Halmosi Zsolt országos rendőrfőkapitány-helyettes egy szerdai, budapesti sajtótájékoztatóján bejelentette: kampányt indítanak annak érdekében, hogy csökkentsék ezt az arányt.
A dandártábornok közölte, hogy tavaly 605-en haltak meg közlekedési balesetben, 28 százalékuk gyalogos volt. Ilyen magas értéket az utóbbi tíz évben nem tapasztaltak – mutatott rá.
A gyalogosok és a kerékpárosok jelentős része a legalapvetőbb közlekedési ismeretekkel sem rendelkezik, ezért a kampány célja a jogszabályismeret bővítése és emellett a veszélyekre való felhívás.
Külön szólt az életkorukból adódóan veszélyeztetettekről, az idősekről és a gyermekkorúakról, akikre ugyancsak fel kívánják hívni a figyelmet, továbbá a gyalogátkelőhelyek megközelítésével kapcsolatos szabályok betartására figyelmeztetett.
A dandártábornok jelezte, hogy ellenőrzéseket is tartanak majd a gyalogos- és kerékpáros-balesetek visszaszorítása érdekében, de ezek elsősorban segítő jellegűek lesznek, csak másodsorban szankcionálnak. Mindemellett óriásplakátokkal is fel kívánják hívni a figyelmet az ilyen típusú balesetek veszélyeire.
Rámutatott arra is: az idén már húsz járművezetőn kívül húsz gyalogos is életét vesztette balesetben. A tavalyi végleges, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által közölt adatokról elmondta: töretlen a közlekedésbiztonság javuló tendenciája. Míg 2011-ben 15 827 sérüléssel járó baleset történt, tavaly ez a szám 15 174 volt. Egyaránt csökkent a halálos, a súlyos sérüléssel, illetve a könnyű sérüléssel járó balesetek száma, az utakon pedig 33 emberrel kevesebb vesztette életét tavaly, mint az azt megelőző évben. Felhívta a figyelmet arra, hogy a ’60-as évek elején haltak meg annyian az utakon, mint tavaly, ugyanakkor 1961-ben 90 ezer nyilvántartott autó volt az országban, míg ma 3,7 millió. A ’90-es években pedig volt olyan év, amikor több mint 2400 ember vesztette életét közlekedési balesetben.
A statisztikai adatokról szólva Halmosi Zsolt arról is beszélt, hogy az ittas vezetők által okozott balesetek száma nőtt 2012-ben az azt megelőző évhez képest. Mintegy 50 ittas vezetővel több okozott balesetet, ez az összes baleseten belül 10,4 százalékról 11,2 százalékra történő növekedést eredményezett. A dandártábornok továbbra is kiemelt feladatnak nevezte az ittas vezetőkkel szembeni fellépést.
A baleseti okokat tekintve nem történt változás a korábbiakhoz képest: az első számú ok továbbra is a gyorshajtás, ezt követi az elsőbbségadás meg nem adása, illetve a szabálytalan irányváltás, a kanyarodás szabályainak megszegése.