Az MNB vizsgálata nyomán 28,2 millió forint bírságot szabott ki a Magyar Posta Életbiztosítóra, egyebek közt a belső szabályzatok hiányosságai, az informatikai biztonság, a csalásmegelőzés, a kiszervezések, a kárbejelentések rögzítése, illetve az ügyféltájékoztatás kapcsán felmerült szabálytalanságok miatt – tudatta szerdai közleményében a Magyar Nemzeti Bank.
A jegybank a 2019. január 25-től a vizsgálat lezárásáig tartó időszakot tekintette át, és megállapította, hogy a Magyar Posta Életbiztosító Zrt. nyilvántartási és ellenőrzési rendszere egyes esetekben nem támogatja a jogszerű működést. Így bizonyos élet- és nyugdíjbiztosítási termékeknél a kockázatviselés kezdetének nyilvántartása nem volt megfelelő, illetve a rendszer nem volt képes automatikusan kiszűrni inkonzisztens adatokat. A biztosítási szerződési feltételek kötelező tartalmi elemeivel összefüggésben a szerződés egyoldalú módosítása okainak tételes meghatározása, illetve a biztosítási esemény igazolhatóságának módja kapcsán azonosított hiányosságokat a jegybank.
Hiányosságok merültek fel a biztosító által kiszervezett egyes tevékenységek nyilvántartása, a kiszervezett tevékenységek minősítése, ellenőrzése és bejelentése kapcsán. Emellett a biztosító nem szabályozta átfogóan az esetleges csalások megelőzését, azok kezelését, s nem tartotta nyilván megfelelően dokumentálva az ilyen eseteket. Jelentős számú hiányosságot tárt fel emellett az MNB a biztosító több belső szabályzata – így a szervezeti és működési, termékfelügyeleti és irányítási, belső ellenőrzési szabályzat, továbbá a kockázatkezelési kézikönyv – tartalma kapcsán.
A biztosító panaszkezelési szabályzatának tartalma, illetve panasznyilvántartása sem felelt meg maradéktalanul a jogszabályoknak. Néhány napon keresztül nem rögzítette hangfelvétellel a telefonon közölt panaszokat, illetve a panaszok elutasításakor nem minden esetben tájékoztatta a fogyasztókat teljes körűen és figyelemfelhívásra alkalmas módon a jogorvoslati lehetőségekről.
A bírságösszeg meghatározásakor a jegybank súlyosbító körülményként vette figyelembe egyebek közt az IT, a kiszervezések, a belső szabályzatok, a csalásmegelőzés, a kárnyilvántartás kapcsán feltárt hiányosságok esetében az általuk okozott kockázatot, illetve a panasznyilvántartás ismétlődő hibáját. Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor, hogy a biztosító több jogsértést megszüntetett, illetve azok korrekciójának tervéről számolt be.