A jövő évtől várhatóan nőni fognak az autósok terhei. A kormány ugyanis inflációkövető díjemeléseket vezetne be számos a gépjármű használatához, üzemeltetéséhez kapcsoló tétel esetén.
Így – az elképzelés szerint –
- a regisztrációs adó,
- a gépjárműadó,
- a cégautóadó
- és az átruházási illeték
minden évben a megelőző év júliusában mért, azaz a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett fogyasztóiár-index mértékével növekszik.
Az autó kora is számít
A jövő évi gépjárműadó kiszámításakor nemcsak az adott autó teljesítményét, hanem a korát is figyelembe kell venni. Hasznos kalkulátort is lehet találni a NAV oldalán. Főszabályként a gépjárműadó alapja a gépjármű hatósági nyilvántartásban feltüntetett teljesítménye, kilowattban. Ha az adatokat csak lóerőben adták meg, akkor 1,36-tal kell osztani és egész számra kell kerekíteni – hívják fel a figyelmet a portálon.
Az adó összege emellett a jármű típusától (például személygépjármű, autóbusz, tehergépjármű stb.) és korától is függ: minél idősebb a jármű, annál alacsonyabb az adó mértéke. A gépjárműadó mértéke:
- a gyártás évében és az azt követő 3 naptári évben 345 forint/kilowatt (kW),
- gyártás évét követő 4–7. naptári évben 300 forint/kW,
- gyártási évet követő 8–11. naptári évben 230 forint/kW,
- gyártási évet követő 12–15. naptári évben 185 forint/kW,
- gyártási évet követő 16. naptári évben és az azt követő években 140 forint/kW.
A magyar utakon futó autók átlagos életkora 14,5 év. Azaz egy 15 éves Opel Astra H típusú, 1,4–1,6 benzinmotorral szerelt, nagyjából 100 lóerős, azaz 73 kilowatt teljesítményű kocsi után (185 x 73 forint) 13.505 forintot kellene fizetni, amihez jön az inflációs díjemelés (+4,1 százalék), azaz a végösszeg így 554 forinttal nő, tehát 14.058 forint lesz.
Persze egy fiatalabb autót üzemeltetőnek mélyebben a zsebébe kell nyúlnia. Például egy 150 lóerős (nagyjából 110 kilowattos), 6 éves Volkswagen Passat tulajdonosa (110 x 300 forint) 33.088 forintot fizetett idén áprilisban, jövőre ugyanez 34.444 forint lesz.