Közélet

Riporter kérdez, az ellenőr válaszol

Talán nincs is olyan hét, hogy ne kerülne ki cikk az ellenőrökről. Napi rendszerességgel kapok olyan leveleket, mely valamilyen hiányosságra hívja fel a figyelmet. Nagyrészt az utas mellé szoktam állni, főleg ha a jegyellenőrzés verekedésbe fajul.

Néhány hete megkeresett egy neve elhallgatását kérő fiatalember, azt állította magáról, hogy BKV ellenőr, és kérte, hadd szólaljon meg, hogy képviselhesse a másik oldalt. Válaszoltam neki, és megbeszéltünk egy interjút, mely a múlthéten le is zajlott. Lehet, hogy pofátlan kérdéseket is feltettem, de úgy érzem, ha adott egy ilyen lehetőség ki kell használni. Továbbiakban is tervezünk hasonló interjúkat BKV dolgozókkal, vagy hozzátartozóikkal, erre jelentkezni lehet a blog e-mail címén!

Kezdjük a legfontosabb kérdéssel. Miért lettél BKV-ellenőr? Mi motivált erre?

Hogy miért lettem ellenőr? Egy srác otthagyja a szociológiát, feljön Pestre, elmegy egy építkezésre dolgozni, aztán kirakják, mert előre szól, hogy jóindulatú daganat miatt lenne egy hónap táppénze. Kétségbeesésében, és mert ajánlják a munkát, mert kíváncsi, mert poén, mert miért is ne, elmegy ellenőrnek.

Hogy és Hol kezdődik egy munkanapod?

Bosnyák tér. Nagyjából 30-35 fős műszak jelenik meg a diszpécserablakok előtt, leadja a jegyzékét, bemutatja a jegyszerelést, megkapja az aznapi beosztását, és kirajzik a kijelölt járat(család)ra. Ebben az időben előfordulhat, hogy a hétköznapi utas rémülten szemléli, ahogy szabályosan szolgálati járat lesz a piros hetesből, hármas-hatvankettesből, esetleg százhetvenhármasból. Egészen ritkán az ellenőrök közé keveredik egy aljasabb főellenőr is, aki rákényszerít 2-3-4 embert a társaságból, hogy a kimenő járatot is lenézze. A kiadott járatokon már jóval elfogadhatóbb a munkamorál, a csapatok többsége egészen rendesen dolgozik.

Az egyszerűség kedvéért vegyünk egy Combinós napot. A járatok teljes hosszán dolgozni nem szokás, a két végét szoktuk lefogni, a Blaha és a Nyugati között többnyire mozdulni sem lehet. az egyik oldal Boráros-végállomások, a másik Jászai-Moszkva szakaszt jelent. A Combinót én személy szerint nem szeretem, nekem túl nagy a jármű, de hál’ istennek néha vissza-visszatéved egy-egy Ganz is…

Mennyi pihenőt kaptok egy munkanap?

Amennyit csinálunk magunknak, pontosabban előírás szerint télen van 10 perc melegedésre lehetőség óránként, de ha felszállunk egy járatra, saját jogon dönthetünk úgy is, hogy nem húzunk karszalagot. Ilyenkor az idő megy, a munka kevésbé. Továbbá napi egyszer 20 perc kajaidő van. Persze olyan is van, hogy egy-egy villamos elmegy, mert a dohányzó kollégát mégsem kényszerítjük arra, hogy eldobjon egy egész cigit.

Bevallom őszintén, nekem ellenőrökkel villám találkozásaim vannak, az is elég ritka. Kéri a bérletet, előkotrom, megmutatom, majd tovább megy. Van, hogy köszön, van, hogy nem. Viszont mindig nézem egy-egy ellenőrzés menetét, mit jegyzetelnek az ellenőrök folyton?

A jegyzéket töltik. Fel kell rá vezetni, hogy mikor száll le az ellenőr a járatról, mi a járat száma, a vonal, hány utast ellenőrzött, és hogy mi történt. Ezen kívül a jegyzéken fel van tüntetve a jegyzék összes lényeges, dokumentálandó része, mint pl. a folyamati jelentések(csekkek), helyszíni pótdíjelismervények, kobzási tömb, vonaljegyek, áfás-s számla. Ezt kezdéskor és végzéskor is ellenőrzik a diszpécserek a Bosnyákon.

Pótdíjazás. Hogy zajlik ez le?

Adott a delikvens, elkaptam. Ilyenkor vagy ki tudom beszélni belőle az igazolványt, vagy megpendítem, hogy ha már nem, akkor mesélje el az adatait (nincsenek illúzióim, az esetek kb. 10%ában mondanak valós adatokat.) Ha kezemben az igazolvány, csöndben rákérdezek, hogy van-e bérlete, amit be tud mutatni, ha nincs, felajánlom, hogy jó, akkor a helyszínen feleannyiért megúszhatja, csak 6000 Ft.

Hova írod fel a „delikvens” adatait?

Nyomtatott, nagy tételben készülő adatfelvételi lap, tényleg praktikus. A kitöltetlen papír, amit aláír, az pedig a folyamati jelentés, amit nem is tölthetünk ki máshol, csak a Bosnyákon, végzéskor.

