Mobil

Félmillió magyar és a mobilszolgáltatók szívják meg, ha nem enged az állam

A Belügyminisztérium adatbázisa sokszor akadozik, vagy leáll, a törvényben megszabott határidő pedig szűkös, így a Vodafone és a Telenor attól tart, sok ügyféltől eshetnek el június 30. után. Hogy pontosak legyünk: az NMHH becslései szerint nagyjából félmillió ügyfél nem fogja tudni határidőre elvégezni az adategyeztetést. Elsősorban az idősek és a gyerekek.

Nagyjából négymillió magyar feltöltőkártyásnak kell június 30-ig adatot egyeztetnie, május végéig mindössze harmaduk cselekedett, azaz sűrű lesz az utolsó hónap a mobilszolgáltatóknál, még akkor is, ha nem csak személyesen, de online felületen, telefonon, sőt postán is meg lehet adni a szükséges információkat.

Kedvezmény annak, aki a weboldalon végzi el

Telekom: egy hétvégére korlátlan díjmentes beszélgetést kapnak belföldön, Telekom mobil és Telekom vezetékes irányba. Ezen a linken végezheti el…
Telenor: ajándék 500 MB adat és hálózaton belül lebeszélhető 20 perc. Ezen a linken végezheti el…
Vodafone: Július 8-tól 2 nap díjmentes beszélgetés. A keret belföldről és az EU-ból, normáldíjas magyar számokra indított hívások esetén érvényes. Ezen a linken végezheti el…

Becslések szerint százezrek eshetnek abba a hibába, hogy kicsúsznak a határidőből, ezért deaktiválják a SIM-kártyájukat, és azon kapják magukat július 1-én szombat reggel, hogy nem tudnak telefonálni.

Mint korábban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság közölte, a szolgáltató megteheti, hogy a határidőt követően újra üzembe helyezi a kártyát, s közben az ügyfél telefonszáma és egyenlege sem veszett el, de erre nincs garancia.

Érdemes ezért inkább mindenkinek, aki 2017 előtt vette a SIM-kártyáját, adatot egyeztetni határidőig, akkor nem szűnik meg a szerződése.

Minden tudnivalót itt megtalál szolgáltató szerinti bontásban:

Százezrek veszthetik el telefonszámukat itthon
Harminc napja maradt a feltöltőkártyásoknak adatot egyeztetni.

Jól mutatja, hogy mekkora tumultusra készülnek a szolgáltatók, hogy a Telenornál dolgozókat toboroztak a törökbálinti központban, hogy önkéntes alapon segítsék a munkát az üzletekben. Szerdán és csütörtökön legalább 200 alkalmazott megy az 50 kiemelten forgalmas boltokba besegíteni.

Mint a 24.hu-nak elmondták, komolyabb fennakadást egyelőre nem tapasztaltak. A leginkább leterhelt üzleteik Budapesten, illetve a nagyobb városokban, megyeszékhelyeken vannak.

Az adategyeztetés folyamata – ha működik az adatbázis és felkészült ügyfélről van szó és minden irata nála van – mindössze pár percig tart. És akkor jöjjön egy nagy DE!

NEHÉZSÉGEK:

  • A szolgáltatónak a Belügyminisztérium központi adatbázisában kell leellenőriznie az adatokat, majd rögzíti a SIM-kártya új használóját. A Vodafone és a Telenor visszajelzése alapján is ez a rendszer az utóbbi hónapokban többször akadozott, vagy teljesen leállt.
  • Problémát jelent, hogy a Belügyminisztérium rendszerében a régi papír alapú személyikkel nem is lehetséges az adategyeztetés.
  • Nehézségeket okoz az is, hogy a rendszer nem ad pontos visszajelzést az elrontott adatkitöltésről, így akár 40 percig is eltarthat, mire az ügyfél végigmegy az összes ponton és kitalálja, mi lehet a baj, hol kell másképp beírni az adatot.

Éppen ezen nehézségek és a határidő szűkössége miatt a Vodafone és a Telenor is kétségesnek tartja, hogy az összes adategyeztetést sikerül elvégezni június 30-ig.

A Vodafone 2017. év végét tartja az ügyfelek és a szolgáltatók szempontjából is biztonságos határidőnek. Mint elmondták, több alkalommal – még múlt év végén az adategyeztetést előíró törvénymódosítás tervezetekor, illetve idén, az adategyeztetés alatt – is javaslatot tettek a határidő kitolására, azonban ezt eddig nem vették figyelembe az illetékesek.

A Telenor is többször jelezte igényét a hosszabbításra, októberig vagy legalább szeptemberig tolná ki a határidőt.

Nem szeretnék elveszíteni az ügyfeleinket, márpedig a törvény alapján július 1-jével le kell kapcsolnunk azokat a SIM-kártyákat, ahol az adategyeztetés nem történt meg.

Egyedül a Magyar Telekom mondta azt kérdésünkre, hogy nem tapasztaltak torlódást, időarányosan jól haladnak az adategyeztetéssel.

Mindhárom hazai szolgáltató jelezte, hogy folyamatosan egyeztet az NMHH és a Belügyminisztérium képviselővel.

Belgiumnak már sikerült

Megkérdeztük hát a médiahatóságot is, várható-e, hogy a törvényben kiírt határidőt meghosszabbítják. Mint közölték, ebben a kérdésben a törvényalkotó az illetékes, az NMHH-nak nincs tudomása hosszabbításról.

Sóvány vigasz, de jelezték, hogy Belgiumban is hoztak hasonló törvényt, ahol az érintettek 90 százaléka tett eleget kötelezettségének. A 3,4 millió belga prepaid SIM-tulajdonos hat hónapot kapott adatot egyeztetni, végül 400 ezer kártyát blokkoltak. Aki viszont a kártya érvényességi idején belül pótolta az adatokat, visszakaphatta hívószámát és egyenlegét is.

Ez alapján úgy becsülik, hogy Magyarországon legalább 3,5 millióan végzik el határidőre az adategyeztetést – azaz nagyjából félmillióan nem.

A Telenor adati szerint elsősorban a kistelepülésen lakó idősebb, esetleg beteg ügyfelek nem tudják megoldani az egyeztetést határidőre. A leginkább érintettek a médiahatóság szerint is az idősek és a gyerekek.

A mobilozó gyerekek (0-17 év) 68 százalékának, az idős (60+ éves) mobilhasználók 67 százalékának van prepaid SIM-kártyája, míg a 18-59 éves korosztály mindössze 38 százaléka választja ezt a szerződési formát

– mondta el a 24.hu-nak az NMHH.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik