Nagyvilág

Eltűnt maláj gép: mindkét hajtómű leállhatott

Valószínűleg kifogyott a kerozin a maláj gépből, ezért zuhant le a Boeing.

Bár még mindig nem világos, mi történt pontosan a másfél évvel ezelőtt eltűnt Malaysian Airlines 370-es járatával, egyre több információ derült ki az esetről.

Miután az előzőektől eltérő helyeken is elkezdték keresni a köddé vált repülőt, egyre részletesebb információink vannak az azóta csak “szellemjáratnak” hívott Boeing 777-200-ról. Az új eredményekből kiderült, hogy a gép hajtóművei közül legalább az egyik nem működött a becsapódáskor.

Hiába hozták nyilvánosságra új eredményeiket az ausztrál hatóság emberei, sok szakértő kételkedik abban, hogy valaha is előkerülnének a roncsok.

A nyáron a Réunion-szigetnél partra sodort egy csűrőfékszárny-darabnak köszönhetően, tudósok kiszámították, merre is zuhanhatott le a gép, így mostanra sikerült a kutatási területet redukálni egy Bács-Kiskun megye nagyságú területre az óceánon.

Attól, hogy az egyik hajtómű leáll, nem kell törvényszerűen lezuhanni

A két, illetve több hajtóműves repülőket direkt úgy tervezik, hogy az egyik motor leállása esetén is, különösebb erőlködés nélkül tovább tudjon repülni. Ilyen esetekben a protokoll szerint a gép nem folytathatja útját, a legközelebbi repülőtéren le kell szállnia. Számtalan ilyen eset történt már, jó részük csak kellemetlenséggel – mint például késés – jár.

Akit érdekel, hogy zajlik egy ilyen esemény, nézze meg a lenti videót, egy négy hajtóműves Airbus A340-300-as került bajba, magas olajhőmérséklet miatt vissza kellett térniük Zürichbe.

Ha két hajtómű áll le, na, ott már baj szokott lenni

Az egyik leghíresebb eset a kanadai Air Transat légitársaság Toronto-Lisszabon járatával történt, 2001. augusztus 24-én. Kerozin-szivárgás miatt leállt mind a két hajtómű és a pilótáknak esélyük sem volt eljutni az akkor még 500 kilométerre lévő Lisszabonba.

Térképüket lapozgatva leltek rá az Azori-szigetekre, ahová sikeresen levitorlázták a gépet. Csodával határos módon senki sem sérült meg, a gépet megjavították és azóta is szállítja az utasokat. Jogosan merül fel a kérdés, hogy leállt motorok mellett hogy volt elektronika a gépen.

Ilyen esetekben automatikusan egy propeller ereszkedik le a gép alján, ami a menetszél által pörögni kezd, így elegendő áramot termel a gép elektronikai rendszereinek működtetéséhez.

A Hudson-folyón landoló

Az utóbbi évek legszerencsésebb kimenetelű repülő majdnem-szerencsétlensége egyértelműen a U.S. Airways 1549-es járatának története. 2009. január 15-én New Yorkból szállt fel az Airbus A320-as, Charlotte-ba tartott. A felszállás utáni másodpercekben a gép vadmadaraknak ütközött, leálltak a hajtóművek.

A pilóta bravúros mozdulatok sorával a gépet a Hudson folyóra rakta le, mindenki túlélte a balesetet. A gép pilótáit kitüntették, Chesley B. Sullenbergert pedig az év pilótájának választották meg, nemzeti hős lett belőle.

A meghibásodási kézikönyv helyett imádkoztak

2005. augusztus 6-án a Tuninter, tunéziai légitársaság ATR 72-es turbólégcsavaros gépe került bajba. A gép az olaszországi Bariból tartott a tunéziai Djerbába. A Földközi-tenger felett leálltak a légcsavarok és a pilóták jobb ötlet híján a tengerre tették le a gépet. A 35 utasból és 4 fős személyzetből 23-an élték túl a balesetet.

A nyomozás kiderítette, hogy a pilótapáros bepánikolt, ezért nem tudtak megfelelő döntéseket hozni, az ilyen esetekre rendszeresített kézikönyv (részletezi az ilyenkor teendőket) olvasása helyett

inkább imádkoztak.

A pilóták elleni perben mindkettőjüket bűnösnek találták, 10 év börtönre ítélték őket.

Bokor Gábor

Kép: Europress Fotóügynökség

(Wall Street Journal, BBC, Telegraph)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik