Tóth Bertalan arról kérdezte a pénzügyminisztert, valóban arra számít-e, hogy októberre 425 forint lesz egy euró. Kérdésére Varga Mihály államtitkára reagált, de érdemi választ nem adott. Tállai András a kormány által beterjesztett üzemanyagokat érintő jövedékiadó-emelésre sok-sok brüsszelezéssel válaszolt. Mutatjuk.
A jövedéki adó szintje Brüsszel előírására módosul. Évek óta kéri Brüsszel, hogy Magyarország emelje meg az uniós szintnél alacsonyabb jövedéki adó szintjét. Magyarország pedig évek óta kockáztatta a kötelezettségszegési eljárást azzal, hogy az uniós szintnél alacsonyabban határozta meg a jövedéki adó mértékét.
Tállai András szerint az Orbán-kormány a végsőkig kitartott, de elérkezett ahhoz a ponthoz, amikor
brüsszeli nyomásra az adóminimum alatti adószintek már nem tarthatók fenn tovább.
Az
Európai Bizottság erős szorítása ellenére
jelenleg is küzdenek azért, hogy az intézkedést elég legyen csak jövő évtől bevezetni – tette hozzá az államtitkár. Utóbbi vélhetően elírás lehet, hiszen éppen jövőre emelnék a jövedéki adót. Tóth Bertalan szerint túlzottan, az bőven meghaladja az Európai Unió által elvárt szintet.
A szocialista politikus erre először lapunkban hívta fel a figyelmet, jelezve, hogy a kormány a kiugróan magas tavalyi euróárfolyam alapján határozta meg a benzin jövedéki adóját. Később az mfor.hu is arra jutott, hogy a költségvetés tervezésénél alkalmazott árfolyammal (385 forint/euró)
A pénzügyminisztertől Tóth Bertalan arra is választ várt volna, a 420 forint fölötti euró milyen hatással lesz az inflációra. A megválaszolatlanul maradt kérdés jogos, hiszen a Portfolio.hu éppen azért furcsállotta az üzemanyagok jövedéki adójának jelentős emelését, mert lesznek közvetlen hatásai (az üzemanyagok súlya nagyjából 8 százalék az inflációs kosárban), és közvetettek is, hiszen a költségeket a fuvarozók is biztos beépítik áraikba.