Facebook-bejegyzésben írta meg hétfőn Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke, mi a problémája Háy János új, Kik vagytok ti? című irodalomtörténeti kötetével. A szerinte sikerületlen kötet rossz módon befolyásolja majd az irodalomértést és irodalomtanítást.
Arató posztjában többek között azt hangsúlyozza, hogy több évtizednyi küzdelem van abban, hogy az irodalomtanítás figyelme a tanárok jelentős részénél már a művekre és nem az írók életrajzára irányul.
[Fogyasztóvédelem 2.0 Fél nap után újraolvasva eredeti, pontokba szedett szövegemet unalmasnak, túl patetikusnak és…
Közzétette: Arató László – 2019. július 22., hétfő
A könyv többnyire csak a szerzőket hozza életközelbe, éleszti újra, nem a műveket. A műveket, sőt a szerzőket is gyakran nem újraéleszti, hanem visszazárja a múltba, műveiket elavultnak vagy egyszerűen rossznak minősíti
– írja.
Háy János a HVG-ben reagált Arató posztjára, melyben hangsúlyozza, hogy nem a Kik vagytok ti? nem tankönyv és nem akar axiomatikus igazságokat közölni.
A Kik vagytok ti? nem irodalomtörténet, nem tankönyv, bár mellékes hozadékként mindkét területhez hozzászól. Ha már valami, akkor a művészetről és az irodalomról, az esztétikáról aktívan gondolkodó könyv, méghozzá olyan szellemiségben, ami képes újragondoltatni az alapműveket és alkotókat. Nem akar axiomatikus igazságokat közölni, mert épp hogy a gondolkodás sokszínűségében és szabadságában érdekelt, amely sokszínűségnek és szabadságnak néhány kritikus, például a tanár úr is, ugyan szellemi honvédelemnek álcázva, de esküdt ellensége
– írja, majd hozzáteszi, hogy „egy könyv kiadását ártalmasnak és veszélyesnek, a vele törődő munkatársakat vétkesnek titulálni, a kiadón azt számonkérni, hogy nem regulázta meg a szerzőt, nem egyszerűen túlzás, hanem mélységesen felháborító, és egy ócska kor emlékét idézi fel, amely korban törvényileg megengedhető volt a szellemi termékek irtása”. A Kik vagytok ti?-vel a 24.hu-n is foglalkoztunk: a szerzővel készült interjú mellett két középiskolába is elmentünk, hogy a diákokkal beleolvastassunk a könyvbe, és beszélgessünk velük arról, hogy tetszik nekik.
Kiemelt kép: Czimbal Gyula / MTI