Eddig a menedzserek, cégvezetők self-made módon, a munkában töltött évek során a saját bőrükön tapasztalták meg, hogyan kell különböző helyzetekben megjelenni, viselkedni, beszélni, s lassan formálódott saját stílusuk. Mára a professzionális segítség elfogadottá vált. Néha a megrendelő egy üzletember, máskor egy egész vállalat – igaz, még nincsenek sokan.
Az öltözködésben és megnyilvánulásban fejlődni vágyók között egyre több a férfi is: a megkérdezett tanácsadó cégek kuncsaftjainak immár egyharmada. A legtöbb egyéni ügyfél egyébként a karrier elején járó fiatalok közül kerül ki. Lehet csupán öltözködési tanácsokért stylistokhoz fordulni, ám összetettebb programokat is kínál néhány vállalkozás.
Stylist, etikett-szakember egy csomagban
A nagyobb csomagban stylistok, sminkesek, továbbá mentálhigiénével, etikettel, protokollal foglalkozó szakemberek tudását hívhatják segítségül a menedzserek. Az összetett „stílus tréningeket” leginkább a multinacionális cégek fizetik meg. „A céges tréningeken az általános, elméleti részt kiscsoportban tartjuk, majd jön az egyénenkénti, személyes coaching” – mondja Csík Klára, a Karrier és Stílus Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója. Az élelmiszerekkel, háztartási tisztítószerekkel és kozmetikumokkal foglalkozó Unilever Magyarország Kft. felső- és középvezetői például olyan továbbképzést kaptak, amelyen a konferenciákon érvényes illemtanon kívül rutinszintűre emelhették, hogyan kell stílusos prezentációt tartani.
Dolce stil novo, azaz édes, új stílus! A reneszánsz költők mottója igaz a céges csoportos és az egyszemélyes stíluscoachingra is. Az egykori irodalmi irányzat célja az egységes olasz kultúra, irodalmi nyelv megteremtése volt, és hasonlóra törekednek a megnyilvánulásokat csiszoló foglalkozások is. A stílustréningek koherenssé teszik a vállalati kultúrát. A nemzetközi társaságok nem egyszer helyezik át vezető beosztású alkalmazottaikat a cégen belül földrajzilag távoli, külhoni országba, ahol bár más szokásokkal találkoznak, a nemzetközi protokoll és etikett szerint kell viselkedniük. A tréningek kulturális eltérésekre irányuló szekciói erre is felkészítik a delikvenst, segítik a beilleszkedését.
A nőket az otthoni kommunikációra is felkészítik
A munkahelyi stílus nem csupán öltözködés és modor. Szól az általános viselkedésről, a tárgyalókészségről, a konfliktuskezelésről, az ambíciókról, továbbá a kapcsolatteremtési képességekről. A magánéleti stílus sokban különbözik a kollektíva és a tárgyalópartnerek előtt alkalmazhatóétól, s a kettő közötti differenciálás a női menedzsereknél különösen lényeges. A férfiaknak is kell azért szelektálni. „Otthon nem egy feleség szól rá a férjre: állj le, fiam, nem a munkahelyeden vagy!” – tipizál Csík Klára tanácsadó.
„Persze van, ahol a vezetés a stílustréningeket a személyiség kilúgozására, uniformizálására használja, de ez ritka” – mondja Radics Edit, az elsősorban kis- és középvállalkozások döntéshozóit fazonigazító Stíl-Konzult, Imázs és Karrier Tanácsadó Kft. vezetője. A cégnek általában ugyanúgy érdeke, hogy színes és kreatív maradjon egy személyiség, mint az, hogy legyen csiszolt.
Még gyér a kereslet
Bár itthon egyre többen kínálnak üzleti stílus tanácsadást, a kereslet még gyér. Ám nem ez az első szolgáltatás Magyarországon, amely önmaga számára teremt piacot. Az éppen a stílus- és megjelenés bizniszben utazó L’Oréal Magyarország a rendezett külsőre való igény felébresztéséhez például az összes alkalmazottjának megadja a kezdő lökést, amikor az újakat egyfajta stílustanácsadásban (sminkelés, frizurakészítés) részesíti.
„Megfigyelhető – mondta a Figyelőnek a közismerten stílusos vezetőnek tartott Ránky Katalin vezérigazgató -, hogy a vállalati környezet és az adottságok miatt a frissen felvettek is mind többet adnak a megjelenésükre.”
(További részleteket a Figyelő legfrissebb számában olvashat!)