Kecskemét, 2013. október 2.
A Híd II. programban részt vevő diákok prezentációt készítenek az Európa múltja és jelene elnevezésű modulban társadalomismeret órán a KEMU Gáspár András Intézmény Egységében Kecskeméten 2013. október 2-án. A Híd II. programba az alapfokú iskolai végzettséggel nem rendelkező, de legalább hat általános iskolai évfolyamot sikeresen elvégező, 15. életévüket betöltött diákok jelentkezhetnek.
MTI Fotó: Ujvári Sándor
Belföld

Sztrájkoló tanárnő: “Mindenki a túlélésre törekszik, csak nem mindenkinek sikerül”

24.hu
24.hu

2016. 03. 08. 13:28

Március 15-től nem kapnak érdemjegyet informatikából azok a gimnazisták, akiket Szalayné Tahy Zsuzsa tanít a Szent István Gimnáziumban. Az informatika szakos tanár így tüntet az oktatási rendszerben tapasztalt megoldatlan problémák miatt. A 24.hu megkereste a partizánakciót hirdető tanárnőt, a gimnázium vezetését és diákjait is. A Kliktől azt kérdeztük: indul-e fegyelmi eljárás a pedagógus ellen.
Magányos harcosként tüntet a rendszerszintű problémák ellen Szalayné Tahy Zsuzsa, aki március 15. után megtagadja az érdemjegyek beírását. A Klik nem nyilatkozik a fegyelmi eljárásról.
Korábban a témában:

Március 5-én a Szent István Gimnázium pedagógusa, Szalayné Tahy Zsuzsa partizánakcióba kezdett. Az informatika szakos tanárnál betelt a pohár: március 15. után nem ír be jegyeket egészen addig, míg nem teljesítik a minőségi oktatást újra lehetővé tévő négy követelését. Ő is tudja, hogy akciója nem dönti be a rendszert, de az érettségik előtt különösen kellemetlenné fog válni, hogy a tanulókat év végén nem tudják lezárni informatikából.

Szalayné a következő problémákat említette Facebook-bejegyzésében:

  • Több olyan csoport is van az iskolában, ahol az adott tantárgyból rendszeresen végzettséggel nem rendelkező tanít, miközben a szaktanári állást nem hirdették meg. A szakszerű helyettesítés lehetetlen.
  • A kerettantervben megadott óraszámok mellett nem lehet biztosítani a Nemzeti Alaptantervben megfogalmazott követelményeket. Az pedig, hogy az informatikát majd a többi tantárgy keretében fogják tanítani, semmilyen formában nem valósult meg.
  • A tanári túlterheltség, a tanórák ellátatlansága és a szakszerűtlen helyettesítés miatt a tantárgyi követelmények teljesíthetetlenek.

Emiatt a dolgozatok színvonala valamennyi évfolyamon alacsony vagy nagyon gyenge. A bizonyítványba kerülő óraszám és minősítés így nem hiteles. Posztjában konkrét példát is említ: volt olyan csoportja, akiket úgy vett át, hogy előtte fél éven keresztül nem volt szakszerű helyettesítésük. Többségük most érettségizik.

A fiatalokat nem éri hátrány

Én is tudok éneket tanítani. Pontosabban énekeket megtanítani

– jegyezte meg a tanárnő a 24.hu-nak. Közölte: van, ahol év eleje óta nincs megoldva a szakszerű helyettesítés. Szalayné szerint akárhová ment, mindenhol találkozott ilyen problémákkal, leginkább a rendszer ellentmondásaival nincsen kibékülve. A pedagógus nem tudja, hogy a tanári kar tagjai csatlakoznak-e akciójához.

Mindenki a túlélésre törekszik, csak nem mindenkinek sikerül. Nem kértem, hogy csatlakozzanak

– szögezte le a pedagógus, aki nem tart attól, hogy az érettségiző diákoknak hátrányuk származhat a jegyek be nem írásából.

Szalayné Tahy Zsuzsa
Forrás: ATV

A 24.hu-nak a gimnázium egy tanulója arról számolt be, hogy

a diákok jelentős többsége tiszteli a tanárnőt és támogatja kezdeményezését, de a pedagógusok egy része úgy gondolja, hogy az akció nem feltétlenül vezet eredményre.

Lázár Tibor, a gimnázium igazgatója jelezte: Szalayné előzetesen nem tájékoztatta a gimnázium vezetését, hétvégi megszólalásai őt is váratlanul érték, bár korábbi médiaszerepléseiről a tanárnő értesítette őt. A pedagógus által említett problémákkal kapcsolatban közölte:

A helyzet nem jó, de meg fogjuk oldani a tanárhiányt, hiszen egy kollégánk egy hete van tartós táppénzen és álláshelyét már meghirdettük.

Az ügyben a Klik sajtóosztályát is megkerestük, akiktől kérdésünkre, miszerint indul-e fegyelmi eljárás a tanárnő ellen, mindössze ezt a választ kaptuk:

Megoldást a szakmai tárgyalások jelentenek. Egy akciót sem támogatunk, ami a gyerekeket használja fel, a gyerekek tanulmányait veszélyezteti vagy annak kárára megy.

Március 15-én sok pedagógus véleményt mond

Mindeközben a civil- és szakszervezetek a március 15-i pedagógus tüntetésre készülnek. A megmozdulást a Tanítanék Mozgalom kezdeményezte, akik kedden 15 órakor, kockás ingben indulnak a Hősök teréről a Kossuth térre. A kezdeményezés meghatározó alakja, Pukli István szerint céljaikat el fogják érni, hiszen valamilyen változás már elindult az oktatásügyben: a kormányzat berezelt.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) hétfőn jelentette be, hogy folytatják a 2015 tavaszán felfüggesztett sztrájkbizottsági tárgyalásokat. A Pedagógusok Szakszervezetével (PSZ) párhuzamosan, de önállóan szerveznek sztrájkot, reményeik szerint egymást erősítve. A PDSZ arra kér  mindenkit, aki felelősséget érez Magyarország jövőjéért, hogy személyes jelenlétével fokozza a tiltakozás erejét, annak érdekében, hogy minél hamarabb elkezdődjenek azok a tárgyalások, amelyek kivezetik a közoktatást súlyos válságából. A pedagógusok sztrájkbizottsága korábban egy jogszerűségét tekintve vitatott sztrájklistát is készített, melynek célja a tüntetésben részt vevők felmérése, a részvételi hajlandóság megismerése volt. A bizottság tagjaként a Pedagógusok Szakszervezete kijelentette: a személyes adatok védelme biztosított, ezeket az adatokat az esemény után megsemmisítik, a munkabeszüntetés eszközével pedig csak legvégső esetben élnek.

A felsőoktatás megreformálását célzó Oktatói Hálózat is csatlakozott a megmozduláshoz. A szervezet pontos listával készül a demonstrációra, melyben többek között nyitott, befogadó, a társadalmi mobilitást elősegítő felsőoktatást követel. Mint írják, Magyarországnak hosszú távon is be kell tartania a diplomások arányára vonatkozó európai vállalását, vissza kell vonni egyes szakok diszkriminációját, fizetőssé tételét.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind