Olajkereskedő formációban bukkant fel Perenyei Tamás ügyvéd, az első Orbán-kormány honvédelmi államtitkára. Az elsősorban olaj-nagykereskedelemmel foglalkozó, genfi székhelyű Maddox SA nemrég fióktelepet nyitott Magyarországon, ennek lett az ügyvezetője Perenyei, aki a fióktelep székhelyét a lakáscímén biztosítja.
A budapesti fióktelep mindhárom bejegyzett tevékenysége izgalmas az olajszankciók életbe lépésének küszöbén:
- üzem- és tüzelőanyag-nagykereskedelem,
- kőolaj-feldolgozás,
- csővezetékes szállítás.
A svájci anyacég, a Maddox SA a cégbíróságnak leadott dokumentum szerint nyersanyagok, különösen nyersolaj, kőolaj és kőolajszármazékok kereskedelmével és értékesítésével foglalkozik. Profiljába tartozik a hajón, közúton, vasúton, csővezetéken történő szállítás, valamint a nyersolaj-finomítás is. Honlapjukon fő tevékenységi területüket a Kaszpi- és a Fekete-tengeren, a Balkán, illetve a balti és a mediterrán térségben jelölik meg. Ezeken a piacokon bevallásuk szerint az egyik legnagyobb független olajkereskedelmi vállalat a Maddox, amely 12 éve alakult. Képviseletei, irodái vannak Dubajban, Moszkvában, Kijevben, Szófiában, Tbilisziben, és több képviselője van a Kaszpi-tenger térségében is.
Érdeklődtünk Perenyei Tamástól, hogyan került az olajkereskedő cégnél ügyvezetői pozícióba, mire annyit mondott, hogy ez egy „régi üzleti kapcsolat” eredménye. A Maddox közép-ázsiai olajjal foglalkozik, és eddig nem volt kelet-európai képviselete – indokolta a cég megjelenését Budapesten. Arra a kérdésre, hogy milyen céllal alakult a magyarországi fióktelep, és mik a tervek az energetikai cég képviseletével, azt mondta: konkrét üzletet még nem kötöttek, egyelőre figyelik a piacot.
Az orosz olaj hamarosan szankció alá esik, az uniós döntés értelmében a tengeri szállítása ellehetetlenül (a júniusi döntés nyomán a tilalom nyersolaj esetében decemberben, a finomított kőolajtermékek esetében pedig februárban lép hatályba). A csővezetékes szállítás egyelőre kivétel a szankciók alól, így a Magyarországra belépő Barátság vezetéken vagy a Kiskundorozsmánál érkező Török Áramlaton sem akadályozzák az orosz olaj szállítását. Hogy meddig tart a mentesség, az egyelőre nem világos, de a háborús helyzetben bármikor megeshet, hogy megszűnik a csővezetéken az ellátás, ezért az érintett tagállamok számára célszerű feltérképezni az alternatív beszerzési lehetőségeket. A Maddox pedig szóba jöhet szállítóként, ha a kelet-európai országok esetleg úgy döntenek: diverzifikálják a beszerzési portfóliójukat.
Kérdésünkre, hogy a Mol százhalombattai kőolajfinomítója számára megfelelne-e a Maddox által közvetített olaj, van-e olyan minőségű, mint az uráli, azt mondta: „Még jobb is”. Ilyen oldalról tehát nem lenne akadálya annak, hogy a Molt ügyfeleik között tudják. Mint Perenyei elmondta, tengeri szállítás jöhetne szóba: az Adria irányából a szlovéniai Koper és a horvátországi Omisalj, illetve a romániai Konstanca fekete-tengeri kikötőjébe érkezhet a Maddox-olaj. Ami a magyar kapcsolatot illeti, háztól házig történhetne a szállítás, hiszen a Krk szigeten fekvő Omisaljt vezeték köti össze a Mol százhalombattai finomítójával.
Perenyei Tamásról úgy tudni, baráti kapcsolatot ápol Csányi Sándor OTP-vezérrel, és neve az energiabiznisszel, illetve nagy orosz projektekkel kapcsolatban korábban már forgott a sajtóban. Érdekeltsége, a BDH Engineering Zrt. néhány éve a Paks 2 atomerőmű-beruházáson dolgozó cégek listáján bukkant fel, a mérnökcéget a Roszatom azzal bízta meg, hogy tervdokumentációt készítsen Paks 2 kompresszor- és nitrogénállomásához. A BDH-t annak idején Perenyei a gázkereskedő vállalkozásán, a Nordest Energy Kft.-n keresztül vette meg. (Már egyik cég sem hoz pénzt Perenyei konyhájára, a BDH azóta felszámolásba dőlt, a Nordest Energy pedig már más néven és Révész Bálint milliárdos vállalkozó érdekeltségeként működik a gázbizniszben.)
Perenyei ügyvédi irodája részt vett annak a megállapodásnak a megkötésében is, amelynek során a BKV a 3-as metró szerelvényeinek felújításával az orosz Metrowagonmash-t bízta meg, majd a közlekedési vállalat a szerződés előkészítéséért és a szerződés aláírását követő jogi feladatokért 2013 és 2017 között évente átlagosan 19,2 millió forintot fizetett Perenyeiéknek. A BKV ugyancsak a Tarlós-korszakban Perenyei irodájával szerződött a 4-es metróval kapcsolatos jogi tevékenységek ellátására még 2011 júniusában. A BKV tájékoztatása szerint a 4-es metró szerelvényeit gyártó, francia Alstom elleni per során a közlekedési vállalat 2011 és 2017 között évente átlagosan 40 millió forintot fizetett a Perenyei-irodának.