Ole Kirk Christiansen a nagy gazdasági világválság idején, 1932-ben lett asztalosból játékgyártó, és a kezdetben fajátékokat készítő apró vállalkozás 1934-ben vette fel a LEGO nevet. A cég a II. világháborút követően kezdett el műanyaggal kísérletezni, és 1958-ban szabadalmaztatták azt a máig használt építőjáték-rendszert, aminek lényege, hogy
A dán családi vállalkozás számára ez a szisztéma hozta meg az igazi sikert, a 60-as években komoly terjeszkedésbe kezdtek, egyre másra adták ki az ötletesebbnél ötletesebb készleteket, különböző témákra bontva (Castle, Space, Pirates stb.), a 80-as évekre pedig alig maradt olyan gyerek Európában és Amerikában, aki ne LEGO-t akart volna születésnapjára vagy karácsonyra.
A cég lendülete a 90-es évekre viszont megtorpant, majd lejtmenetbe kapcsolt. A nyereség évről-évre csökkent, 1998-ban pedig megtörtént, ami egy évtizeddel korábban még elképzelhetetlennek tűnt: a LEGO jelentős, 48 millió dolláros veszteséget halmozott fel. A világ elrohant az ekkor már kissé begyepesedett vállalat mellett, és komoly változásra volt szükség ahhoz, hogy a márka ne tűnjön el a süllyesztőben.
A VÁLTOZÁS SZELE
Szerencsére a jó irányba haladó lépések már az előtt megtörténtek, hogy a LEGO elszenvedte volna az első komolyabb, 1000 alkalmazott elbocsátásához vezető veszteségét. Peter Eio, a cég amerikai üzemeinek vezetője 1997-ben kezdett kampányba azért, hogy a dán vállalat licencszerződést kössön a Star Wars-jogokat birtokló Lucasfilmmel. A terv az volt, hogy 1999-re, a második Csillagok Háborúja-trilógia első részének premierjére megszülessen a LEGO Star Wars termékcsalád.
A Lucasfilmnél imádták a dánok építőjátékát, ott is szorgalmazták az együttműködést, amíg viszont más cég kapva-kapott volna a lehetőségen, addig a LEGO vezetői megbotránkoztak az ötleten. Az ellenállás két dologra volt visszavezethető: egyrészt a cég évtizedekig sikeres volt a saját ötleteivel, másrészt az alapító Ole Kirk Christiansen soha nem akarta, hogy a háború gyerekjátéknak tűnjön.
Az ezzel kapcsolatos ellenérzéseket végül azzal sikerült megpuhítani, hogy a Csillagok háborúja alapvetően a jó és a rossz küzdelméről szól, továbbá Peter Eio bedobott egy olyan ötletet, ami a dán vezérkarnak sem volt ellenére: a gyerekek számára vásárló szülőket kell megkérdezni, hogy mennyire tartják jó ötletnek a LEGO és a Star Wars házasítását.
A közvéleménykutatást az Egyesült Államokban és Németországban is elvégezték, az apukák és anyukák pedig többségében támogatták a lehetőséget, Amerikában és Európában egyaránt. Ez a LEGO vezetőit ugyanakkor mégsem győzte meg, és csak az akkori ügyvezető igazgató, a Star Wars-rajongó Kjeld Kirk Kristiansen végső, a korábbi hagyományokkal szembemenő döntésén múlott, hogy a LEGO végül megkötötte a cég történetének első licencszerződését.
HA EGY ÜZLET BEINDUL
A sorsfordító megállapodást követően már ment minden, mint a karikacsapás: és 1999-ben, a Star Wars I. rész – Baljós árnyak premierjekor meg is jelentek az első LEGO Star Wars-készletek a játékboltok polcain. Kezdésnek 13 különböző, kisebb-nagyobb építőjáték.
Habár a dán céget nem volt könnyű meggyőzni arról, hogy szövetségre lépjen a Lucasfilmmel, arra viszont nagyon gyorsan rájöttek, hogy egy ilyen termékcsaláddal a korábbinál jóval szélesebb, a gyerekek mellett a felnőtteket is magába foglaló réteget lehet megcélozni.
Éppen ezért az akkor aktuális Baljós Árnyak egyes jeleneteit idéző LEGO-készletek (a Pod-verseny, Darth Maul űrhajója, az Anakin vezette Naboo Fighter stb.) mellett kiadtak olyan szetteket is, amik az eredeti trilógiát idézték meg: klasszikus X-Wing, Tie-Fighter és Snowspeeder is akadt a kínálatban.
A LEGO és a Star Wars házassága – nem meglepő módon – hatalmas sikert aratott: az első éves eladások 500 százalékkal (nem elírás) haladták meg a dán vállalat kezdeti előrejelzéseit. Ez persze meglátszott a bevételeken is, amire szüksége is volt a LEGO-nak az 1998-as mélypontot követően.
Luke Skywalkerék feltűnését követően a LEGO még legalább fél évtizeden keresztül próbálta felvenni a versenyt a villámgyorsan változó világgal, és 2004-ben már a csőd réme fenyegette a vállalatot. A bukást végül sikerült elkerülni, és a cég csillaga napjainkra ismét fényesen ragyog, még az idén bejelentett újabb elbocsátások ellenére is.
Napjainkban jó eséllyel már iskolákban oktatják, a LEGO miképp volt képes megfékezni a zuhanást, újra növekedő pályára állítani, majd ismét nyereségessé tenni a játékgyártást. A fordulat ugyan nemcsak a Star Wars-nak köszönhető (kellett hozzá egy nagyszerű vezető, Jørgen Vig Knudstorp, átszervezések, és az eredeti értékekhez való visszatérés is), de az tagadhatatlan, hogy az Erő megjelenése nagy mértékben hozzájárult a LEGO lábra állásához, és a legnagyobbak közé történő visszatéréshez.
A Star Wars-készletekből befolyó bevétel nem egyszer segítette át a céget a nehezebb időszakokon, de fontos, hogy részben George Lucas gyermekének köszönhető az is, hogy a LEGO felvette az ütemet a modern világgal, és megértette, hogy az olyan népszerű témák nélkül, mint a Harry Potter, a Disney-mesék, az Indiana Jones, vagy éppen a Marvel és a DC, nem rúghat labdába a mai piacon.
VELÜK VAN AZ ERŐ!
A LEGO és a Star Wars gyümölcsöző kapcsolata közel két évtizede indult, és mind a mai napig tart. Ezen idő alatt 600-nál is több készlet látott napvilágot a termékcsaládon belül, egyaránt megidézve az előzmény trilógia, az eredeti három rész, és az új Star Wars-filmek jeleneteit, szereplőit és járműveit.
A kínálat évről évre változik, és a LEGO a 2000-es évek elején a hagyományos készletek mellett bevezette az úgynevezett Ultimate Collectors Series szetteket is, amik – ahogy arra a név is utal – a komoly gyűjtőket, azaz a felnőtteket célozzák. Ezek a modellek hatalmasak, több ezer darabból állnak, és az áruk is borsos. A csúcs az idei Millennium Falcon (LEGO 75192), ami 7541 kockából építhető össze,
Azt pedig, hogy a LEGO és a Star Wars találkozása még két évtized múltával is mennyire sikeres, mi sem bizonyítja jobban, hogy az említett, méregdrága készlet a megjelenés napján elfogyott a LEGO online boltjából, és hivatalos forrásból csak valamikor 2018-ban lehet majd ismét beszerezni.