A rendőrség honlapján tudatta, hogy nem vált be az eddigi gyakorlat, ezért a jövőben nem jelentik be előre az ellenőrzéseket, mert ebben nem voltak partnerek az autósok.
Az intézkedési kultúraváltás részeként a rendőrség vállalást tett a közlekedők irányába az előre bejelentett, jól látható módon végzett ellenőrzésekkel. Remélte, hogy ez az előzékeny gesztus – korrekt partneri kapcsolatot feltételezve – jogkövető közlekedési magatartást vált ki.
Csalódtak.
Mára bebizonyosodott, hogy a rendőrség e vállalásával egyre inkább magára marad. Az elmúlt időszakban jelentősen csökkent a közlekedők jogkövetési hajlandósága: a baleseti számok – és a mögöttük húzódó jogsértések – változatlan rendőrségi gyakorlat és ellenőrzési intenzitás mellett, nőttek.
Az előre bejelentett, jól látható ellenőrzés nem jelent visszatartó erőt. A közlekedők egy része csak addig tartja be a szabályokat, amíg úgy érzi, a hatóság látóterében van.
Arra is volt példa, hogy egy előre bejelentett mérésnél 70 helyett 167-tel száguldoztak éjszaka, egy autós a Szentendrei úton 60 km/h helyett 84 km/h sebességgel, fél perccel később már 70 km/h helyett 129 km/h-val hajtott.
A közlekedési helyzet javítása, a balesetek számának csökkentése érdekében a rendőrség bővíti ellenőrzési módszereit, eszközeit. Mivel ezt semmi sem tiltja, az ellenőrzéshez használt készülékeket akár rejtve is használják. Ez nemzetközileg elfogadott gyakorlat, Európa számos országában (pl.: Ausztria, Szlovákia, Szlovénia, Csehország, Németország, Franciaország) alkalmazzák.
A következő időszakban a rendőrség akciókkal és kampányokkal lép fel a sebességtúllépés, ittas vagy bódult állapotban történő vezetés, a gyorsforgalmi utakon leállósáv használata ellen. Az ellenőrzések célja nem a több bírság, hanem a negatív folyamatok megfékezése, a közlekedésbiztonsági helyzet javítása – írták.
Kiemelt fotó: MTI / Sóki Tamás