Az Uber kikapcsolta a szabvány ütközésgátló biztonsági rendszert abban a Volvo önvezető terepjáróban, amely március 18-án halálra gázolt egy nőt Arizonában – legalábbis ezt állítja az autó radarjait és szenzorait gyártó cég.
Nem szeretnénk, ha az emberek azt gondolnák, hogy a Volvónak szállított technológiánk hibás, és ez okozta a tragédiát, mert nem erről van szó”
– mondta Zach Peterson, az Aptiv szóvivője a Bloombergnek. Mint elmondta, a Volvo XC90 fejlett vezetést segítő rendszerének semmi köze a balesethez, azt kikapcsolták, amikor az Uber a saját rendszerét kezdte tesztelni Arizonában.
Az Uber nem kívánta kommentálni az értesülést, a szintén önvezető autókon dolgozó Volvo pedig annyit közölt: megvárják a nyomozás eredményét, nem akarnak találgatásokba bocsátkozni arról, mi is okozhatta a balesetet.
Az önvezető autós cégek sorra szólalnak fel, amióta az Uber tesztautója fékezés nélkül ütötte el éjszaka a 49 éves Elaine Herzberget, aki egy kivilágítatlan, négysávos főúton kelt át biciklijét tolva – feltehetően szabálytalanul.
Félreértés ne essék, a helyi rendőrök szerint akkor sem lehetett volna elkerülni a balesetet, ha ember vezeti az autót, a nő annyira hirtelen bukkant fel a sötétben. Ugyanakkor
amikor azt ígérték: használatukkal akár 90 százalékkal is csökkenthetik a balesetek számát az amerikai utakon évente.Éppen ezért szólal fel egyre több érintett cég, hiszen az áldozat hozzátartozói attól függően, hol volt a hiba, több szereplőt is elszámoltathatnak: az Uber mellett a felhasznált technológiák (radarok, szenzorok, kamerák) gyártóit is perelhetik.
Video alapján is észlelte a nőt
Az Intel Mobileye – amely ütközésgátló rendszerekhez gyárt szenzorokat illetve chipeket, és nem mellesleg az Aptiv beszállítója – azt közölte hétfőn, hogy az incidenst követően tesztelték saját szoftverüket, méghozzá a balesetről készült felvétellel.
Tempe Police Vehicular Crimes Unit is actively investigating
the details of this incident that occurred on March 18th. We will provide updated information regarding the investigation once it is available. pic.twitter.com/2dVP72TziQ— Tempe Police (@TempePolice) March 21, 2018
A belső vizsgálat megállapította, hogy a Mobileye detektálni tudta az úton a nőt egy másodperccel a becsapódás előtt, pedig egy gyenge minőségű felvételen próbálták ki, nem élőben, az autó kameráinak valós idejű képével.
A rendőrség által kiadott felvétel jól mutatja, hogy még az önvezető autók alapját adó rendszerek – mint az objektumokat felismerő és osztályozó algoritmus – is kihívást jelentenek”
– mondta Amnon Shashua, a Mobileye elnöke.
Márpedig éppen ők adják a technológiát a Volvo XC90-esek olyan biztonsági, vezetést segítő rendszereibe, mint például az ütközésgátlás és a sávtartás. Az Uber novemberben vásárolt meg 24 ezer ilyen Volvót, hogy azokon megkezdje saját érzékelőinek és szoftvereinek tesztjét – a baleset óta a ezt leállították.
Kiemelt kép: Uber