800 millió és 1,2 milliárd forint közötti összegre lenne szükség ahhoz, hogy újra a 2006-2007-es színvonalon lehessen beteget szállítani ma Magyarországon – ezt mondta megkeresésünkre Agócs Gábor, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) elnökségi tagja.
A budapesti irányító szervezet vezetőjét az után kérdeztük, hogy a Napi Gazdaság keddi számában arról írt: összeomlás fenyegeti a májusban indult, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) által irányított, új betegszállítási rendszert. A lap értesülései szerint az OMSZ-irányítástól hatékonyságot, kevesebb kilométert reméltek, a rendszer azonban nem az elképzeléseknek megfelelően üzemel.
A betegszállítás noha drágább lett, a teljesítés kevésbé gördülékeny, mint korábban: nőtt a beteg nélkül futott, üres kilométerek száma, az autók kihasználtsága romlott, az adatlapok sokszor hibásak vagy meg sem érkeznek, a finanszírozást több száz millió forinttal csökkentették, így a betegszállító vállalkozásokat az eladósodás fenyegeti – sorolják az anomáliákat különböző informátorokra hivatkozva.
Fotó: Neményi Márton
A lap szerint gyakori probléma továbbá, hogy nem naprakész az elvégzendő szállítások adatbázisa, számos helyen megoldatlan az esti és az éjszakai betegszállítás valamint, hogy az egységes országos hívószám és az online elérhetőség máig bizonytalan.
A névtelenül nyilatkozó források szerint az összeomlással fenyegetett rendszer csak azért működik még, mert a kocsik amortizációját használják fel, ezzel viszont a műszaki katasztrófát kockáztatják a szolgáltatók.
Egyelőre elhalasztva
Agócs Gábor szerint nem akkor a baj, mint amekkorának elsőre tűnik. Bár elismeri, valóban „akadnak problémák és előfordulnak súrlódások”, összeomlásról egyelőre nincs szó.
„Csak úgy, mint valamennyi egészségügyi ágazatban, a betegszállítók is problémákkal küzdenek. Például 6 éve nem történt többletfinanszírozás, miközben a folyamatosan növekvő költségek mellett egyre nehezebb helyt állni. De ez nem újdonság. Évek óta így van” – magyarázta.
Agócs szerint bár a májusban bevezetett, jelenleg OMSZ-irányítás alatt álló rendszer „egyre inkább javuló tendenciát mutat”, gyakorlati nehézségek – a feladatmegoszlás miatt – azért így is akadnak.
„Az információáramlás sokszor nehézkes, súlyos perceket vehet igénybe, míg egy téves adatlap javításra kerül, és míg a két szervezet munkatársai egyeztetnek egymással. Az autók átlagéletkora 7-8 év. A felújításukra vagy egyáltalán nem, vagy jóval kevesebb pénz jut, mint korábban. És igen, lehet, hogy többségük előbb-utóbb nem kap majd működési engedélyt, de olyan nem fog előfordulni, hogy hirtelen száz betegszállító autó áll le egyszerre. Még egyszer hangsúlyozom, nincs katasztrófa-helyzet” – mondta.
Megjósolta
Bíró Ferenc, az MBOE idén nyáron leköszönt elnöke már áprilisban arra hívta fel a figyelmet: nyolcszázmilliós hiány miatt a jövőben akadozhat a betegszállítás. Havonta körülbelül 200 ezer beteget szállít vizsgálatra, kórházba vagy onnan haza a most meglévő, több mint 90 betegszállító cég. Minderre tavaly és az idén is alig 6 milliárd forint jut – közölte akkor.
Miközben a betegszállítás költségei drasztikusan emelkedtek, – elsősorban az egekbe szökő gázolajárak miatt – a finanszírozás változatlan maradt. Így a betegszállítók csaknem egy éve nem tudják pótolni a leamortizálódott gépjárműveket – tette hozzá a volt elnök.
Nincs nyertes |
Az OMSZ nemrég – a túl magas árajánlatra hivatkozva – eredménytelennek nyilvánította a mentésirányítási rendszer fejlesztésére kiírt, nettó 2,27 milliárdos közbeszerzési eljárását – írja a Napi Gazdaság. Az indoklás szerint azért nem választottak nyertest, mivel a legelőnyösebb ajánlattevő 2,328 millió forintot kért, de a rendelkezésre álló keret nettó 2,269 milliárd forint volt. A szervezet ezért most új közbeszerzést bonyolít le, ennek kiírása még folyamatban van. A mentésirányítási rendszer fejlesztésének elsődleges célja, hogy a sürgősségi ellátáshoz való hozzáférés jelenlegi egyenlőtlenségeit csökkentésék, a helytől és időtől függetlenül, egységesen magas színvonalú szolgáltatást biztosítsanak a rászorulóknak. További cél a 15 percen belüli helyszínre érkezés arányának legalább 7 százalékos javítása – olvasható az OMSZ honlapján. |
Kerestük az Országos Mentőszolgálatot, hogy az új rendszer – most már több, mint fél éves tapasztalatáról – érdeklődjünk. Válaszukban leszögezték: a Napi Gazdaság említett cikke valótlan, illetve megalapozatlan állításokat tartalmaz.
“A magyarországi betegszállítás rendszere zavartalanul működik, a nyári átállás óta a feladatellátással kapcsolatos panaszok száma minimalizálódott. A betegszállítást megrendelő orvosok, szakdolgozók a megrendelésüket telefonon és Interneten is folyamatosan, a nap 24 órájában leadhatják, a feladatok kiosztása egyértelmű rendszer (TEK) alapján történik” – részletezte Győrfi pál szóvivő.
Hozzátette: a járművek műszaki állapotáért a finanszírozott szolgáltatók felelnek, ellenőrzésük az OTH, illetve az OEP feladata. A költségekre, költséghatékonyságra vonatkozó elemzések is a finanszírozó kompetenciájába tartoznak.
Túl nagy falat
Mint arról korábban beszámoltunk, az Országos Mentőszolgálat májustól irányítja az összes magyarországi betegszállítást. Győrfi Pál az indulás után nem sokkal azt mondta: hétköznaponként átlagosan 4000-4400 betegszállítási igényt rögzítenek és adnak át a területi ellátási kötelezettség alapján illetékes szolgáltatóknak. A 1820-as központi telefonszámra érkező hívások fogadása, szolgáltatóknak történő átadása, a betegszállítások végrehajtása folyamatos, a megrendeléseket az ország 20 betegszállítás-irányító központjában 130, ezzel a feladattal megbízott munkatárs fogadja. A hívásokat, a hívásfogadó rendszer leterheltségét folyamatosan, napszakokra és területekre bontva is figyelik. A Hír24 kérdésére hozzátette: az új rendszer kiépítése több mint 100 millió forintba került. (Egyes sajtóértesülések szerint mára ez az összeg eléri a kétmilliárd forintot.)
Ha betegként vagy hozzátartozóként szembesült már – akár hasonló, akár egyéb – problémával a betegszállítás során, írja meg nekünk email címünkre, az info@24.hu-ra.