Sokat hangoztatott közhely, hogy a technológia körbevesz minket. Legtöbbször azért, hogy ez által mások pénzt keressenek. A cégek és a hirdetők figyelik a tevékenységeinket, elég csak a Facebook adatgyűjtésére gondolni – ha éppen cipőket nézegettünk a neten, nagy rá az esély, hogy a hírfolyamunkban kapunk majd egy olyan ajánlatot, ami hívogató lehet (erről bővebben itt írtunk). A felszín alatt olyan megoldások lapulnak, amire bár a hétköznapi felhasználó rácsodálkozik, nagyon is bevett szokásnak számít.
Nemrég körbejárta a Twittert egy oslói pizzázóban készült kép, amin egy összeomlott digitális hirdetési tábla látható. Miután a hozzáértők elemezni kezdték a kódhalmazt, kiderült: az üzlet arcfelismeréses szoftvert és kamerát vet be ahhoz, hogy adatokat gyűjtsön vásárlóiról.
A crashed advertisement reveals the code of the facial recognition system used by a pizza shop in Oslo… pic.twitter.com/4VJ64j0o1a
— Lee Gamble (@GambleLee) May 10, 2017
A digitális tábla felső részébe érzékelőket építettek, a benne futó szoftver pedig képes meghatározni a vásárló nemét, életkorát. Adatot gyűjt arról, mennyi ideig nézi adott hirdetést, figyeli arckifejezéseit, ezáltal következtetéseket lehet levonni a hirdetéshez fűződő viszonyáról.
A netezőkre mindez a frászt hozta, néhányan komolyan aggódni kezdtek, mások kevésbé.
„Remélem legalább azokat az embereket is figyelik, akik ananászt mernek rakni a pizzájukra.”
Ez nagyon para. Gondoljunk arra, mit művelhetnek a nagy cégek, és mennyi minden történhet, amiről nem tudunk. És mennyi minden jön még…”
Pedig a módszer nem olyan meglepő, hiszen már számos helyen használnak a kereskedelemben is érzékelőket, elemzőszoftvereket, amivel többet deríthetnek ki a vásárlókról. Ez a piac pedig hamarosan még nagyobbat fog nőni. Elég csak arra gondolni, hogy az Amazon már megnyitotta első saját önkiszolgáló boltját, ahol nincsenek pénztárosok, viszont mindenfelé érzékelők figyelik a vásárlók tevékenységét.
Azt viszont tényleg ijesztő, hogy a pizzaszeletesekhez is ilyen hamar megérkezett a jövő.