Idén márciusban is 25 százalék felett tombolt a magyar infláció és az elemzőket is meglepte az enyhülés minimális üteme. Több termékcsoportban továbbra is jóval az átlagos 25,2 százalék feletti drágulást mért a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Például a tojás fogyasztói ára tavalyhoz képest 74 százalékkal, a tejtermékeké 72,8 százalékkal, a vaj és vajkrémé pedig 68 százalékkal drágult az egy évvel korábbihoz képest – olvasható a forbes.hu cikkében.
A KSH által figyelt 140 termékcsoportból tényleg a televízióé az egyetlen, ahol tavaly márciushoz képest csökkenő fogyasztói átlagárat mértek. Igaz, csupán 0,6 százalékosat. Idén februárra is itt közöltek egyedül csökkenést, igaz, még a múlt havi 0,6 százaléknál is alacsonyabb ütemben, 0,1 százalékot.
Magyarországon a tévék fogyasztói ára 2022-ben átlagosan 5,6 százalékkal emelkedett 2021-hez képest. A KSH 2000-től közölt adatsorában ez volt a legmagasabb éves emelkedés, sőt egyedül 2021-ben emelkedtek még az átlagárak (1,8 százalékkal), azon kívül minden évben csökkenést mértek.
„2022 volt a nagy tévégyártók első olyan éve a járvány után, ahol a termelést nem hátráltatták gyárbezárások, így teljes kapacitással folyt a tévékészülékek előállítása” – írta az Emag webpláza sajtóosztálya. Tapasztalataik szerint náluk is azért maradhattak kedvezőbbek a tévéárak más kategóriákhoz képest, mert,
- tévékből újra jelentős készletek férhetők hozzá,
- az euró-forint árfolyam is kedvezőbb,
- és a kereslet is enyhén csökkent, ami nemcsak a gyártók közötti versenyt fokozta, de az árak csökkenését is.
A cégnél akár enyhe árcsökkenést is elképzelhetőnek tartanak a tévéknél 2023 második felére, de kevésbé optimális esetben inkább az árak stagnálására számítanak.