A légkör egyáltalán nem olyan homogén, mint ahogy első ránézésre tűnhet. A különböző rétegek más-más irányba és más-más sebességgel haladnak.
Paul Williams, a Readingi Egyetem szakértője és az új kutatásról beszámoló tanulmány szerzője szerint a tiszta égnél megfigyelhető turbulencia elsődleges oka az úgynevezett szélnyírás. A jelenség lényege, hogy a magasság emelkedésével a szél sebessége is növekszik. A légmozgások egészen 10 kilométerig, vagy még magasabban is tovább gyorsulhatnak.
Ahogy a különböző légrétegek egymás felett mozognak, a túlzottan erős szélnyírás instabilitást okozhat bennük. A kis szabálytalanságok idővel növekedhetnek, létrehozva a turbulenciát.
Mivel a Föld különböző éghajlati övezeteiben elhelyezkedő területek más-más mértékben melegednek, az egyes régiók közti hőmérsékletbeli különbségek is emelkedni fognak. Ez több instabilitáshoz és több turbulenciához vezet majd.
Williams csapatával különböző klímamodelleket használt, hogy felmérje az ipari forradalom előtti szén-dioxid-szint megduplázódásának hatását. A kutatók az észak-atlanti térség közepes földrajzi szélességeken elhelyezkedő régiójának téli turbulenciájával végeztek el a szimulációkat.
Bár az adatok igen kétségbeejtőek, nem feltétlenül jelentik azt, hogy a jövőben még rázósabbak lesznek a repülőutak, hiszen a társaságok napjainkban 75 százalékos pontossággal tudják megjósolni repülés előtt a turbulenciákat. Valószínű, hogy a következő évtizedekben az eszközök tovább fejlődnek majd, így a jövőben a pilóták több információt kaphatnak az időjárási jelenségekről.
A technológiai újítások mellett azonban érdemes lenne a probléma gyökerével, az egyre nagyobb gondot okozó globális felmelegedéssel is foglalkozni.