Ötnapos sztrájkot hirdetett a Közúti Közlekedési Szakszervezet és a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége. Azt mondják, várják az összes képviselettel rendelkező szakszervezet csatlakozását. Baranyai Zoltán, az előbbi szakszervezet elnöke a 24.hu-nak azt mondta, hogy a sztrájkot már hivatalosan is bejelentették. Korábban is voltak már tervek munkabeszüntetésről, amik aztán mégsem valósultak meg, de most úgy tűnik, tényleg leteszik a munkát.
A szakszervezetek követelései eredetileg 7,5 százalékos bérfejlesztésről indultak, de a Volán-cégek tulajdonosa, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. nem fogadta el a kérésüket. Baranyai azt mondta, ha az utolsó követelésüknek megfelelő ajánlatot kapnának, akkor természetesen leülnének tárgyalni az illetékesekkel.
Locsolkodnék, de nem jön a busz
Mivel a munkabeszüntetés első napja éppen húsvét hétfőre esik, indokolt a kérdés, hogy mennyire bénítaná meg a sztrájk az ilyenkor egyébként is túlterhelt buszforgalmat. Baranyai azt mondta, hogy ugyan március 28., vagyis hétfő hivatalosan a sztrájk első napja,
Tehát igazából a gyakorlatban csak keddtől lesz sztrájk, mindenki megnyugodhat, lesz mivel hazamennie a locsolkodásból.
A közlekedés nem áll le, de lehetnek problémák
Arról, hogy melyik régió mennyire lesz érintett, illetve melyik járatok járnak majd ritkábban, csak annyit tudtunk meg, hogy a csökkentett menetrend már elkészült, a ritkítás pedig minden esetben attól függ, eredetileg mennyi járat közlekedik az adott vonalon. A sztrájk alatt hatályos menetrendről statisztikát készítettek, ez alapján a buszok 75-80 százaléka közlekedik majd az ötnapos tiltakozás ideje alatt. Baranyai azt mondta, az elégséges szolgáltatás szintjét központilag határozták meg, így több területen számítanak torlódásokra.
Baranyai nem tartja megvalósíthatónak a különböző érdekvédelmi csoportok – mint a pedagógusok, vagy az egészségügyi dolgozók – kollektív tiltakozását, egyedül a vasutasokkal való együttműködés lehetett volna működőképes, ám velük nemrég sikerült megállapodnia a fenntartónak, így ők már nem akarhatnak tüntetni.
Szerinte a MÁV sikeres megállapodása lenne a jó példa, de az, hogy nekik ez sikerült, a buszosok akcióképességét gyengíti. A vasutas szakszervezetek ugyanis február végén aláírták a MÁV-csoport ajánlatát, amiben a vasúttársaság 3 százalékos béremelést biztosít január 1-jei visszamenőleges hatállyal azon munkavállalók számára, akik fizetése nem éri el a 350 ezer forintot.
Véletlen egybeesés, hogy éppen a sztrájk ideje alatt tiltakoznak a pedagógusok is, így március 30-án politikailag elég súlyos napunk lesz:
- pedagógussztrájk, ahol egy órára beszültetik majd a tanítást az iskolában
- és Volán-sztrájk, ahol már eleve el is lehet késni az iskolából.
Ami a sztrájk után jön
A szakszervezetek jelenleg három dologra koncentrálnak, egyrészt a sztrájk jogszerű előkészítésére, másrészt megállapodásra a munkáltatóval, illetve a munkavállalók folyamatos tájékoztatására. Legalábbis ezt mondják.
A sztrájk utáni lehetséges további lépésekről Baranyai nem akart beszélni, annyi biztos, ha szükség lesz rá, a szakszervezetek keresik majd a következő lépést.
Mit gondol erről a fenntartó?
Kíváncsiak voltunk a másik oldal véleményére is, így felhívtuk a Volán Zrt.-t is, de a telefonközpontban a legnagyobb meglepetésünkre megkérdezték, miért telefonálunk, mert
jelenleg nincsen kifejezett sajtótéma,
ami őket érintené.
Levélben megkerestük a Volánbusz és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. sajtóosztályát is, hogy megtudjuk, mennyire veszik komolyan a sztrájkfenyegetést, mikor várható előrelépés az ügyben, illetve a fenntartónak mekkora pluszterhet jelentene a béremelés biztosítása.
Az MNV Zrt.-től cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ, a Volánbusz Zrt. viszont azt nyilatkozta, hogy a vezetése eddig nem kapott értesítést arról, hogy a Társaság érdekképviseletei csatlakozni kívánnak-e a bejelentett sztrájkhoz, de tiltakozás esetén honlapjukon és Facebook oldalukon folyamatosan tájékoztatják majd az utasokat.
Kovács Márta