Az EU támogatási projekt késedelme és várható leállása jelentősen hátráltatja a munkálatokat és többletköltséget okoz.
Ezt válaszolta lapunknak Tankó Zoltán, az Ikarus Global Zrt. vezérigazgatója. Azt firtattuk, hogyan lett részese a Széles Gábor milliárdos érdekeltségébe tartozó Ikarus annak az uniós projektnek, amelynek a több mint másfél milliárd forintos előlege szertegurult, az ígért gáztöltőállomások viszont nem készültek el.
Mint megírtuk, az uniós mintaprojekt ügyében már nyomoznak különösen nagy vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalás bűntette miatt. A minisztérium feljelentésében szereplő egyik tétel egy 97 millió forintos szerződés, amelyet a – nyertes konzorcium egyik tagja, a támogatáselőlegből a legnagyobb részt kapó – Pannon Fuel Kft. kötött az Ikarus Global Kft-vel gázüzemű busz fejlesztésére. A feljelentés szerint a gond az, hogy a pályázatnak nem volt olyan része, amely ezt a fejlesztést tartalmazta volna, magyarul Brüsszel erre nem ítélt meg pénzt.
Ezt nyilván tudta a Pannon Fuel, mégis leszerződött az Ikarusszal. A cég pedig nekilátott a munkának, idén szeptemberben pedig Széles Gábor bejelentette, hogy cseppfolyósított földgázzal (LNG – liquefied natural gas) hajtott buszt fejlesztenek Székesfehérváron, és már a futáspróbák folynak.
Mint a vezérigazgató válaszából kiderült, ennél sokkal messzebb nem jutott az Ikarus, amely Európában elsőként fejlesztett LNG autóbuszt. Mint közölte, a prototípust jelenleg a gyárudvaron tesztelik.
Nehezíti a futáspróbát, hogy nincs LNG töltési lehetőség Magyarországon, ezért az autóbuszt CNG (Compressed Natural Gas, azaz sűrített földgáz) üzemmódban tudjuk működtetni, ami erősen korlátozza a busz által megtehető távolságot és hátráltatja a méréseket.
Utalt Tankó Zoltán arra, hogy az uniós finanszírozású projekt éppen a töltőállomás kiépítésére szólt, és ez nem valósult meg eddig. A sikeres tesztek és a hatósági engedélyek megszerzése után indulhat meg a sorozatgyártás. Mindkettőnek feltétele, hogy legyen lehetőség Magyarországon az autóbusz LNG töltésére. Vagyis a kúthálózat nélkül nem indulhat a sorozatgyártás.
Tankó Zoltán a 24.hu kérdésére megerősítette, hogy az LNG busz fejlesztését a Pannon Fuel Kft-vel megkötött szerződés alapján kezdték meg, de azt az Ikarus saját finanszírozásában, saját erőből hajtotta végre.
A Pannon Fuel részvételével zajló EU-támogatású projekt bedőlni látszik. Megkérdeztük, miként hasznosítja az Ikarus a kifejlesztett LNG-hajtású buszt. Az LNG-hajtás perspektivikus, az EU-ban, a szállítmányozásban széleskörűen alkalmazott technológia, ezért az Ikarus folytatja az autóbusz tesztelését és tervezi a piacra vitelét.
Kiemelt képünkön: Autóbusz vázát készítik az Ikarus Járműtechnika Kft. székesfehérvári gyárában 2018. szeptember 6-án. Fotó: Bodnár Boglárka / MTI