Még az Ikeából tudom, hogy Magyarországon harminc százalékkal több szót kell használni ugyanannak a dolognak a megmagyarázásához, mint Svédországban – mondja Emri Gussi, a Pannon GSM Rt. vezérigazgatója. Hozzáteszi: beszélni szeretünk, telefonálni azonban még nem igazán tudunk.
Az évtizedes hagyományokkal rendelkező svéd kereskedelmi vállalat budapesti bevezetése során megtanulta, hogyan kell felépíteni egy vállalatot, vállalatbirodalmat. Ezért nem jelentett ismeretlen feladatot számára, amikor felkérték, legyen a Pannon GSM vezérigazgatója. A hihetetlenül gyorsan fejlődő, hatalmas tőkebefektetést igénylő mobiltelefon-rendszer újfajta kultúrát hoz Magyarországra. Ezzel a szolgáltatónak kell megismertetnie a fogyasztókat, akiknek meg kell tanulni élni az új lehetőségekkel. Ennek első lépése, hogy a szolgáltató megtalálja a potenciális fogyasztók körét. Ebbe a körbe tartozhatnak akár magánszemélyek is, akik számára az elérhetőség a legfontosabb – telefonjukat főként baráti- és családi kapcsolataik ápolására használják.
A tapasztalatok szerint ők vannak kevesebben. A rádiótelefonok üzleti értékét a gazdasági élet szereplői egyre szélesebb körben ismerik fel. Ha felismerik a mobiltelefóniában rejlő lehetőségeket, akkor fölöslegessé válnak a hosszas utazások, egy csomó papírmunka, a bonyodalmasan megszervezhető tárgyalások. Mindezt helyettesítik faxok és adatok küldésével, a konferenciahívás szolgáltatás igénybevételével. A készülék hihetetlen módon megkönnyíti ügyeik intézését, ezáltal az időt hatékonyabban ki tudják használni.
Üzletfeleink csak akkor lehetnek hatékonyak munkájukban, ha a szolgáltatók is hatékonyak, innovatívak. Az ugrásszerűen növekvő fogyasztói igény minőségi kiszolgálásához a tervezettnél jóval nagyobb mértékben kellett megnövelni a dolgozók számát. Ma 430 szakembert foglalkoztat a cég. A tervekben eredetileg száz fő szerepelt. Az ügyfelek minőségi kiszolgálása csak olyan munkatársakkal valósulhat meg, akik maguk is megfelelnek a legmagasabb követelményeknek. Elég csak arra gondolni, milyen fontos szerep jut annak, aki felveszi a telefont, s először találkozik az ügyféllel. A Pannon GSM munkatársainak nemcsak a szakmát kellett megtanulni, hanem azt is, hogy egy telefontársaságnál dolgozva maguk alakíthatják a telefonkultúrát. Az ügyfél nemcsak aszerint szerez benyomásokat egy cégről, mennyire felkészült a vonal túl oldalán lévő partner, hanem hogy emberileg miként foglalkozik vele.
Az eredeti tervekhez képest váratlanul meglódult fejlesztésekhez összesen 115 millió dollár hitelt vett fel a cég. A vezérigazgató elégedett a Pannon GSM eddigi teljesítményével és biztos abban, hogy az 1996-os év további fejlődésére minden feltétel adott. A tervek szerint az esztendő végére szolgáltatásukkal lefedik az ország egész területét. A hálózat építése mellett külön gondot fordítanak a hívásbiztonságra is. Felmérések szerint a jelenleg naponta lebonyolított milliónyi hívás 98 százaléka sikeres, ami nemzetközi összehasonlításban is megállja a helyét.