Míg régen természetes volt, hogy szinte minden iskolában léteztek tankertek, addig ma jóval kevesebb intézményben találkozhatnak a gyerekek testközelből a kertészkedés fortélyaival és figyelhetik meg a növények fejlődését nap mint nap. Pedig a gyümölcsfák, bokrok, fűszerek és zöldségek termesztése a tapasztalatok szerint rendkívül hatékonyan rántja ki a diákokat a virtuális valóságból, jót tesz az osztályközösségnek, de még szociális kiegyenlítő közegként is kiválóan működik.
Vannak iskolák, ahol csak egy-két magaságyást helyeznek el, másutt akár több hektáros tündérkertek működnek. Tündérkertnek a régi magyar, Kárpát-medencei fajtákat őrző kerteket nevezzük. Mi szinte mindennap szembesülünk vele, mekkora lelkesedést képes kiváltani a gyerekekből az ültetés, a növények ápolása és fejlődésük megfigyelése
– meséli Mátyás Izolda, az Iskolakertekért Alapítvány munkatársa, a Barázdabillegető Gyerekkert vezetője, környezetgazdálkodási agrármérnök.
Az alapítvány célja, hogy minél szélesebb körben elterjesszék és hozzáférhetővé tegyék az iskolakerteket, mint a fenntarthatóság és a környezettudatosság gyakorló színtereit.
Aki emlékszik gyerekkorából a kajszibarack vagy a cigánymeggy ízére, az nagy valószínűséggel később is keresni fogja, és saját kertjében is ültet ilyet, amivel nagyban hozzájárul a biodiverzitás megőrzéséhez
– véli Mátyás Izolda.
Kitűnő helyszín ez az emberek közötti együttműködés jelentőségének bemutatására, a generációkon átívelő tudás hangsúlyozására, emellett számtalan élményt, kikapcsolódási lehetőséget, felfedezést, örömet, tudást nyújtó közeget biztosít.
Egy iskolakert jó terep a személyiség harmonikus fejlesztésére, az iskolaórákon tanultak gyakorlatban történő előhívására, a kísérletekre, a kooperálásra, új esztétikai élmények és érzékelések megtapasztalására, a gyermekek kertészeti alapoktatására, ökológiai folyamatok láttatásán keresztül alapvető környezet- és természetvédelmi szükségszerűségek felismertetésére, de az egészséges élelmiszerek népszerűsítésére is.
2013-ban Mátyás Izolda két társával kezdte összefogni az iskolakerteket, hogy legyen egy olyan fórumuk, ahol megoszthatják egymással a jó gyakorlatokat, közös megoldásokat keressenek a megoldandó feladatokra, és akár közös támogatókat találjanak. Egyik első lépésük volt az Iskolakert-hálózat életre hívása. A kezdeményezés sikerrel járt, ma már az Iskolakert-hálózatnak több mint 260 aktív tagja van.
Számos sikeres pályázattal a hátuk mögött olyan nagyvállalatokat is a támogatóik között tudhatnak, mint a Procter&Gamble Magyarország. Különösen nagy sikerként könyvelik el, hogy az új Nemzeti Alaptanterv (NAT) megújult technika tantárgyának keretében önálló modul szól az iskolakertekről, és azon belül a gyümölcskertekről is.
Idén tavasszal indult a jelentkezés a Procter&Gamble Magyarország támogatásával megvalósuló gyümölcsfaültetési programjukra, aminek keretében ősszel min. 20 iskola kap majd gyümölcsfa-cserjéket és bokrokat egy gondosan összeállított ültetőgödör csomaggal együtt. A növények fejlődését a gyerekek egy kifejezetten erre a célra kifejlesztett edukációs foglalkoztató füzet segítségével követhetik nyomon hónapról hónapra, amely számtalan érdekes, izgalmas teendőt, kísérletet, megfigyelést tartalmaz.
Reményeink szerint a kiválasztott iskolák később mini „génbankként” működnek majd, ahova bármelyik egykori tanuló visszatérhet, és vihet egy-egy vesszőt kedvenc fájából, hogy azzal saját oltványt készítsen magának és elültesse saját kertjében
– magyarázza Mátyás Izolda. A program végén az iskolák egy-egy nyilvános prezentáció keretében mutatják majd be egész éves munkájukat, közülük pedig közöségszavazás útján kerül ki a 4. nyertes intézmény. Őket 100 ezer forinttal jutalmazzák, amelyet egy iskolai Gyümölcsöző Egészségnap megszervezésére fordíthatnak.