Idén szeptember közepén az Internet Hungary konferencia egyik legnagyobb bejelentése volt, hogy az RTL Magyarország 30 százaléknyi tulajdonrészt vásárol a 24.hu-t, a Nők Lapja Cafét, a vezess.hu-t, valamint számos más terméket működtető Central Digitális Média Kft.-ben. Ennek kapcsán is megszólalt ma újra Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója, aki a Budapesten két napon át zajló Brandfestival 2016 konferencián vett részt egy, a megváltozó médiafogyasztási szokásokkal foglalkozó beszélgetésen. Vidus a panelbeszélgetés elején rögtön megkapta a moderátortól a kérdést, hogy mi volt a cél a befektetéssel, hiszen erről egyelőre kevés információt közöltek.
A vezérigazgató hozzátette: a tartalomgyártás rendkívül költséges, ezért fontos, hogy a keletkező videós tartalmak minél többekhez jussanak el optimális disztribúciós csatornákon. Ehhez pedig a Central digitális médiaportfóliója megfelelő lehet.
Nem mindig akkorák a fogyasztói változások, mint az sokszor tűnik
A kerekasztal-beszélgetésnek egyébként résztvevője volt Carra Anita, a UPC Magyarország kábelszolgáltató marketing- és tartalomfejlesztési igazgatója is. Carra többek között arról beszélt, hogy hiába jelent meg Magyarországon a Netflix, egyelőre nem tudott hatalmas forradalmat csinálni Magyarországon. Azaz a fogyasztói szokások nem változnak olyan gyorsan, mint az sokszor kívülről a hazai sajtó várakozásait figyelve tűnhet. A Netflix veszteségei is ezt mutatják – hangzott el.
Carra hozzátette: a digitális szegmensre történő kizárólagos videó-műsorgyártás boomja egyelőre nem jellemző Magyarországon, mivel a videógyártás költséges, amit ki is kell termelni. Carra Anita azt is mondta, hogy
Mekkora az igény a helytől és időtől független tévénézésre?
Ennek jegyében vezették be például a UPC-nél a Horizon Go mobiltévés megoldást – melynek köszönhetően helytől függetlenül is nézni lehet tévés tartalmakat – később pedig a Műsorvisszanéző szolgáltatást, mely lehetővé teszi, hogy a nézők mentesüljenek az időhöz való kötöttségtől, ami a lineáris (hagyományos) szerkesztésű televíziókat jellemzi. Így már 7 nappal később is vissza lehet nézni egy elszalasztott tévéműsort.
A tévé még megkerülhetetlen
Vörös Csilla, a Nielsen Közönségmérés ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy minden szolgáltatónak (médiaszolgáltatónak és műsorterjesztőnek) fel kell készülnie a megváltozó nézői szokásokra. Hozzátette, hogy a tévé most is kikerülhetetlen, mivel most is rendkívül magas a tévénézési idő, még a mostani fiatal generáció körében is. A mostani ifigeneráció tagjai azonban egyszerre több eszközön fogyasztják a tartalmakat. A tévé főleg a hosszabb tartalmak helye a számukra, míg a rövid tartalmakat táblagépen vagy telefonon fogyasztják. A bővülő eszközhasználat a műsorszolgáltatókat is innovációra kell, hogy ösztönözze – folytatta.
Változik a mérés
A beszélgetésből az is kiderült, hogy új nézettségmérési technológiák megjelenése is várható. 2018-ra jön ki várhatóan a Magyarországon a tévék nézettségét műszerrel mérő Nielsen-cég az online videónézéssel kapcsolatos új digitális mérési megoldásaival.
A beszélgetés során a televíziós hirdetés-targetálás is szóba jött. Vörös azt mondta, hogy erre most is lehetőség van, hiszen vannak kutatási adataik például arról is, hogy mekkora egy adott műsor nézettsége bizonyos szűkített korosztályokon belül. A szót ezután újra magához ragadó
Vidus a beszélgetés alkalmával arról is szólt:
Vidus végül megemlítette a múlt hét egyik nagy nemzetközi médiapiac fejleményét, az AT&T távközlési óriás által végrehajtott óriási felvásárlást, melynek során megszerezte a Warner médiavállalatot, mely az HBO-t, a CNN-t és Batmant is birtokolja. Az RTL vezére szerint az efféle felvásárlási folyamatok is azt mutatják, hogy az értéklánc összeolvad, azaz a tartalom előállítása és terjesztése, disztributálása egy kézbe kerülhet.
A Brandfestival 2016 konferencián egyébként az is kiderült, mikor indul az új tévécsatorna, az RTL Spike, melyet nevével ellentétben nem az RTL Magyarország, hanem a Viacom médiavállalat indít el és tölt majd fel műsorral. Erről itt írunk bővebben.