Miután megírtuk, hogy a Telenor behajtót küldött volt ügyfeleire, és többéves lejárt, elévült tartozásokat próbál velük kifizettetni, a mobiltársaság megvizsgálta az ügyet és nem talált problémát. Olvasóink viszont továbbra is panaszkodnak. Többen számoltak be arról, hogy
Egyik kommentelőnkkel is ez történt:
Olyan jelzést is kaptunk, mely szerint előfordult, hogy az Intrum,
Nem tudjuk, olvasóinknak mennyire vigasz, de a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségétől (FEOSZ) megtudtuk,
Akiket elévült követeléssel nyaggatnak, azoknak pedig a végén lesz egy remek hírünk.A Telenor szerint nincs rendszerszintű hiba
Visszatérve a telenoros-intrumos esetekhez, a tutira kifizetett számlákhoz, olvasóinkban felmerült az is, hogy talán valami rendszerhiba folytán nem írták jóvá az utolsó számlákra érkezett befizetéseket. A telefonos cég szerint viszont az utalások beazonosíthatóságával lehetett gond, vagyis az ügyfelek hibázhattak. Ha az ügyfél „emlékei szerint” befizette a számlát, még nem biztos, hogy nincs tartozása, előfordulhat, hogy a befizetés nem beazonosítható, így a díjfizetés elszámolása nem az engedményes számla terhére történik, hanem egy régebben lejárt számlára – szól a magyarázat. A hibás/ hiányos azonosítókkal érkező pénz tehát más tartozás kiegyenlítéseként jelenik meg a zárt rendszerben.
Csakhogy
A Telenor továbbra is állítja, hogy náluk nincs hiba. Az új vezetőség az ügyfélpanaszok nyomán azonnal felülvizsgáltatta a folyamatot, ami alapján a cég kijelentette:nincs rendszerszintű hiba a számlázási rendszerünkben. A számlázási rendszerünket a hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelően rendszeresen auditálja a jogszabály által kijelölt szervezet, továbbá nem jutott tudomásunkra olyan eset, ami mentén számla/bizonylat, illetve teljesített ügyfélbefizetés hiányozna a rendszerünkből.
Nem is változtattak a rendszeren, megállapodásuk él a követelésbehajtó céggel, tehát továbbra is az Intrum kezelhet és adhat tájékoztatást a számlaköveteléshez kapcsolódó kérdésekben.
Mégis lehetnek hibák?
Előfordulhat-e, amit olvasóink nehezményeztek, hogy már kiegyenlített számlára kaptak fizetési felszólítást? A Telenor megismételte,
Kiderült, hogy ha az ilyen eseteknél utólag sikerül beazonosítani, hogy a kérdéses befizetés valóban megtörtént, akkor az ügyfél egyenlegében megjelenik a befizetés, és az érintett számlát lezárják.
- Ennek fényében még kevésbé érthető, hogy első körben miért nem küldött a telekommunikációs cég fizetési felszólítót az évek során, hogy tisztázzák legalább azokat a tartozásokat, amikre megtörtént a befizetés. Márpedig olvasóink egyöntetűen azt mondták, nem kaptak jelzést a tartozásukról.
Az Intrum előzőleg azt nyilatkozta, hogy csak olyan követelést vásárolnak meg, amit számla alapoz meg. Ezért a számlahiányról kérdeztük őket, amit egyik olvasónk így jelzett:
Kértem a behajtócéget, hogy küldjék el a számla és a felszólítások másolatát, de csak a számhordozási kérelmet és a telenoros szerződésem másolatát mutatták meg.
Erre megismételték, hogy csak olyan követelések engedményezésére kötnek szerződést, melynél tudomásuk szerint a követelés eredeti jogosultja jogszerűen számlázott.
Simán előfordul, hogy kifizetett tartozást hajtanának be
Bár mindkét cég állította, hogy csak valós tartozásokat hajtanak be, a FEOSZ szóvivője, Kispál Edit azt mondta, egy követeléskezelő cég bármit megvásárolhat. Általában csomagban, nagy tételben veszik meg a követeléseket. A fogyasztóvédelemhez, a békéltető testületekhez és a civil szervezetekhez érkezett panaszok, kivizsgált ügyek alapján pedig egyértelmű, hogy
A magyarázat egyszerű: attól, hogy elévült egy követelés, még nyaggatható vele az ügyfél, bármeddig. Ez nem zaklatás, próbálkozás. Csak bíróságra nem lehet menni az elévült követelésekkel, illetve ott nem lehet érvényesíteni. A követelések nagy részét nagyon nyomott áron adják-veszik, szóval ha tízből egy adós önkéntesen fizet, már megéri a behajtónak.
Zaklatásnak legfeljebb akkor lehet tekinteni, ha az után is küldik a felszólítóleveleket, miután az ügyfél dokumentálta a behajtó felé, hogy már befizette a számlát. Ilyenkor az ingyenes békéltető testülethez érdemes fordulni, ajánlotta Kispál Edit. És akkor is, ha valakin elévült tartozást akarnak behajtani.
A budapesti testülettől úgy tudja, hogy a követeléskezelők nagyon pozitívan állnak az eljárásokhoz. Többnyire
Aki tehát nem szeretne több felszólító levelet, telefont, először írja meg a követeléskezelőnek, hogy a tartozás elévült, aztán pedig forduljon a békéltetőkhöz. Így jó eséllyel megszabadulhat. Ha banki követelésről van szó, akkor a Pénzügyi Békéltető Testülettől kaphat segítséget, a többi követelés a fővárosi és megyei békéltető testületekre tartozik.
Kiemelt kép: Mohai Balázs / MTI