Elutasította a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a kisebb hazai töltőállomásokat képviselő Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) beadványát, amelyben a Mol 2022-es piaci magatartása miatt kértek részletes versenyfelügyeleti eljárást – tudta meg a Népszava. Az információt megerősítette nekik az FBSZ alelnöke, Gépész László is, hozzátéve, hogy az érdekképviselet nem fogadta el a döntést, ezért az illetékes Fővárosi Törvényszékhez fordultak.
Az FBSZ azért kezdeményezett részletes versenyfelügyeleti eljárást a Mollal szemben, mert az érdekképviselet szerint a kormány által 2021-ben elrendelt kiskereskedelmi üzemanyagárstop (480 forintos hatósági ár a 95-ös benzinnél és a gázolajnál) illetve 2022 februárjától bevezetett nagykereskedelmi üzemanyagárstop (a nagykerárak sem haladhatták meg a 480 forintot) kapcsán
Mint ismert, miután a nagykerár sem lehetett magasabb 480 forintnál, a Molon kívüli nagykereskedők kivonultak Magyarországról. Emiatt jellemzően a kisebb kutaknál üzemanyaghiány alakult ki. Csökkentett mennyiségben kaptak csak üzemanyagot a Moltól a kiskutak, és az elszállítást is rájuk lőcsölték. Ekkoriban volt az is, hogy a fogyasztók felé 1–2 literben volt kénytelen maximálni számos kis kút az egy tankolással kiadható mennyiséget. Aztán mint a lap írja, 2022 novemberében elsőként a kis kutak kiszolgálását függesztette fel a Mol. Az FBSZ szerint emiatt a törzsvevőik egy része átpártolt a nagyobb kútláncokhoz, és forgalmuk még mostanra sem tér vissza az árstop előtti szinthez.
Első körben az EU versenyhatóságánál tettek panaszt, onnan tették át a beadványukat a GVH-hoz. A lap úgy tudja, a Mol mindvégig tagadta, hogy versenyt sértően járt volna el. A GVH nem kívánt kommentálni a lapnak, mondván az ügyben bírósági eljárás zajlik.
A lap értesülései szerint egyes FBSZ-tagok nemrég az üzemanyagárstopos jogszabályokat is megtámadták, a gyógyíthatatlan betegségben elhunyt Karsai Dániel ügyvédi irodája segítségével. Érvelésük szerint az Alaptörvény alapján a kormány nem kényszerítheti a vállalkozásokat veszteséges működésre. A ki nem nyitó kutak „átvételére” pedig egy szerintük szintén alapjogsértő, végrehajthatatlan (és így nem is alkalmazott) jogszabályt hoztak. Az Alkotmánybíróság tavaly év elején okafogyottság miatt kérelmüket elutasította, ám a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága befogadta beadványukat. A Népszava értesülései szerint az uniós fórum hamarosan döntést hozhat.
2022 november 18-án írtuk, hogy levélben fordul a Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) a Mol elnök-vezérigazgatójához, Hernádi Zsolthoz, valamint Magyarország miniszterelnökéhez, Orbán Viktorhoz amiatt, hogy a Mol nem tervezte kiszolgálni azokat a kisbenzinkutakat a rákövetkező héten, amelyekkel az üzemanyagárstop bevezetése után kötöttek szerződést. Tették mindezt az ország ellátásbiztonsága érdekében – az ország egy részében, jellemzően vidéken megszüntetve az ellátást. Egri Gábor elnök lapunknak akkor azt mondta, álláspontjuk szerint a nemzeti olajvállalatnak a társadalmi felelősségvállalás jegyében igenis biztosítania kellene, hogy a családi tulajdonban lévő magyar benzinkutakon, melyeket magyar kkv-k üzemeltetnek, legyen üzemanyag, hogy vidéken is tudjanak az emberek tankolni.