Többen is arról számoltak be az Index-nek, hogy klíma nélküli, fülledt vagonokban, régi, elavult kocsikon kell utazniuk. A portál kérdésére a MÁV közölte, hogy „a vasúttársaság kocsijainak – ülőhelyre vetítve – 42 százaléka rendelkezik légkondicionáló berendezéssel. A korábban beszerzett
második generációs InterCity-kocsik légjavító berendezésűek, bizonyos hőmérséklet felett sajnos már kevésbé tudják lehűteni a levegőt.
Így az elmúlt években egyre forróbb nyári hőmérséklet miatt alakulhat ki az utazókban az az érzet, hogy a klíma nem megfelelően működik. Az InterCityk jelentős részében ugyanakkor már közlekedik modern, új gyártású IC+ kocsi is, amely hatékony klímaberendezéssel rendelkezik” – írta a vasúttársaság.
Hozzátették, a lehetőségeik szerint szerzik be az új járműveket, és korszerűsítik a meglévőket. A flotta megújításának nem az utaskomfort iránti elkötelezettségünk, hanem a rendelkezésre álló források szabnak csak határt – jelezte a forráshiányt a MÁV. Leszögezték, hogy a fő szabály szerint az InterCity vonatokon törekszenek a lehető legtöbb klimatizált kocsit biztosítani. Klímás kocsi meghibásodása esetén – amennyiben arra lehetőség van – a MÁV intézkedik annak lezárásáról vagy kisorozásáról (szerelvényből való kivételéről), egyúttal az érintett utasokat átültetik egy másik, klímával rendelkező, vagy nem klímás, de lehúzható ablakos kocsiba, vonatrészbe.
– Nem valószínű, hogy direkt kapcsolnák ki a klímákat. Meghibásodások sorával küzd a MÁV, és a karbantartással is gondok vannak – mondta Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke az Indexnek. Az IC-minőségű kocsikban alapszolgáltatás a klíma. Ezekben a kocsikban általában nem is nyithatók az ablakok, aminek oka, hogy ezeket a szerelvényeket nagy sebességű üzemmódra tervezték. „Ha egy ilyen típusú kocsiban nem működik a klíma, akkor a jegyár ezt tartalmazó felára visszajár az utasoknak, továbbá az ilyen esetben a meghibásodott kocsit ki szokták vonni a forgalomból. Ilyenkor azonban – ahogy Dorner Lajos rámutatott – adódik a dilemma, hogy melyik a rosszabb: „ha megy a vonat, de klíma nélkül, vagy ha egyáltalán nem megy”.
A MÁV hangsúlyozta azt is, hogy a mozdonyvezetői fülkéket (vezetőállás) folyamatosan ellátják klímaberendezésekkel azokon a járműveken (mozdonyok, kocsik, motorvonatok) is, amelyek még nem rendelkeznek vele. Amennyiben ez mégsem valósul meg, úgy „a megfelelő szellőztetés és védőital ilyen esetben is rendelkezésre áll” – közölték.