Üzleti tippek

Kifacsarni tilos

Ha az alkalmazott sokat túlórázik, nincs ideje pihenésre, sportra, akkor romlik a teljesítménye. A betegszabadság sem szolgálja a cég érdekeit. Mit lehet tenni?

A felmérések szerint a magyar munkavállalók átlagosan napi egy órával dolgoznak többet a kötelezően előírt munkaidőnél, és általános jelenség a munkahelyi stressz: többségüket megviseli a munka túlzott mennyisége és feszített tempója. A stressz és a túlterheltség viszont (az egészségtelen táplálkozással és a mozgásszegény életmóddal együtt) fizikai tüneteket is okozhat, a magas várnyomástól a hát- és fejfájásig, lelki téren pedig a kiégésig és a depresszióig számtalan formában.

Több felmérés is bizonyította már, hogy a munkahelyi egészségvédelem megtérülő beruházás. Egy amerikai kutatás szerint 1 dollárnyi egészségvédelmi befektetés több mint 2 dollárnyi nyereséget termel. A béren kívüli juttatások közé jól beépíthetők az egészségvédelmet, a jó közérzet fenntartását célzó szolgáltatások. Ezzel nemcsak a munkatársak egészségére vigyázunk, hanem a vállalkozáshoz való hűségüket, motivációjukat is növeljük.

Wellness a cafeteriában

A cafeteria, a béren kívüli juttatások cégen belüli menedzselésének rugalmas rendszere kiválóan alkalmas arra, hogy a munkatársakat kedvezményesen juttassuk egészségügyi vagy wellness-szolgáltatásokhoz. A rendszer lényege, hogy a munkavállalók adott keretösszegen belül maguk állíthatják össze juttatási csomagjukat, s a választható szolgáltatások között az étkezési jegy vagy az utazási támogatás mellett olyanok is szerepelhetnek, mint az egészségpénztári tagság, a fitneszbérlet vagy a wellness-üdülésre is beváltható üdülési csekk. Bár a cafeteriarendszer egyes elemeire különböző adózási szabályok vonatkoznak, szinte mindegyik ilyen támogatásról elmondható, hogy ugyanolyan költség mellett az ilyen „irányított” csatornákon több kerül a munkavállalóhoz, mintha az adott összeget egyszerűen bérként fizettük volna ki minden köztehervonzatával.

Az egészségpénztári befizetések több felmérés szerint is a legnépszerűbb cafeteriajuttatások közé tartoznak, a mindenkori minimálbér összegéig adó- és járulékmentesek. A pénztárba befizetett összeget a kezelési költség levonása után a munkavállaló számos sport- és rekreációs szolgáltatás igénybevételére, gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök, illetve sportszerek, sportszolgáltatások vásárlására fordíthatja. A pénztárral szerződött orvosoknál magánorvosi vagy természetgyógyászati kezeléseket is igénybe vehet belőle. Bár a 2005. januárban hatályba lépett új szabályozás maximálta a keretből gyógyüdülésre, illetve sportszervásárlásra fordítható összegeket, tehát összességében szűkítette a lehetőségeket, az igénybe vehető szolgáltatások sokszínűsége továbbra is népszerűvé teszi az egészségpénztári tagságot.

Az üdülési csekk szintén a mindenkori minimálbér összegéig adó- és járulékmentes juttatás. Nem átruházható, a munkavállaló és családja belföldi üdülésre, szállásdíjra, illetve a szálláshely által nyújtott egyéb szolgáltatásokra válthatja be. Számos wellness-hotelben is elfogadják az üdülési csekket, de a munkaerő újratermelése szempontjából már önmagában az is nagy előny, ha munkatársunk valóban nyaralással, pihenéssel tölti a szabadság napjait, és nem egyéb munkára vagy épp lakásfelújításra fordítja ezt az időt.

Sport, masszázs, gyógytorna

A vállalkozások jó része a cafeteria-rendszeren kívül is támogatja az egészségmegőrzést. Sok helyütt például a dolgozók egy, a közelben fekvő fitneszterem szolgáltatásait ingyenesen vehetik igénybe. Olyan vállalkozások is előfordulnak, amelyek sportcsapatot, sportegyesületet tartanak fenn, vagy évente egyszer-kétszer sportnapot, sportversenyeket rendeznek – mindez egyfelől csapatépítési, másfelől viszont egészségvédelmi célokat szolgál.

Az incentív utak, jutalomüdülések sorába is bekerültek a wellness-üdülések. Ezek az utak kettős haszonnal járnak: a minden kényelemmel, luxussal felszerelt wellness-szállodákban töltött idő egyrészt jutalom, másrészt pedig a kezelések a dolgozó fizikai és lelkiállapotának javításával gondoskodnak a munkaerő megújulásáról.