Szép is lenne, ha minden ellenőrzés zökkenőmentesen menne. Mit tudsz csinálni, ha visszaszól, vagy ha az ismert jelzőkkel illet?

Semmilyen jogi eszközöm nincs, hogy együttműködésre kényszerítsem. Az ember ilyenkor igyekszik megszégyeníteni, a többi utast maga mellé állítani, és ha semmire nincs lehetőség, akkor kizárom az utazásból (ez a 61E-n igazán ciki, mert csak a pusztán, mindentől távol csinálom). Vissza csak akkor tarthatom, ha hamisított bérletet találok, ez okirat-hamisításnak minősül, itt már nyugodtan megfogom.

Volt már ilyen?

Én még nem fogtam. Hasonló kategória a bérleten és a bérletigazolványon/diákon szereplő szám eltér, ilyenkor pedig lopást kell feltételeznem. Múltkor Csepelen volt egy elég nagy felhajtással járó esemény.

Részletek?

Csaj diákként 90E Ft-os bérlettel utazott, radírozott, ceruzával javított bérlet. Mint kiderült,a  párjáé, aki külföldön dolgozik. Kobzás megtörténik, de ő szeretné, ha az apja is látná a dolgot. Az ellenőr, aki intézkedett, azonnal rendőrt hívott Szent Imre térre, mert ez már gyanús, hogy erőszak is lehet a vége. A bérlet elkobzódott, a csaj kapott egy csekket, egy feljelentést a BKV-tól okirat-hamisításért. Nem járt túl jól.

Teljesítménybérezés van? Minél több a büntetett személy, annál nagyobb a fizetés?

Van egy fix alapfizetés, alig több mint a minimálbér (bár ez idővel azért emelkedik, de nem túl magasra), van műszakpótlék, és van a prémium is. Itt jön elő a befolyás, mint fogalom, ez a befizetett/bérletet bemutatott csekkek összessége, darabja 60 nettó forint. A helyszíni 6000 forintért akkor jár 200 nettó, ha egy hónapban legalább 40 megvan belőle.

Sokat olvashattál arról a blogomon, hogy miként fizetnek le ellenőröket, miként tekintenek el a bírságtól 1-2 ezer forintért. Így az utas is jól jár, meg az ellenőr is, csak a BKV-nem. Minden ellenőr lefizethető szerinted?

Van olyan, aki nem, és ezzel az arányokat is elárultam. A kb. 450ből (mínusz kb. 70-120, aki betegállományban van) talán 20-25. És nem leszek álszent: Nem tartozok a 20-25 közé.

Mennyi az a pénz, amitől az ellenőr már eltekint a bírságtól?

Egyéne válogatja. Én nem szeretek apróval szöszölni. Van akinek elég, ha elad egy kobzott jegyet, én elkérem 3 jegy árát, és nem találkoztam vele (ezer forint).

A kobzott jegyet el lehet adni? Nem kell elszámolni vele?

A kobzott jegyet elméletileg le kellene adni, de annyi vele a papírmunka, hogy nincs értelme. Nem kell nagy mennyiségre gondolni. Ha az utas nyújtja a jegyet, hogy nem kezelte, és nekem nincs kedvem vitatkozni, akkor elveszem tőle, és zsebre rakom. Neki ugyanúgy egy jegybe került az utazása, mint ha lekezeli, nekem meg van egy jegyem.


Véleményem szerint az ellenőrök egy része teljesen alkalmatlan erre a munkára. Szerinted az utas provokálja ki magának, hogy így viselkedjenek vele?

Vannak, akik nyugtatókon élnek, nagyon sokan betegek az állományból, vagy nyugdíjas korúak, megkeseredettek, elfásultak, túl agresszívek, nem elég agresszívek, lusták, vagy nemtörődömök. Rájuk természetesen nem tudom azt mondani, hogy tökéletes ellenőrök lennének. De olyan nincs is. Az ellenőrök az évek során(mivel az állomány nagy része hosszú ideje itt van, tényleg évekről kell hogy beszéljek) leszűrte a tapasztalatot: nagyon nem érdemes az utasokhoz lojálisnak lennie, mert úgysem kap vissza az ebbe fektetett energiából szinte semmit. Ami megmarad, az a sok megaláztatás, a tehetetlen düh, és hogy a társaság sem áll mögé vitás kérdésekben.


Pedig én az ellenkezőjét tapasztalom. A blogon sok esetet olvashattál már, mely ellenőrökkel kapcsolatos, volt amelyiket feljelentés is követte, és még a BKV perelte be az utast, mert állítólag hazudott.

A BKV sosem a munkavállalót védi, mindig csakis saját magát. Akik a feljelentést megteszik, nem ellenőrök, nem voltak sosem az utcán. A Jogi osztály nem látja, mi van az ügyek hátterében.

Egy ellenőr mennyire van jó viszonyban a munkáltatóval, mennyire szereti őket?

Tudja, hogy ez a világon a legnehezebben elveszíthető állás. Tudja értékelni, hogy biztos a háttere. Mégis a feje felett lebeg a munkáltatói, hogy fizikai munkásként van nyilvántartva, hogy ezért veszélyességi pótlék sem jár (saját személyes sérelmem, hogy nyelvvizsgapótlék sem). A közvetlen főnökök(csoportvezetők{8fő} a szolgálatvezető, a szakszolgálat-vezető), mivel maguk is voltak ellenőrök, részesülnek egy eléggé változó mértékű bizalomban, de attól felfele senki nincs, akihez lojálisak lennénk… Lehet, hogy van olyan ellenőr, aki mégis szereti pl.  Antal Attilát, de őt akkor jobb is, hogy nem ismerem. (Szar poén, de volt, aki most, az infarktus kapcsán mondogatta, hogy Csepelen, a Szent Imre téren délben tessék imádkozni érte… bár hozzátette, hangsúlyozzuk ki, hogy “de szabadíts meg a gonosztól…”)

És az utasokkal milyen a viszonyod?

Én, mivel messze nem ért ennyi csalódás, mert fiatalabb vagyok, tehát gyorsabban regenerálódok, mert nyitottabb és naivabb vagyok, úgy látom, hogy még érdemes az utasok felé is nyitni. Volt már utas támadásom, voltak olyan napjaim, hogy kapartam az arcomat tehetetlenségemben, és kijelentettem, hogy az volt az utolsó munkanapom a BKV-nál, de mindig van másnap, és nem futhatok el minden cigány galeri elől.


Szerinted arányos a büntetés? (a romák mellett csak úgy elmennek az ellenőrök, fiatalok és gyengék pedig meg vannak büntetve).

Nem, a büntetés nem arányos. A cigányokat beperelni sem érdemes, vitatkozni velük mégannyira sem. Rendőr kellene minden ellenőr mellé, vagy nagyobb hatáskör.  A romák (megkülönböztetendő a cigányoktól, azok, akik dolgoznak, és elsajátították és gyakorolják a magyar társadalom alapvető normáit) vesznek bérletet vagy jegyet, és le is kezelik azt. A fiatalok és gyengék büntetését nem érzem jogtalannak, egyszerűen egy kan cigánnyal nem tudunk mit csinálni. És van teljesítménykényszer. Nekem néha ennek ellenére kedvem támad pedagógiai célzattal megszidni a gyerekeket, és elzavarni őket jegyet venni, ahelyett, hogy pótdíjaznék.


Sokan mondják, hogy az ellenőr így is túllépi a hatáskörét, verekedik, hasba üti az utast, stb. Ezek után tényleg mindegyiknek adnál nagyobb hatáskört? A rendőr jó ötlet, voltak ilyen javaslataink.

Jó pár ellenőr van, aki túllépi a hatáskörét, de őket baromira nem tartom alkalmasnak a vállalt feladatra. Olyan ellenőrök, akik képesek élni, és nem visszaélni a nagyobb hatáskörrel, kevesen vannak, de nekik pont hogy érdemes lenne megadni a több jogot. A rendőr drága. A BKV lekérdezte, mennyiért lehetne rendőrt “bérelni”. Úgy döntött, nem fizeti meg. Kötött azonban egy olyan megállapodást régebben az illetékes hivatallal, hogy a rendőrök szabadnapjukon jöhetnek. Hétezer forint napidíjért. Jó páran jöttek. Köztük is voltak olyanok, akik túllépték a hatáskörüket. De az ellen is volt kifogás, aki szakszerűen dolgozott, ugyanis rájuk érkezett a legtöbb utaspanasz.

Néhány napja volt cikk egy ittas ellenőrről. Nem figyelnek erre? Nincs szondáztatás?

Szúrópróbaszerűen van szondáztatás a munka felvételekor. Szinte kötelező jelleggel komolyabb késéskor. Aki munkaidőben alkoholos befolyásoltság alatt van, és erre fény derül, azonnali hatállyal elbocsátható. Én nem fújtam még zöldet, a közlekedés veszélyes üzem, elsősorban magamra szeretnék vigyázni.


Hallottam egy olyan kifejezést, hogy „célellenőrzés”. Mit jelent ez?

Ilyenkor az Akácfás fejesek kitalálják, hogy külterületekre küldenek minket, koncentrált Csepel, Rákos-borzasztó, Újpest, vagy éppen melyik terület legyen komolyabban ellenőrizve.

Utolsó kérdésem. Hogy találtál a BKV-Figyelőre?

Még október-november tájékán hallottam róla, hogy fényképezik az ellenőröket munka közben, és felteszik a képeket, zsebredolgozás-bizonyítékokat az internetre. Akkor kezdtem el keresgélni a neten, és akadtam az oldalra. Azóta még a FF könyvjelzői közé is beraktam.

Amennyiben kérdésed merül fel, tedd fel bátran a kommentek között, vagy küldd el e-mailben, a riportnak folytatása várható! Hasonló riport készül hamarosan busz/troli/metró stb. vezetővel, és hozzátartozóikkal. Ha szeretnél benne részt venni, jelentkezz a bkvfigyelo@index.hu címen!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik