Kultúra

Vészharangot kongat a Vígszínház új premierje

Eszenyi Enikő új rendezése bátran nyúl egy itthon rendre szőnyeg alá sepert témához.

Április 1-jén mutatja be Mike Bartlett Földrengés Londonban című színművét a Vígszínház Eszenyi Enikő rendezésében. Bartlett műve igazi tudatos 21. századi darab, témája erősen alulexponált a színházi szcénában, pláne itthon: a klímaváltozás, a túlnépesedés és a pusztuló Föld mint téma egyelőre a mozivászonig jutott, a színházi színpadokig nem igazán. Ezen változtat a Víg.

Bartlett darabjában nagyon bátran beszél a Föld jövőjéről, gyermekeink és unokáink jövőjéről, arról, hogy milyen társadalmi és alapvető emberi kérdéseket vet fel a klímaváltozás és a globális felmelegedés

– mondta el az előadást rendező Eszenyi Enikő.

A Földrengés Londonban három nővér XXI. századi története. Robert Crannocknak, az ismert klímakutatónak három lánya van: Sarah, Freya és Jasmine – egy híres politikus, egy tanárnő, aki gyermeket vár és egy lázadó egyetemista.

“Sarah egy sikeres miniszterasszony, aki legszívesebben az egész világot megmentené, de közben nem veszi észre, hogy a magánélete is megmentésre szorul” – mondja a legidősebb nővért játszó Járó Zsuzsa. „Ő nevelte fel a testvéreit, egy rendkívül erős és okos nő, aki mindenkinek meg akar felelni. Nem ér rá, hogy saját magával és a magánéletével törődjön, ezért az válságba kerül.”

„Freya egy állapotos tanárnő, ő képviseli az arany középutat a nővére céltudatos, karrierista attitűdje és a húga lázadó énje között” – meséli új szerepe kapcsán Bata Éva.

Nem találkoztam még olyan várandós nővel, aki ilyen szorongva éli meg a gyermekvárás hónapjait. Freya mögött viszont ott van egy klímakutató apa, így nem csak cikkeken keresztül tájékozódik a klímaváltozásról, nyilván mélyen a részévé válhat a kétség, a félelem: érdemes-e egyáltalán gyermeket szülni erre a világra?

„Jasmine anyukája korán meghalt, az édesapjáról pedig alig van emléke, a nővére nevelte fel. Akkora fájdalom és hiányérzet van benne, hogy minden ellen lázad. A testvérei ellen, a világ ellen. Bár nagyon fiatal, de mindenből kiábrándult” – árulta el Szilágyi Csenge. „Én is sok dolog kapcsán kiábrándultnak érzem magam, így egyfajta „menedékhely” nekem a Vígszínház. Itt rengeteg inger ér. Azt hiszem, a legtöbb színész erre vágyik. Minden nap sokat tanulok.”

Nádas Péter Találkozás című drámájának bemutatásánál Eszenyi Enikő egy új formanyelvvel kísérletezett a Pestiben, ezt az utat folytatja a Vígszínház új bemutatójával is. A színpadi szcenika megújítása és a videotechnika rendhagyó használata a színészi játéknak is nagy teret és újabb lehetőségeket ad, akár idősíkokat és dimenziókat átugorva. Az előadás díszlettervezője az orosz Anvar Gumarov, akit a szentpétervári Komisszarzsevszkij Színházból hívott meg Eszenyi Enikő a közös munkára. „Egy olyan agresszív, urbanisztikus teret kellett létrehozni, amely tudja magáról, hogy halálra van ítélve” – reflektál az előadásra a díszlettervező. „Robert Crannock szájából elhangzik egy mondat, amely arra világít rá, hogy a Föld lassan ledobja magáról azt az irreális súlyt, amit az ember helyezett rá.” A video designer Juhász András, a MOME és a Magyar Képzőművészeti Egyetem óraadó tanára folytatva a díszlettervezői koncepciót a vetített képek segítségével a betont építi tovább, és teszi koherenssé a látványvilágot az előadásban, a Vígszínház munkatársa, Huszti Gábor közreműködésével.

A jelmez Pusztai Judit diplomamunkája. A fiatal jelmeztervező fél évig Londonban tanult, ottani tapasztalatai is inspirálták alkotás közben. A színpad körül beépített stúdiók – az egyik öltöző, a folyosó és a forgószínpad alatti terület – az élőképes vetítések felvételi helyszínéül szolgálnak könyvtárként, kórházként, vagy éppen éjszakai mulatókét. A rendezőnő erős szándéka, hogy ahol lehet, élő felvételek jelenjenek meg. Ezeket három operatőr készíti, Táborosi András (Én haiku, Viasztánc, Droszt), Rónai Domonkos (Együtt) és Domokos Balázs (Komoly dolgok, Tune, Turiszt, Prágai hétvége, Ammen, Fehér farkas). Az előadás világítását a Vígszínház light designere, Csontos Balázs tervezte.

A darabban világhírű dalok – Pharrell Williams, a Goldfrapp, a Portishead, a Marina & Diamonds és Kriss Kross nótái – szólalnak meg, a dalok szövegeit Sztevanovity Dusán fordította, míg a szövegkönyvet Kovács Krisztina dramaturg készítette el Eszenyi Enikővel közösen. A dalokat hangszerelte és az előadás zenéjét írta Furák Péter és Kutrik Bence, a sound designért Barna Balázs felel, a koreográfia Barta Dóra és Brackó Csilla munkája.

Mike Bartlett: Földrengés Londonban | Vígszínház, premier: 2016. április 1.

Szereplők: Bata Éva, Járó Zsuzsa, Szilágyi Csenge, Lukács Sándor, Hajduk Károly, Wunderlich József, Király Dániel, Lengyel Tamás, Gerő Botond, Csanádi Olivér, Jeney Márton, Medveczky Balázs e.h., Ember Márk e.h., Kútvölgyi Erzsébet, Gados Béla, Gilicze Márta, Tar Renáta, Kopek Janka, Zoltán Áron

Valamint: Gyöngy Zsuzsi, György László, Tóth Brigitta, Widder Kristóf, Viszt Attila, Fábián Anikó, Solti Csaba

Rendező: Eszenyi Enikő

Ajánlott videó

Olvasói sztorik