Az 1980-as években a Szilícium-völgyben vált népszerűvé az irodai masszázs, ma már itthon is egyre több vállalkozás kínál ilyen szolgáltatást. Az íróasztal mellett töltött órák alatt elgémberedett derék-, hát-, nyak- és karizmokat a szakképzett masszőr egy kávészünetnyinél is kevesebb idő, mindössze 15 perc alatt teszi rendbe. A masszázshoz nem kell levetkőzni, sem átöltözni, a szokásos irodai ruházatban is elvégezhető, csupán egy speciális, a vállat és a hátat tehermentesítő masszázsszéken kell helyet foglalnia a páciensnek. A heti egyszeri masszírozás és a hozzá kapcsolódó rekreációs tanácsadás a szervezet fizikai és szellemi regenerálódásához is hozzájárul.

Az is egyre gyakoribb, hogy a vállalkozás gyógytornásszal köt szerződést az alkalmazottak tornáztatására. A 15, 30 vagy 60 perces foglalkozás segít ellensúlyozni az ülő életmód ártalmait, javítja a testtartást, megelőzi a mozgásszervi panaszokat, a hátfájást és a gerinc egyéb problémáit, sőt az idegeket is erősíti. A gerinctornához sincs szükség speciális felszerelésre, ruházatra, és a gyakorlatok bármilyen helyiségben, akár egy tárgyalóban is elvégezhetők.

Orvos a cégnél: helyben a segítség

Jogszabályok írják elő, hogy alkalmazottjai számára a munkáltató köteles foglalkozás-egészségügyi ellátást biztosítani. A nagyobb vállalatok üzemorvost is felvehetnek, de a kis- és középvállalkozások a legtöbbször úgy oldják meg ezt a feladatot, hogy engedéllyel rendelkező egészségügyi szolgáltatókkal kötnek szerződést.

Ez is rengeteg lehetőséget hordoz magában, hiszen a cég szerződést köthet az alapszolgáltatások körén kívül eső vizsgálatok, kezelések elvégzésére is (például menedzserszűrés, vércukor- és koleszterinszűrés, nőgyógyászati és egyéb szűrővizsgálatok, védőoltások beadása). Érdemes törődni az egészséges életmód propagálásával is. Például segíteni kell a dohányzásról való leszokást, és lehetőség szerint nem dohányzó vállalati politikát bevezetni (persze úgy, hogy ne vezessen a még dohányzó munkatársak diszkriminációjához).

Törődnek az alkalmazottal

A családbarát vállalatok, a munkatársak fizikai és lelki egészségével törődők számos pályázaton vehetnek részt. Az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium például a Családbarát Munkahely pályázat keretében díjazza a családi és munkahelyi kötelezettségek összeegyeztetését támogató vállalatokat.

Az Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) 2002 óta hirdeti meg az Egészséges Munkahely Programot. Ennek keretében a díjra pályázó cégeknél a munkahelyi egészséggondozást, az egészséges táplálkozást és testmozgást, illetve az ergonómiára törekvést és a dolgozók mentálhigiénés állapotára való odafigyelést vizsgálják. Az elmúlt évek díjazottjainál „alapszolgáltatásnak” számít a fitneszbérlet, a cég által bérelt sportpálya, ahol a csapatsportok szerelmesei mérhetik össze erejüket, a céges sportnap, valamint a gyógytornász, aki az íróasztal mellett ülők egészségével törődik. Nagy hangsúlyt fektetnek az irodák berendezésének ergonómiájára, az egészséges, „emberbarát” munkakörnyezet megteremtésére, a balesetek megelőzésére.

Nemcsak az alkalmazottak fizikai egészségére figyelnek oda, hanem a lelki épségre is. Sok cég foglalkoztat pszichológust, akihez bármilyen problémával fordulhatnak az alkalmazottak, a túlzott stressztől a munkahelyi konfliktusokon át a magánéleti problémákig. A négyszemközti találkozókra munkaidőben is alkalmat ad a vállalkozás, a pszichológus pedig telefonon állandóan elérhető. A mentális egészséget csapatépítő tréningekkel, konfliktuskezelő workshopok megrendezésével is védik.

A díjnyertes vállalkozások fontosnak tekintik a dohányzás visszaszorítását is. Szervezett leszoktató programot ugyan nem sokan működtetnek, de minden eszközzel (például ingyenes nikotintapasszal vagy egyéb támogatással) segítik azt, aki elhatározta, hogy felhagy káros szenvedélyével.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik