet Németországban is, míg Lengyelországban 0,2 ezrelék a limit. Csehországban, Romániában és Szlovákiában viszont hazánkhoz hasonlóan a zéró tolerancia elve érvényes.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik