Üzleti tippek

Válságban tilos a titkolózás

Válság idején a legtöbb probléma abból fakadhat, ha a cégvezetés a rossz híreket elhallgatja, vagy nem őszinte a dolgozók és a külvilág felé.

Biztos jele a pénzügyi válság mélyülésének, hogy sorra jelennek meg az ehhez kapcsolódó viccek szerte a világon. A lapunknak nyilatkozó egyik PR-szakember válságkezelési tippje szerint az alkalmazottakat is érdemes bevonni a spórolással kapcsolatos ötletelésbe. Ehhez kapcsolódik egy Angliából származó válságvicc. A cégvezető 50 font jutalmat ajánlott annak a dolgozónak, aki a legjobb ötletet prezentálja a válságból való kilábalásra. A jutalmat végül az a munkatárs kapta, aki azt javasolta, hogy a jutalom összegét szállítsák le 10 fontra.

Beszélni nehéz

Fut a szekér 1.

A megkérdezett szakemberek szerint a PR-cégek akár még a válság nyertesei is lehetnek. A Ferling PR megrendeléseinek száma az év elején nőtt, bár azt még nem lehet tudni, hogy ez egész évben kitart-e. Tapasztalatok szerint a vállalatok előszeretettel spórolnak a marketingbüdzsén, viszont a jóval kisebb jelentő PR-eskiadásokat nem vagdossák.

Amíg megy a szekér, addig a vállalatoknak viszonylag könnyű a dolguk a kommunikáció terén. Újabb termékek, üzemnyitások, külföldi terjeszkedések és rekordnyereség kommunikálása hálás feladatnak számít. A tavaly kitört pénzügyi válság azonban új helyzetet teremt, hiszen alig van olyan területe a gazdaságnak, amelyet ne érintene kedvezőtlenül. Kirúgott alkalmazottakról, negyedére csökkent profitról pedig nem nagy öröm beszámolni.
„Van egy nagyon egyszerű szabály, amit azonban a legnehezebb megvalósítani: őszintének kell lenni” – mondja Szűcs Ervin, a Weber Shandwick kommunikációs tanácsadó cég regionális ügyvezetője. Valóban nem egyszerű bevallani, hogy slamasztikába került a vállalat. Elég csak a válság kezdetére gondolni: az Egyesült Államokban a pénzügyi cégek sokáig sumákoltak, elhallgatták a tényeket, próbálták azt az érzetet kelteni, hogy valójában semmi gond sincs. „A nehezén már túl vagyunk” – ezzel a nyilatkozattal próbálta nyugtatgatni a közvéleményt tavaly áprilisban Richard Fuld, a Lehman Brothers vezérigazgatója, miközben a társasága akkor már komoly gondokkal küszködött.

Szűcs Ervin szerint már az is eredmény, ha egy cégvezető saját magának elismeri, hogy gondok vannak a vállalatnál. Persze olyankor még ott van a kihívás: ezt nem felemelő érzés közölni a kollégákkal, a külvilággal meg pláne nem. Holott a munkatársak nem hülyék, pontosan látják, ha gondok vannak, mert a bevételek és a megrendelésállomány megcsappan. PR-szakemberek szerint a legrosszabb, ami ilyenkor történhet, az, hogy egyéb tájékoztatás hiányában az alkalmazottak félinformációk alapján próbálják kitalálni, mi a helyzet a cégnél. Ilyenkor jön el a minden vállalatnál megtalálható „jól értesült” pletykafészkek aranykora.

Felesleges titkolni

A válság idején a kommunikációnak három szintje van – véli Kolma Kornél, a Sakkom Interaktív marketingkommunikációs és PR-ügynökség ügyvezetője. A legelső a belső kommunikáció, mert fontos az, hogy a munkatársak tisztában legyenek a helyzettel. A következő körben a vállalat partnereit kell tájékoztatni az esetleges gondokról, és csak utánuk jöhet a sajtó informálása. Nem szerencsés, ha ez a sorrend felborul, és a munkatársak az újságokból értesülnek arról, hogy gondban van a cég.

Sok esetben a vállalatvezetők tartanak attól, hogy ha szélesebb kör is megismeri a problémáikat, az ronthat a helyzetükön, ezért próbálják halogatni az ezzel kapcsolatos külső és belső kommunikációt. „Ezáltal viszont még rosszabb helyzetbe kerülnek, mert manapság már nem lehet eltitkolni azt, ha valahol probléma van” – említi Szűcs Ervin, aki szerint elég csak arra gondolni, hogy a kollégák az internet segítségével könnyen világgá kürtölhetik a vállalat belső ügyeit. De mit lehet akkor tenni?

Szűkszavú főnök

fut a szekér 2.

Szűcs Ervin szerint a fogyasztók felé irányuló kommunikáció jó helyzetben van, hiszen olcsósága révén alternatívát nyújthat a drága média vásárlásokkal szemben. A vállalati kommunikáció terén azonban lehetnek olyan területek, amelyeket komolyabban érinthet a válság. “A hosszú távú hírnévépítés, a CSR most kisebb szerepet kaphat, hiszen ezek haszna rövid távon kevéssé mérhető” – véli Szűcs Ervin, aki a válságkommunikációs megbízások terén felfutást vár.

Ferling József, a Ferling PR ügyvezetője szerint ilyenkor fontos, hogy a cég kezdeményező legyen a belső kommunikáció terén, mert így a vezetőség irányíthatja a vállalati közbeszédet. Megnő a vezetői körlevelek, a dolgozói fórumok szerepe és – ha van – fontos az érdekvédelmi szervekkel folytatott folyamatos egyeztetés. Emellett felvetődik az is, hogy mi történik, ha pont az őszinteség okoz pánikot a dolgozók között.
„Az a tapasztalat, hogy az információ hiánya sokkal nagyobb pánikot tud előidézni. Például előfordul, hogy a vezetőség szeretné szűkíteni a cafeteriakereteket és kisebb elbocsátásokat tervez, de ha ezt nem kommunikálja, akkor könnyen lehet, hogy a dolgozók már a cég csődjéről fantáziálnak” – érvel Ferling József. Ráadásul, amennyiben a vezetőség hallgat, az azt az érzetet keltheti, hogy maguk sem tudják, hogy mit csináljanak. „Miután a munkatársakat tájékoztatják a helyzetről, fontos felvázolni egy víziót arról, hogyan vezetik ki a céget a válságból” – tanácsolja a Weber Shandwick ügyvezetője. A PR-es szakemberek szerint ilyenkor a külvilág felé is a „kezdeményező információbőség” megteremtése a legjobb megoldás.

Más kérdés, hogy a gyakorlatban ez mennyire érvényesül. A Weber Shandwick Amerikában készített felmérése szerint a vállalatok munkatársainak 71 százaléka érezte úgy, hogy nem kap elég információt a vezetőségtől a válsággal kapcsolatban, 52 százalékuk nem is hallotta még a főnököket erről a témáról beszélni. Ellenben 74 százalékukhoz már futottak be infók valamelyik kolléga révén.

Néma óriás

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a válság kezelésére tett intézkedések nyilvánosságra hozatalának akár azonnali haszna is lehet. Jól mutatják ezt a tőzsdei cégek által lelkesen kiadott közlemények az elbocsátásokról. Például – miután február elején a komoly gondokkal küszködő General Motors tízezer fős leépítést jelentett be – másnap reggel egyből emelkedésnek indult a társaság részvényeinek árfolyama.

A „hogyan ne kommunikáljuk a válságot” egyik állatorvosi lova az IBM, ahol gyakorlatilag a fent vázolt lépéseknek mindig az ellenkezőjével próbálkoztak. A világszerte 386 ezer főt foglalkoztató informatikai cég kommunikációját a titkolózás lengi körül. Semmilyen információt nem hajlandók közölni arról, hogy hol, mikor és mennyi alkalmazottjukat eresztik szélnek. Ezzel szemben a vállalat hatezer munkatársát tömörítő – amúgy az IBM által el nem ismert – Alliance@IBM nevű szakszervezet 16 ezer fős elbocsátásról értesítette a sajtót. A vállalat reakciója erre az volt, hogy „nem kommentálunk híreszteléseket és spekulációkat”. Később kiderült, hogy a szakszervezet információi helytállók voltak.

Amikor pedig megszólaltak az IBM-nél, azzal is sikerült baklövést elkövetniük. A cég amerikai szóvivője ugyanis azt nyilatkozta egy ottani IT-portálnak, hogy az elbocsátandó kollégák egy részének igyekeznek máshol munkát találni a vállalatnál. Első látásra ez egy jó kezdeményezésnek tűnt, ugyanakkor pár nap után, a dolgozóktól származó információkból kiderült, hogy az Észak-Amerikában kirúgott munkatársak az IBM indiai vagy kínai üzemében dolgozhatnának tovább. El lehet képzelni, hogy az alacsony munkabérekről ismert országokba való költözés mennyire hozta lázba az amerikaiakat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik