Meglehetősen sokat, három évet kellett várni, hogy az RTL Klub 2020-as meglepetéssorozata folytatást kapjon. A Mellékhatás egyrészt azért is számított különlegesnek, mert ez volt a csatorna első, saját fejlesztésű heti sorozata, másrészt az RTL Magyarország jellemzően könnyedebb darabokat gyárt, harmadrészt a Mellékhatás nemhogy nem akart nevettetni, hanem a lehető legsúlyosabb tabukhoz nyúlt.
Az első évad olyan témákról szólt, amelyek mindenhol ott vannak, de senki sem beszél róluk, pedig kellene: a családon belüli erőszakról, a béranyaságról, a meddőségről, a gyerekvállalás kálváriájáról. Az első kettő ráadásul a bűncselekmény kategóriájába esik, idehaza ugyanúgy büntetik azt, aki megveri a családtagját és azt is, aki béranyát kér fel gyermeke kihordására – ennek a párhuzamnak jókora szerep jut a sorozatban is. A Mellékhatás tehát nagyot kockáztatott azzal, hogy érzékeny témához nyúlt, de a remek megvalósításnak köszönhetően a húzás bejött. A második évad az RTL+ nagy dobása lehet a tavaly bemutatott A Király után, a folytatás ugyanis a Zámbó Jimmy-sorozathoz hasonlóan a csatorna streamingplatformján debütál, de április 8-án a tévé is leadja az első részt.
Az első évad tíz epizódjában hatalmas szereplőgárdával bogozták a kifejezetten szövevényes sztorit. Széphelyi Zoltán (Adorjáni Bálint) elismert nőgyógyász, aki Istent játszva hiteti el a páciensekkel, hogy az általa kutyult durva hormonkoktéltól még a teherbe eséssel küzdő nők is boldogan babázhatnak. Nem véletlen, hogy Széphelyi nem vette át a sorozatban az orvosi Nobelt, az általa beadott koktél ugyanis az egyik páciensnél nemhogy gyerekáldást nem hoz, de meddővé teszi a nőt. Az ügyet bonyolítja, hogy az általa kezelt Ludmann Kata (Tenki Réka) a kényelmetlenül valóságosnak ható tenderkirály, Ludmann Zsolt felesége, a rettegett vállalkozó betonba is akarja önteni a doktort. Széphelyi a gödörből kiordibálja az egyetlen lehetséges megoldást, amely ugyancsak illegális, de legalább biztos: szerez egy béranyát, aki kihordhatja Ludmannék gyerekét.
Az igazi bonyodalmak itt kezdődnek, csupa olyan nő kerül a történetbe, akik így vagy úgy, de mind a gyerekvállalással és a családi konfliktusokkal küzdenek tovább bővítve és rétegezve a családépítés és -fenntartás sokrétű témáját. Ott van például Berta (Borbély Alexandra), a nőgyógyász felesége, aki azzal a férfival képtelen normális házasságban élni és gyereket vállalni, aki pácienseit a boldog család képével hitegeti, vagy Anna (Sztarenki Dóra), aki Berta unokahúgaként érkezik Ózdról, hogy tovább kavarja a béranyavonalat, miközben ő maga épp saját kislányát próbálja visszaszerezni annak apjától.
Az első évad nagyon ügyesen szőtte a sok szálat, hogy aztán azok egy nagy fináléban fussanak össze, láthatóan nyitva hagyva a végét egy potenciális folytatásnak. A siker ezt garantálta is, a második évad a cselekmény után fél évvel veszi fel a fonalat. Míg Ludmann Zsolt látható rutinnal képes egyik napról a másikra elfelejteni, hogy különösebb szívbaj nélkül daráltatott le egy hullát a kőfejtőben, addig Széphelyi teljesen a padlóra kerül, felesége elhagyja, az ígéretes kórházigazgatói poszt is elúszott. Móni (Barta Ágnes), a béranya erőszakos exétől retteg, ami miatt hirtelen döntésekre szánja el magát, Anna igyekszik tompítani a terhes nő körüli feszültséget.
Ahogyan az ujj kibukik a kőtörmelék közül, úgy bukik felszínre vele együtt a rosszul eltemetett igazság, láthatóan az ebből fakadó újabb konfliktusok és morális válaszutak fogják adni a második évad gerincét.A folytatás több új karaktert is behoz: két rendőr képében a hatóságok részéről is szorulhat a hurok a szereplők nyaka körül. Anger Zsolt szokás szerint csípőből hozza a kőbunkót, igaz, ezúttal nem a gengszterek, hanem a rendőrök oldalán.
Ez nem az CSI: Miami bazdmeg, ez a CSI: Buda-fucking-pest
– mondja az egyik jelenetben, csak hogy biztosan el tudja helyezni a néző az általa játszott zsaruparódiát. Szórakoztatás és káromkodásfaktor tekintetében méltó ellenfelet kap így a Sztarenki által alakított Anna, aki a nagyszájú, lobbanékony ózdi lányként még mindig a sorozat egyik üde színfoltja, miközben remekül oldja az egyébként érthető okokból állandóan feszült karakterek által meghatározott borongós, vészjósló hangulatot.
Ugyan az első részben még nem tűntek fel, azt is megmutatta a sorozat előzetese, hogy nemcsak a rendőrök erednek majd a főszereplők nyomába: Balsai Móni és Scherer Péter alakításában két oknyomozó figyelmét is felkelti az ügy, igaz, őket nem a levágott ujj, hanem Kata terméketlensége izgatja. Vélhetően ebben merül majd ki a kritika elején emlegetett párhuzam: míg Zsolt után gyilkosság miatt nyomoznak, felesége után azért, mert kétségbeesésében béranyát fogadott. Az epizódszerepekben megint népszerű arcokat láthatunk: feltűnik Németh Kristóf pökhendi nőgyógyászként, sőt, Nagy Ervin is, aki tehát szeret színészházaspárokat egy produkcióban látni, azok örülhetnek – a sorozatban épp felesége, Borbély Alexandra hódítóját játssza.
A második évad az első epizód alapján egyelőre inkább a thrillerszálra koncentrál, az első évad nagy morális kérdéseit még csak takaréklángon feszegeti a sorozat-bevezetőben. A hangsúlyok is mintha átkerültek volna: az első évad furcsasága volt, hogy hiába tűnt az első benyomások alapján Széphelyi a főszereplőnek, végül talán az ő szála lett a legsúlytalanabb, ezzel együtt meglepően jól kiegyensúlyozva bomlottak ki a különböző életutak. A folytatás első része szinte kizárólag a béranyára, Mónira koncentrál, aki talán minden eddiginél szörnyűbb dilemma előtt áll: gyakorlatilag a méhén keresztül láncolta magát hozzá egy olyan emberhez, akit szörnyetegnek tart, és nincs az a pénzösszeg, ami feloldhatná benne a görcsöt akárhányszor a milliárdos gyengéden a hasára teszi a kezét.
A sorozatnak továbbra is megmutatkozik a már korábban is felvillantott nagy előnye: minden pillanatáról látszik, hogy a mai Magyarországon játszódik. Ez tetten érhető a látványvilágban: ugyan a steril, katalógusból előhúzott luxuslakások láttán vélhetően keveseknek jut eszébe a jó magyar valóság, ezeknek komoly dramaturgiai szerepük van, mind Ludmann fényűző életviteléhez kapcsolódnak, amely élesen megkülönbözteti a vállalkozó világát az egyszerű földi halandók környezetétől. Az ilyen jellegű ellentétpárokat szintén jól használja a Mellékhatás, elég csak a sorozatban látott sztárorvos panorámás, bőrkanapés rendelője és az állami egészségügy leharcolt folyosói közti kontrasztra gondolni. De még ennél is riasztóbb közelségbe hozza a sorozatot a magyar valósághoz Ludmann pufimellényes NER-lovagja: a pofátlan mutyizások és a korrupció témája már korábban is a sorozat részét képezte, ám ahogy az Anger által játszott rendőr arcán megjelenik a gondterhelt fintor, amint meglátja Ludmann nevét a gyilkossági helyszínről elhajtó kamionon, az azt is előrevetíti, hogy a hatalom kegyeltjeként nem úgy fognak eljárni vele szemben, ahogy egy átlagember esetében tennék.
Míg az első évad láthatóan a „mit tennél meg egy gyerekért” kezdeti fázisát mutatta meg a termékenységi klinikákon, hormonkoktélokon és illegálisan elvégzett beültetéseken át, addig a folytatás a következmények évada. A gyerekvállalás tervezésén túl az igazi dilemma valószínűleg az lesz, hogy a béranya egyáltalán megszüli-e a gyereket, és ha igen, hajlandó-e odaadni a babát az ország egyik legveszélyesebb arcának. Móni kerekedő hasa a sorozat időzített bombája, és arra már az első epizód rendkívül pörgős és fordulatos tempója is garancia: távolról sem az a tipikus idilli babavárás lesz ez.
Mellékhatás, 2023. Március 29-től szerdánként új részekkel elérhető az RTL+ kínálatában. 24.hu: 8/10