A teszt során egy Seraing nevű belga településsel (Liege egyik elővárosával) kapcsolatos kérdésekre kellett választ keresni egy fiktív, kifejezetten a vizsgálat céljából összeállított honlapon. A vizsgálat során azt figyelték, hogy egy adott probléma megoldásánál milyen úton és mennyi idő alatt jutnak el a diákok az online információkhoz. A hosszabb út és a több idő az esetek többségében szövegértési nehézséget jelez – írja a Népszabadság a Kölöknet.hu által idézett OECD-jelentésre hivatkozva.
Az egyszerűbb feladatoknál a brazil, chilei, kolumbiai, az egyesült arab emírségekbeli és a magyar tanulók nyújtották a leggyengébb teljesítményt, a legbonyolultabb, összetett keresést igénylő feladattípust csupán a magyar tanulók negyede oldotta meg hibátlanul.
A 2012-es PISA-kutatás eredményeit értékelve Hoffmann Rózsa akkori közoktatási államtitkár arról beszélt, hogy a vizsgálat valójában az előző oktatási kormányzat kudarcát jelzi. A mostanra megszületett értékelések szerint a magyar iskolákban elavult számítógépeket használnak, és korlátozott az internet-hozzáférés.
Már az Orbán-kormányhoz köthető azonban az informatikaórák számának csökkentése, emellett a Népszabadság szerint hagyományosan jellemző a magyar iskolarendszerre, hogy az informatika tantárgy oktatása során az órák öncélú számítógépezéssel telnek, az ismeretanyag és az internethasználat nem épül be a többi közismereti tantárgyba.