Média

Műsordíj: visszavonulót fújt egy kábelszolgáltató

A határozott idejű szerződés ellenére is megpróbálta a UPC továbbhárítani az RTL Klub és a TV2 által tavaly bevezetett műsordíjat az előfizetőire, de végül elbuktak az egyik ügyfél harcos ellenállása miatt.

Ki ne hallott volna róla, hogy műsordíjat vezetett be tavaly a TV2 és az RTL Klub, melyek annak ellenére tették fizetőssé csatornáikat, hogy a plusz díj ellenére is sugároznak reklámokat, ráadásul az állami műsorszóró, az Antenna Hungária rendszerein ezután is ingyenesen fogható maradt az adás. Megírtuk azt is, hogy a csatornák fizetőssé válása nagyjából 5-5 milliárd forint extra bevételhez juttatja a két tévét, ami különösen jó hír Andy Vajna kormánybiztos TV2-jének, mely nagyjából épp ekkora nagyságrendű veszteséget mutatott ki 2015-ben, így viszont – az ezt lehetővé tevő kormányrendeletre hivatkozva – esélyük nyílt rá, hogy hosszú idő után végre nyereségessé váljanak. Ami nyilvánvalóan nagyon jó hír Andy Vajnának, de nem annyira volt pozitív fejlemény a tévénézők szempontjából, hiszen nekik több száz forinttal megemelkedett a tévé-előfizetési díjuk.

A kábel- és műholdas műsorterjesztő cégek ugyanis szinte azon nyomban továbbhárították a plusz terhet feléjük, ahogy azt Kéry Ferenc, a Magyar Kábelkommunikációs Szövetség vezetője előre megjósolta már tavaly áprilisban a vonatkozó kormányrendelet elfogadásakor. Ez 300 és 700 Ft közötti rezsinövekedést jelentett egy átlagos háztartás számára, de ha valakinek több előfizetése is van, akkor a terhek növekedése is jelentősebb volt. Egyes szolgáltatók eleinte megpróbálkoztak a terhet visszamenőlegesen is áthárítani, de akkora volt a felháborodás, hogy kénytelenek voltak látványos hátraarcot csinálni. Érdekes volt az is, hogy nem volt egységes a szolgáltatók fellépése a tekintetben sem, hogy volt, aki a határozott idejű – azaz hűségidős – szerződéssel rendelkezőkkel szemben is megpróbálta áthárítani a díjat, míg volt, aki nem tette, mondván, ezt piactársai tisztességtelenül teszik, hiszen a határozott idejű szerződés lényege éppen az, hogy az ügyfelek felé a szolgáltató kötelezettséget vállal, hogy adott díjért, azaz rögzített feltételek szerinti szolgáltatást nyújtani fog, az ügyfelek pedig ennek fényében vállalnak elköteleződést a szolgáltató irányába egy-két éves időtartamra.

Az ügyfél eleinte falakba ütközött

A napi.hu most egy olyan esetről számol be, amikor az egyik ügyfél sikerrel lépett fel a hűségidő ellenére a műsordíjat rá áthárítani szándékozó kábelszolgáltatóval szemben. Amikor a szolgáltató közölte, hogy havonta 370 forinttal emelte árait (az ár alapján arra következtetünk, hogy a UPC Magyarországról lehet szó), az ügyfél pedig jelezte, hogy ő nem tart igényt ezekre a csatornákra, és tudomása szerint senki nem kötelezheti őt arra, nézze azokat vagy előfizessen rájuk, az első reklamációra küldött válaszlevelében a szolgáltató még arra a kormányrendeletre hivatkozott, mely lehetővé tette a műsordíj bevezetését, majd arról írt, milyen ügyesen tárgyaltak a tévétársaságokkal, hiszen a TV2 és az RTL Klub ÁSZF-jében (általános szerződési feltételek) lévő listaárhoz képest csak kevesebb összeget hárítanak át. A szolgáltató ezután elutasította a panaszos ügyfelet azzal, hogy az áremelésre külső hatás miatt került sor. Egészen pontosan azt írták, hogy

a díjváltozás oka nem általunk kezdeményezett emelés, hanem külső hatás. A határozott idejű szerződése még nem járt le. Az említett számlán lévő tájékoztatóban jeleztük, hogy tekintettel a határozott időre és az előre nem látható változásra, az értesítés kézhezvételétől számított 15 napon belül jelezheti a lemondási szándékát, de ilyen jelzés társaságunkhoz nem érkezett, így a módosítást Ön elfogadta.

De végül meghozta eredményét a kitartás

Az ügyfél azonban a leírtak ellen tovább csatázott, és a szolgáltató végül telefonon azt az ajánlatot tette az ügyfélnek, hogy visszamenőleges hatállyal törli a díjemelést, ha ez a megoldás megfelel az előfizetőnek, csak maradjon a cég ügyfele. Ráadásul az RTL Klub és a TV2 ezután is a kínálat része maradt, de a vitatott műsordíj nélkül.

Vagyis úgy tűnik,  érdemes mindenkinek több levelet is küldenie a szolgáltatónak, és keményen csatázni. 

Ha megnő a villanyszámlájuk, azt is áthárítják?

Egyébként magam is megpróbáltam korábban fellépni az árait a határozott idejű szerződés ellenére megemelő UPC Magyarországgal szemben, és arra is figyelmeztettem a szolgáltatót, hogy ha mégis a magasabb összeget fogja leemelni, kész vagyok akár rendőrségi ügyet is csinálni belőle, hiszen ha akaratom ellenére terhelik meg magasabb díjjal a bankszámlámat, az szerintem lényegében lopás, illetve kártérítést fogok kérni, ha nem nyújtják a televíziós szolgáltatást a szerződésben vállalt áron. A cég ugyanazzal a válasszal próbálkozott, mint amit a Napi olvasója először kapott, majd a figyelmeztetésem ellenére leemelték a magasabb összeget. Amikor viszont egy újabb levélben arra kérdeztem rá, hogy ha a díjemelést elutasítva tévé-előfizetés nélkül maradok, akkor mekkora kártérítést fizetnek, illetve lehet-e számítani arra, hogy ha megnő a villanyszámlájuk vagy az irodájuk bérleti költsége, netán a munkavállalóik bérköltsége, akkor is megpróbálják majd ezen költséget a határozott idejű szerződéses konstrukció ellenére áthárítani felém, csak kitérő válaszokat adtak, illetve újra a tavalyi kormányrendeletre próbáltak hivatkozni. Ahogy az azon aggályt megfogalmazó megjegyzésemre sem volt érdemi válasz, hogy a TV2 és az RTL Klub műsordíjjal kapcsolatos ÁSZF-je csak a tévétársaságokkal jogi kapcsolatban állókra, azaz a műsorterjesztőkre vonatkozik, hiszen maguk a tévénézők nincsenek jogi kapcsolatban az említett médiavállalatokkal. Az ügyfél pedig joggal várná, hogy ha a szolgáltató hűségidővel odaláncolta magához az ügyfelet, akkor nyújtsa is a szolgáltatást. Akkor is, ha a műsorterjesztőcég költségei megemelkednek.

Mivel a szolgáltatóval egyelőre nem sikerült megegyezésre jutni, ráadásul a szolgáltató egyik forgalmas budapesti ügyfélszolgálati irodáját is hiába próbáltam felkeresni, mert az a honlapon feltüntetett nyitvatartási időben zárva volt, várhatóan jogi úton folytatódik az ügy.

A napi.hu olvasójának esete is azt mutatja: érdemes lehet csatázni. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy csak a határozott idejű (hűségidős) szerződések esetében van erre mód, és kizárólag a határozott idejű szerződés végéig. A határozatlan idejű, tehát nem hűségidős szerződések esetében viszont az ügyfél rendes felmondással bármikor megszüntetheti a szolgáltatást, ha nem tetszik neki a díjemelés. A probléma itt csak az, hogy a műsordíjat szinte minden szolgáltató továbbhárítja, azaz általános volt a piaci drágulás, kivéve az állami hátterű Antenna Hungáriát. Szóval előbb vagy utóbb fizetni kell az új díjat, csak nem mindegy, mikor. Ha csak nem elégszik meg valaki az állami műsorszóró kínálatával, vagy tér át az internetes tévézésre.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik