A 492 cégre kiterjedő, 2013-as kutatáson alapuló felméréshez használt adatbázis 300 ezer hazai munkavállaló adatait tartalmazza.
Az e cégeknél foglalkoztatott munkavállalók alig 42 százaléka nő, míg ez a szám két évvel ezelőtt még 48 százalék volt. A tanácsadó szerint a válság és az elbocsátások jóval erőteljesebben érintették a nőket, mint a férfiakat.
A közlemény szerint a felsővezetők között jelentős mértékben csökkent a nők aránya: míg 2011-ben a vezetők 19,1 százaléka volt nő, idén már csak 18,3 százalékuk az.
A két évvel korábbiakhoz képest minden munkaköri kategóriában alacsonyabb a nők aránya, még abban a szakértői körben is, ahol korábban több nő dolgozott, mint férfi.
A felmérésből kiderült az is, hogy hiába dolgoznak azonos munkakörben, a nők átlagosan a férfiak bérének csupán 94,4 százalékát keresik. A nők átlagosan csupán a férfiak bónuszának, teljesítmény alapú kifizetésének a 83,5 százalékát kapják kézhez. Még rosszabb a helyzet a felsővezetők körében, ahol ez az arány csupán 78,5 százalék – állapította meg a Hay Group.
Hozzáteszik, a bónusszal kapcsolatos idei értékek mindezzel együtt radikális javulást mutatnak a két évvel ezelőtti adatokhoz képest, hiszen akkor volt olyan csoport, ahol a nők a férfiak bónuszának csak a felét kapták.
A közleményben kiemelik, hogy a legtöbb munkavállalói kategóriában – leszámítva a felsővezetőket – a nők célprémium-aránya szinte mindenütt mintegy 10 százalékkal magasabb, mint a ténylegesen kifizetett bónusz esetében.
A Hay Group szerint nem jobb a helyzetük a nőknek a leglátványosabb juttatás, a vállalati gépkocsi terén sem. A szakértői pozíciókban szinte kétszer akkora az esélye egy férfinak arra, hogy céges autót kapjon, mint egy nőnek, és még középvezetői szinten is jelentős, 10 százaléknyi különbség figyelhető meg.