A magyar kormány 2021 januárjára tudta megszerezni a trieszti kikötő terminálját, bár már 2019-ben 11,2 milliárd forintnyi eurót pumpált a trieszti kikötőfejlesztést megvalósító cégbe, az Adria Port Zrt.-be. A terminált korábban az Aquila olajfeldolgozó cég használta, finomítóként és szénhidrogén-kezelésre, az elmúlt években azonban elhagyatottá, afféle rozsdaövezetté vált. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter tavaly év végén arról beszélt római látogatása során, hogy a magyar vállalatok várhatóan 2026-tól vehetik igénybe exporttevékenységükhöz a trieszti kikötő magyar terminálját.
A Napi.hu azt írja, hogy egy lépéssel közelebb került Magyarország a trieszti tervek megvalósításához. Az illetékes kikötői hatóság jóváhagyta a magyar tulajdonban lévő terminál rakpartosítását, amire pályázatot írtak ki. A győztes cég feladata első körben az lesz, hogy hajózhatóvá tegye a csatornát, ehhez kotrásra lesz szükség. Ezen kívül pedig a munkálatok első fázisába tartozik a közúthálózathoz való csatlakozás megoldása is. Mindez várhatóan 45 millió euróba kerül majd. Ami jó hír: Olaszország kapott az Európai Unió Helyreállítási Alapjából 45 millió eurót arra, hogy a fejlessze az érintett partszakaszt, valamint a tengeri mederkotrás költségeit is fedezhetik ebből az összegből.
Hosszú még az út addig, mire a magyar vállalatok is használhatják a terminált exporttevékenységük során, mindenesetre egy olasz lap rámutatott, Kína is dörzsölheti a kezét, ha minden a tervek szerint alakul. Az Il Foglio olasz lap szerint a terminál összeköttetésbe kerül majd a kínai Új Selyemút projekttel. Ennek keretében zajlik azonban a híres-hírhedt Budapest-Belgrád vasútfejlesztés is.