Egy budapesti, 30 éves Uber-sofőr, László teljesen megdöbbent a parlament hétfői döntésén. A 24.hu-nak azt mondta, hogy miközben Brüsszel is támogatja az Uberhez hasonló cégek működését, és a világon eddig még sehol sem tiltották be, Magyarország a betiltással ismét visszalépett az időben.
László szerint a taxislobbi állhat a háttérben, amelynek az a célja, hogy a kormány segítségével monopolhelyzetbe hozza a nagy társaságokat. Ő másfél éve uberezik egyéni vállalkozóként, minden papírt beszerzett, vizsgát is tett, és felhasználóként is sokat használja a szolgáltatást.
Kiemelte: a kormány nem akarja, hogy az emberek olcsóbban utazhassanak, és ennek erővel is érvényt szereztek.
Tiltja a jót
Lapunknak nyilatkozott egy ötvenes, budapesti férfi is, aki pár hónapja dolgozik Uber-sofőrként. Ő sem akarja elhinni a döntést, és felháborítja, hogy ilyesmit megcsinálhat a kormány. Szerinte a kormány tiltja a jót, és engedi a rosszat, mert nem engedi, hogy az emberek olcsóbban utazhassanak egy piacgazdaságban.
Úgy véli, ebből még nagy felháborodás lehet, nem az Uber miatt, hanem a mód miatt, ahogy a kormány felülírja a piac működését, az emberek érdekeit. Arról is beszámolt, hogy az utasai szerint a budapesti taxisok nem megbízhatóak, hiszen soha nem lehet tudni, mennyit számláznak a fuvar után. Volt olyan női utasa, aki azt mondta: fél beülni egy taxiba, mert legutóbb kikezdett vele a sofőr, azóta csak Ubert használ.
Nem érdekli a taxist, Brüsszel mit mond
Megkérdeztük a másik oldalt, a budapesti taxisokat is. Egy negyvenöt éves férfi, aki húsz éve taxizik, és most egy nagyobb taxitársaság szerződéses vállalkozója, azt mondta: üdvözli a döntést. Szerinte a kormány a piacon működő, tisztességes fuvarozókat védi az intézkedéssel. Kérdésre válaszolva, miszerint maguk a taxisok kérték a fix tarifát, és ezért sem versenyképesek az Uberrel, azt mondta: nem az Uber a fontos, hanem, hogy minden fuvarozó azonos feltételekkel dolgozhasson. Arra a kérdésre, hogy az Uber betiltásával az emberek nem tudnak olcsóbban utazni, mert kénytelenek taxival menni, azt válaszolta: majd megszokják.
Egy másik taxis, aki a legnagyobb taxistársaság vállalkozója, azt mondta lapunknak: nem érdekli, hogy Brüsszel vagy a piac mit mond, neki csak a pénztárcája fontos, ezért jó döntésnek tartja a kormány lépését, amit már előbb meg kellett volna hozni. A negyvenes férfi hosszan sorolta a kiadásait, többek között a 100-150 ezer forintos flottadíjat, a sárgítást, a vizsgákat, és szerinte úgy igazságos, ha ez alól egyetlen fuvarozó sem mentesül. Felhozta, hogy az uberesek adócsalók, majd arra a kérdésre, hogy a taxisok is azok, azt mondta: Magyarországon ezt minden szakmáról el lehet mondani. Szerinte az utas nagyobb biztonságban van egy sárga taxiban, amint egy Uberben, mert tud telefonálni a diszpécserszolgálatra, és panaszt tenni, ha úgy adódik, amit a társaságok komolyan vesznek.
Hatékonyság
Fónagy államtitkár a törvény elfogadása után arról beszélt, hogy a változtatás hétfői elfogadásával a kormány nem tekinti letudottnak a hazai szabályozás kérdését, a fejlesztési tárca továbbra is nyitott annak átfogó felülvizsgálatára tekintettel az utasok kényelmét javító korszerű internetes és más alkalmazásokra.
Fónagy János hozzátette: a jelenlegi változtatás célja a szabályosan működő, adót fizető magyar vállalkozók védelme volt a tudatosan szabálykerülő magatartások visszaszorításával.
A módosítás révén ideiglenesen, legfeljebb 365 napig blokkolni lehet azokat az internetes oldalakat, amelyek jogellenesen működő taxiszolgáltatást kínálnak. Fónagy János ugyanakkor hangsúlyozta: az intézkedésre csak végső esetben kerül sor, ha más hatóságok eredménytelenek voltak a szabálysértés visszaszorításában.
Emellett a jövőben az engedély nélkül végzett tevékenységhez használt autót első alkalommal hat hónapra, ismételt szabályszegés esetén legfeljebb 3 évre ki lehet vonni a forgalomból. A járművezető kilenc büntetőpontot kap, ismételt elkövetés esetén újabb kilencet, vagyis ebben az esetben automatikusan fél évre visszavonják a vezetői engedélyét.