Belföld

Széles Gáboréknak a töredékét fizette az uniós pénzt luxus Mercivel eltapsoló társaság

Az EU támogatási projekt késedelme és várható leállása jelentősen hátráltatja a munkálatokat és többletköltséget okoz.

Ezt válaszolta lapunknak Tankó Zoltán, az Ikarus Global Zrt. vezérigazgatója. Azt firtattuk, hogyan lett részese a Széles Gábor milliárdos érdekeltségébe tartozó Ikarus annak az uniós projektnek, amelynek a több mint másfél milliárd forintos előlege szertegurult, az ígért gáztöltőállomások viszont nem készültek el.

Havi 600 ezer forintért béreltek luxus Mercit uniós pénzből
Havi 4-5 milliós fizetésre is futotta a másfél milliárd forintos uniós előlegből.

Mint megírtuk, az uniós mintaprojekt ügyében már nyomoznak különösen nagy vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalás bűntette miatt. A minisztérium feljelentésében szereplő egyik tétel egy 97 millió forintos szerződés, amelyet a – nyertes konzorcium egyik tagja, a támogatáselőlegből a legnagyobb részt kapó – Pannon Fuel Kft. kötött az Ikarus Global Kft-vel gázüzemű busz fejlesztésére. A feljelentés szerint a gond az, hogy a pályázatnak nem volt olyan része, amely ezt a fejlesztést tartalmazta volna, magyarul Brüsszel erre nem ítélt meg pénzt.

Széles Gábor, az Ikarus Járműtechnika Kft. tulajdonosa beszédet mond az Ikarus Járműtechnika Kft. beruházásátadó ünnepségén Fotó: Bodnár Boglárka / MTI

Ezt nyilván tudta a Pannon Fuel, mégis leszerződött az Ikarusszal. A cég pedig nekilátott a munkának, idén szeptemberben pedig Széles Gábor bejelentette, hogy cseppfolyósított földgázzal (LNG – liquefied natural gas) hajtott buszt fejlesztenek Székesfehérváron, és már a futáspróbák folynak.

Mint a vezérigazgató válaszából kiderült, ennél sokkal messzebb nem jutott az Ikarus, amely Európában elsőként fejlesztett LNG autóbuszt. Mint közölte, a prototípust jelenleg a gyárudvaron tesztelik.

Nehezíti a futáspróbát, hogy nincs LNG töltési lehetőség Magyarországon, ezért az autóbuszt CNG (Compressed Natural Gas, azaz sűrített földgáz) üzemmódban tudjuk működtetni, ami erősen korlátozza a busz által megtehető távolságot és hátráltatja a méréseket.

Utalt Tankó Zoltán arra, hogy az uniós finanszírozású projekt éppen a töltőállomás kiépítésére szólt, és ez nem valósult meg eddig. A sikeres tesztek és a hatósági engedélyek megszerzése után indulhat meg a sorozatgyártás. Mindkettőnek feltétele, hogy legyen lehetőség Magyarországon az autóbusz LNG töltésére. Vagyis a kúthálózat nélkül nem indulhat a sorozatgyártás.

Tankó Zoltán a 24.hu kérdésére megerősítette, hogy az LNG busz fejlesztését a Pannon Fuel Kft-vel megkötött szerződés alapján kezdték meg, de azt az Ikarus saját finanszírozásában, saját erőből hajtotta végre.

A szerződésben szereplő 97 millió forint töredékét kaptuk meg, azóta utalás nem érkezett – írta.

A Pannon Fuel részvételével zajló EU-támogatású projekt bedőlni látszik. Megkérdeztük, miként hasznosítja az Ikarus a kifejlesztett LNG-hajtású buszt. Az LNG-hajtás perspektivikus, az EU-ban, a szállítmányozásban széleskörűen alkalmazott technológia, ezért az Ikarus folytatja az autóbusz tesztelését és tervezi a piacra vitelét.

Kiemelt képünkön: Autóbusz vázát készítik az Ikarus Járműtechnika Kft. székesfehérvári gyárában 2018. szeptember 6-án.  Fotó: Bodnár Boglárka / MTI

Ajánlott videó

Olvasói sztorik