Belföld

Kötelező biztosítás – szabadjára engedik

A távközlési piacon a liberalizációval nem jött el a Kánaán. Korántsem biztos, hogy a hatósági díjplafon eltörlése a kötelező biztosítások tarifáinál minden autóst maradéktalanul boldoggá tesz.

“Ha az autód biztosítási díja egyre csökken, visszafordíthatatlanul öregszel” – tartja egy régi bölcsesség. De sokan akár a biológiai óra ketyegése felett érzett szomorkodásukon is túltennék magukat, ha cserébe évről évre alacsonyabb biztosítási díjat kellene fizetniük. Hamarosan kiderül, kikre érvényes a mondás: a nyolc érintett biztosítótársaságnak október 30-áig kell nyilvánosságra hoznia új kötelező felelősségbiztosítási tarifáit, amelyeket immáron már semmilyen állami szabályozás nem maximál.



Mi lesz a Zürich ügyfeleivel?

Nem hivatalos forrásból úgy értesültünk, hogy jövőre már nem lesz külön díjtáblázata a Zürich Biztosítónak, amely eddig a legolcsóbbak egyikének számított a hazai piacon. Mint ismeretes, a Generali Wien idén tavasszal megvásárolta a Zürich Biztosító magyar, lengyel, cseh és szlovák érdekeltségeit, így hamarosan fúzióra kerülhet sor a Generali-Providencia és az eddigi Zürich Biztosító között. (A PSZÁF jóváhagyása már megérkezett, a versenyhivatal engedélyét még most várják az érintettek.) A tranzakció következményeként a Zürich ügyfelei jövőre a korábbinál akár nagyságrendekkel magasabb díjakra számíthatnak. Persze mindig lehet más biztosítót választani.

Meddig az addig?

A határ a csillagos ég, gondolhatnánk, ám a mára már kialakult versenyhelyzetet látva reménykedhetünk a piaci mechanizmusok jótékony hatásában. Trunkó Barnabás, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) főtitkára szerint legfeljebb az infláció mértékével emelkednek majd a díjak, ami átlagosan 4,8 százalékos lesz, ha hihetünk a jegybank legfrissebb makroelőrejelzésének.

Az érintett üzletágban ötven százalékot meghaladó részesedésével utolérhetetlenül piacvezető Allianz Hungária Biztosító kommunikációs igazgatója hasonlóképpen fogalmazott, amikor – az említett prognózist ugyan felfelé kerekítve – legfeljebb ötszázalékos áremelésről beszélt. A kalkulációs alapelveket, a figyelembe vett szempontokat egyelőre üzleti titokként kezelik, Kálózdi Tamás, a társaság gépjárműmenedzsere csupán a legfontosabb alapelvet árulta el, mely szerint “senki ne fizessen többet mások rosszabb kockázata miatt”.



Ha váltani akar…

…akkor először is fel kell mondania jelenlegi szerződését legkésőbb november 30-áig írásban vagy személyesen. Ezzel párhuzamosan meg kell kérni a már megszerzett bonus-malus fokozatról szóló igazolást, amit a választott biztosító érvényesíteni fog az új biztosítás megkötésekor. Az új szerződését december végéig kell megkötni annak érdekében, hogy a jövő évtől életbe léphessen.

Érdemes körülnézni

A teljes liberalizáció küszöbén egyébként már idén is jókora eltérések mutatkoztak a kötelező biztosítások díjában. Erre az évre még legfeljebb 4,8 százalékos plafonnal kalkulálhattak a biztosítók, ám ez a korlátozás csak a már korábban megkötött szerződések díjára vonatkozott.

Az új ügyfelek esetében már most is akkora díjat szabnak meg, amekkorát az adott ügyfél egyedi kockázata (valamint a ráterhelt költségek és a rajta nyerhető profit) indokolttá tesz. Ennek következtében nem árt alaposan körülnéznie az új autótulajdonosnak, hiszen több tízezer forintot is megtakaríthat attól függően, hogy melyik biztosítót választja.

A legszélsőségesebb árakat a kárstatisztikákat leginkább gyarapító fővárosi fiatalok körében lehet találni, különösen, ha nagyobb teljesítményű kocsikat hajtanak. A harmincon túliak tábora már valamelyest vonzóbb ügyfélkör, ám esetükben is lényeges eltéréseket találhatunk. Egy-egy konkrét példát vizsgálva azonban nem tanácsos olyasféle sommás véleményt alkotni, miszerint egyik vagy másik biztosító “a” legdrágább a piacon, hiszen más kockázati csoportokban esetleg épp fordított a helyzet.



A dupláját is elkérhetik

Példaként vegyünk egy 30-35 éves budapesti férfit, aki egy átlagos méretű és típusú autóval (mondjuk egy 1,4 literes Opel Astrával) jár. Idei éves biztosítási díja igen széles skálán mozog, hiszen míg az Európánál 32 698 forinttal is megelégszenek, az ÁB-Aegon 71 520 forintra tart igényt (az Argosznál 40 992, az AXÁ-nál 45 121, az Allianznál 52 320, a Generali-Providenciánál 53 196, az OTP-Garanciánál 69 120 forint az éves tarifa). A különbségek önmagukért beszélnek, ráadásul a díjfizetés módja tovább árnyalhatja a képet. Egyes társaságoknál ugyanis akár tízezer forint kedvezményt jelenthet, ha a csekkes befizetés helyett a díjat a biztosító automatikusan leemelheti az ügyfél számlájáról. Az Allianz Hungária fenti díja ekképp 42 960 forintra, az OTP-Garanciáé pedig 56 880 forintra mérséklődne.

Olcsó húsok

A gépjármű-biztosítás különösen árérzékeny üzletág. A szolgáltatások köre törvényileg szabályozott, így ezen a téren gyakorlatilag nincsenek eltérések. A piacszerzés legkézenfekvőbb módja tehát az árak csökkentése lehet.

A kisebb biztosítók idén is éltek e módszerrel, és a nagyobb versenytársaiknál lényegesen olcsóbbak voltak. Szakmabeliek véleménye szerint ehhez mindenféleképpen tulajdonosi háttérfinanszírozásra volt szükség, hiszen az Európa, a Zürich, de még az Argosz díjai sem fedezhetik a tényleges kockázatokat.

A nagyobb ügyfélkörű, magasabb kárkifizetésű, szélesebb kárstatisztikájú biztosítók díja többé-kevésbé egy sávban mozog. Hosszú távon tehát várható, hogy a kisebbeknek is feléjük kell majd sodródniuk, hiszen egy tulajdonos türelme és kasszája sem kifogyhatatlan.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik