Nagyjából négymillió magyar feltöltőkártyásnak kell június 30-ig adatot egyeztetnie, május végéig mindössze harmaduk cselekedett, azaz sűrű lesz az utolsó hónap a mobilszolgáltatóknál, még akkor is, ha nem csak személyesen, de online felületen, telefonon, sőt postán is meg lehet adni a szükséges információkat.
Becslések szerint százezrek eshetnek abba a hibába, hogy kicsúsznak a határidőből, ezért deaktiválják a SIM-kártyájukat, és azon kapják magukat július 1-én szombat reggel, hogy nem tudnak telefonálni.
Mint korábban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság közölte, a szolgáltató megteheti, hogy a határidőt követően újra üzembe helyezi a kártyát, s közben az ügyfél telefonszáma és egyenlege sem veszett el, de erre nincs garancia.
Érdemes ezért inkább mindenkinek, aki 2017 előtt vette a SIM-kártyáját, adatot egyeztetni határidőig, akkor nem szűnik meg a szerződése.
Minden tudnivalót itt megtalál szolgáltató szerinti bontásban:
Jól mutatja, hogy mekkora tumultusra készülnek a szolgáltatók, hogy a Telenornál dolgozókat toboroztak a törökbálinti központban, hogy önkéntes alapon segítsék a munkát az üzletekben. Szerdán és csütörtökön legalább 200 alkalmazott megy az 50 kiemelten forgalmas boltokba besegíteni.
Mint a 24.hu-nak elmondták, komolyabb fennakadást egyelőre nem tapasztaltak. A leginkább leterhelt üzleteik Budapesten, illetve a nagyobb városokban, megyeszékhelyeken vannak.
Az adategyeztetés folyamata – ha működik az adatbázis és felkészült ügyfélről van szó és minden irata nála van – mindössze pár percig tart.
NEHÉZSÉGEK:
- A szolgáltatónak a Belügyminisztérium központi adatbázisában kell leellenőriznie az adatokat, majd rögzíti a SIM-kártya új használóját. A Vodafone és a Telenor visszajelzése alapján is ez a rendszer az utóbbi hónapokban többször akadozott, vagy teljesen leállt.
- Problémát jelent, hogy a Belügyminisztérium rendszerében a régi papír alapú személyikkel nem is lehetséges az adategyeztetés.
- Nehézségeket okoz az is, hogy a rendszer nem ad pontos visszajelzést az elrontott adatkitöltésről, így akár 40 percig is eltarthat, mire az ügyfél végigmegy az összes ponton és kitalálja, mi lehet a baj, hol kell másképp beírni az adatot.
Éppen ezen nehézségek és a határidő szűkössége miatt
A Vodafone 2017. év végét tartja az ügyfelek és a szolgáltatók szempontjából is biztonságos határidőnek. Mint elmondták, több alkalommal – még múlt év végén az adategyeztetést előíró törvénymódosítás tervezetekor, illetve idén, az adategyeztetés alatt – is javaslatot tettek a határidő kitolására, azonban ezt eddig nem vették figyelembe az illetékesek.
A Telenor is többször jelezte igényét a hosszabbításra, októberig vagy legalább szeptemberig tolná ki a határidőt.
Nem szeretnék elveszíteni az ügyfeleinket, márpedig a törvény alapján július 1-jével le kell kapcsolnunk azokat a SIM-kártyákat, ahol az adategyeztetés nem történt meg.
Egyedül a Magyar Telekom mondta azt kérdésünkre, hogy nem tapasztaltak torlódást, időarányosan jól haladnak az adategyeztetéssel.
Mindhárom hazai szolgáltató jelezte, hogy folyamatosan egyeztet az NMHH és a Belügyminisztérium képviselővel.
Belgiumnak már sikerült
Megkérdeztük hát a médiahatóságot is, várható-e, hogy a törvényben kiírt határidőt meghosszabbítják. Mint közölték, ebben a kérdésben a törvényalkotó az illetékes, az NMHH-nak nincs tudomása hosszabbításról.
Sóvány vigasz, de jelezték, hogy Belgiumban is hoztak hasonló törvényt, ahol az érintettek 90 százaléka tett eleget kötelezettségének. A 3,4 millió belga prepaid SIM-tulajdonos hat hónapot kapott adatot egyeztetni, végül 400 ezer kártyát blokkoltak. Aki viszont a kártya érvényességi idején belül pótolta az adatokat, visszakaphatta hívószámát és egyenlegét is.
Ez alapján úgy becsülik, hogy
A Telenor adati szerint elsősorban a kistelepülésen lakó idősebb, esetleg beteg ügyfelek nem tudják megoldani az egyeztetést határidőre. A leginkább érintettek a médiahatóság szerint is az idősek és a gyerekek.
A mobilozó gyerekek (0-17 év) 68 százalékának, az idős (60+ éves) mobilhasználók 67 százalékának van prepaid SIM-kártyája, míg a 18-59 éves korosztály mindössze 38 százaléka választja ezt a szerződési formát
– mondta el a 24.hu-nak az NMHH.