Sok ezer olyan üres álláshely van Magyarországon, amelyet akár holnap be lehetne tölteni, ha lenne kellően képzett munkaerő. Alapvetően olyan szakmunkásokra van szükség, akiknek van gyakorlatuk, beszélnek nyelveket és akarnak dolgozni – áll a Manpower Éves Tehetség Felmérésben, amelyben közel 800 magyarországi vállalatot kérdeztek meg. A szakmunkások hiányát a válaszadók harmada évek óta érzékeli hazánkban.
A közelmúltban több multinacionális gyártó is nagyberuházásokat indított hazánkban, mások pedig új telephelyeket, üzemegységeket terveznek. A Bosch Miskolcon nyitott új autóipari gyártócsarnokot, az Audi Győrben épít új üzemet, az Opel Szentgotthárdon kétszeresére bővíti a gyárát. Az FN24 megkérdezte őket, érzékelnek-e szakemberhiányt, nehéz-e a toborzás.
Buszok oldalán és a Facebookon is
A Magyarországon 18 éve jelen lévő Audi Hungaria több mint 7000 munkavállalót foglalkoztat, így a munkaerő-toborzással foglalkozó kollégák megfelelő tapasztalattal és rutinnal rendelkeznek ahhoz, hogy a most épülő járműgyárba keresett 2100 új, megfelelő képzettségű munkatársat megtalálják – mondta az FN24-nek Czechmeister Mónika, az Audi kommunikációs vezetője. „Alapvetően a mi szakembereink végzik ezt a feladatot. Ugyanakkor bizonyos esetekben, ha nagyon speciális munkakörbe keresünk munkatársat, munkaerő-közvetítő partnereinket is bevonjuk” – tette hozzá.
A szentgotthárdi Opel-gyár személyzeti igazgatója, Molnár Csilla a Profession.hu által szervezett Pénz, paripa, Facebook konferencián elmondta: büszkék arra, hogy nincs olyan dolgozó, akinek nincs szakmája, és az alkalmazottak ötöde diplomás. Jelenleg 700 saját alkalmazottjuk van, és 300 kölcsönzött ember dolgozik náluk – a bővítés után 800 újabb embert vesznek fel, és közel 500 kölcsönzött munkavállalóra lesz szükség. Megkezdték a toborzást: órásplakátokon, újságokban, illetve Volán-buszokon hirdetik az álláshelyeket. A Facebookot is használják, állásbörzékre is járnak. Az álláshirdetés a „szájhagyomány útján” is terjed: a szövege egyszerű, érthető, és arra buzdítja a jelentkezőket, szóljanak a barátoknak, rokonoknak, ismerősöknek is a toborzásról.
Mérnökök játszótere
A Bosch alapvetően az interneten, álláskereső porálokon toboroz. Itt főként a frissdiplomások és az aktívan állást keresők érhetők el. A cég azonban minél több tapasztalt szakembert is megszólítana, így több személyzeti tanácsadó céggel is együttműködnek. A klasszikus módszerek – hirdetések, PR-kampány, toborzások, állásbörzék, egyetemi megjelenések – mellett már évek óta zajló saját szervezésű rendezvényeik is vannak. Ilyen például a töretlen sikerű miskolci Elektromobil, illetve az egri Pneumobil verseny, a műszaki hallgatók járműtervező és építő versenyei. Az idén első alkalommal megrendezett Mérnökök játszótere programsorozat is folytatódik jövőre, ennek célja szintén az ország mérnökhallgatóinak elérése.
A tavaszi Mérnökök játszótere a Városligetben. (Forrás: bosch.hu)
A frissdiplomásokat viszonylag könnyű megtalálni, hiszen szerencsére sok tehetséges pályakezdő diplomázik az egyetemeken – mondta Ficzere Ferenc, a vállalatcsoport regionális kommunikációs igazgatója. A Boschnak gyakornoki programja is van, a résztvevők közül sokan az egyetem elvégzése után főállású státuszba kerülnek. A magasabb (csoportvezetői) pozíciókra a legnehezebb megfelelő pályázót találni, hiszen itt elég kemények az elvárások és a felelősségi kör.
Az Opel amellett, hogy erős munkáltatói márkaépítésbe kezdett, iskolákkal is felvette a kapcsolatot, szakmai gyakorlatokat szervez, képzéseket tart, hogy a nagy létszámú új munkaerőt megtalálja. Molnár Csilla példaként említette, hogy elutaztak Kínába és megnézték: hogyan csinálja ezt a világ leggyorsabban fejlődő gazdasága. Sok jó példát láttak, többek között egy szimulátort, amivel az új belépőknek mutatják meg, milyen is lesz majd a munka „élesben”. Ezt Szentgotthátdon is megcsinálják.
Nehezen mozdul a magyar munkás?
A jó szakembereknek akár külföldi karrierlehetőséget is kínálnak nemzetközi vállalkozások. Az Audinál nem panaszkodnak arra, hogy nem sikerül megtalálni a megfelelő végzettségű és tapasztalatú szakembereket, legyen szó fejlesztőmérnökről, karbantartó technikusról vagy szereldei munkatársról.
A Boschnak egyre inkább az a tapasztalata, hogy a pályázók viszonylag mobilisak, sokszor akár költözni is hajlandóak. A hatvani gyárba például sok dolgozó ingázik Budapestről, az autós bejárást számukra támogatják, illetve van egy céges busz, ami a Népligettől indul. A nyugat-európai tapasztalatokkal összevetve viszont még mindig nem elég rugalmas az itthoni munkaerő, ha távolabbi munkalehetőség akad számára. Még mindig jellemző, hogy inkább nyugatabbra költöznek az emberek, így Miskolcon elsősorban a miskolci kötődésű fiatalokra számíthatunk – mondta Ficzere Ferenc. A Bosch szerint hiánycikk az ipari gyakorlattal rendelkező technikus, szakmunkás, illetve a mérnökutánpótlás is nagy kihívás elé állítja az ipar szereplőit.