Gazdaság

Napelemstop: Gulyás Gergely valamit félreérthetett

Váli Miklós / MTVA
Váli Miklós / MTVA
Gulyás Gergely bejelentése alapján a kormány alapjaiban szabná át a napelem-telepítés engedélyeztetési rendszerét. A napelemes szakmai szövetség szerint a kancelláriaminiszter nyilatkozata félreértésen alapulhat, a várható rendelet azonban jelentős korrekciókat tartalmaz majd, és inkább a gyorsított engedélyezést rögzítheti. Nemcsak a szakmával, de az áramszolgáltatókkal sem egyeztetett még a javaslat ötletgazdája, a megvalósítás ugyanis a felvázolt formában emberéleteket veszélyeztethet.

Valótlan állítás, hogy a hálózat nem képes befogadni a megtermelt energiát, a Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. (Mavir) fővezeték-hálózata körülbelül 50 százalékos mértékben van terhelve, tehát bőségesen lenne kapacitása – reagált lapunknak Kiss Ernő, a Magyar Napelem Napkollektor Szövetség (MNNSZ) elnöke arra a nagy hullámokat kavart kormányzati bejelentésre, miszerint a napelemek esetében az ezután érkező igényléseknél felfüggesztik a betáplálás – vagyis a hálózatra csatlakozás – lehetőségét arra hivatkozva, hogy a hazai villamosenergia-rendszer már nem tudja befogadni az így megtermelt energiát. Az intézkedés – amit Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter ismertetett a legutóbbi Kormányinfón – azt jelentené, hogy az energiát mindenki csak a saját háztartásában használhatja majd fel, így az áram tárolását is magának kell megoldania.

A bejelentés a szakma egyöntetű nemtetszését váltotta ki, mivel az akár a lakossági napelem-telepítés teljes leállásával fenyegethet rövid távon. Az MNNSZ szerint az új szabályok nyomán a telepítések átlag 40 százalékkal drágulhatnak, mivel a fogyasztóknak arányaiban rendkívül nagy energiatárolót kellene vásárolniuk ahhoz, hogy a napelemek által termelt áramot fel tudják használni.

Egy napelemes rendszer kiépítésének a megtérülése az eddigi átlagos 7–8 évről 16–20 évre nőhet. Sőt, mivel az akkumulátorok élettartama jellemzően 10 év, a mostani tarifák mellett előfordulhat, hogy az energiatárolók beszerzése meg sem térül.

A háztartások áramtermelése mindössze 3 százalék

Kiss Ernő azt mondja, arányaiban nagyon kevés a napelemes rendszer hazánkban, a háztartások a teljes hazai villamosenergia-termelés mindössze 3 százalékát adják. A Mavir átviteli hálózatára ki sem jut a háztartási méretű napelemes erőművek által megtermelt szűkös mennyiségű villamos energia, hanem már az elosztói hálózaton felhasználódik. Ez lényegében annyit jelent, hogy az áram rögtön használatba kerül a termelés helyszíne környékén, például iskolákban és más közintézményekben. Ezzel szemben a hazai termelés közel felét előállító paksi atomerőmű a megtermelt áramot az átviteli hálózaton át juttatja el Soprontól Mátészalkáig mindenhová – magyarázta.

Az elnök azt elismerte, hogy jelenleg az ország villamosenergia-hálózata a centrális termelésre és az importra van kalibrálva, emiatt valóban nem tökéletes arra, hogy kezelje például a napelemes rendszerek által megtermelt, időjárásfüggő kapacitást. Eddig is voltak olyan területek, vezetékszakaszok, amelyekre olyan sok napelemes rendszer kapcsolódott, hogy a betáplálás nem volt lehetséges. Az áramszolgáltatók hálózati szakemberei egyenként vizsgálták meg az egyes szakaszok alkalmasságát.

A mérésekről kiadott úgynevezett műszaki gazdasági tájékoztatók tanúsága alapján azonban az esetek döntő többségében megfelelőnek értékelték a projekteket.

Az elnök úgy látja, Gulyás Gergely kormányinfós bejelentésének alapja valamilyen félreértés, tévedés lehetett. Az egész világon hatalmas az igény a napelemes rendszerek iránt, a betáplálás ilyen jellegű tiltása, amit nálunk terveznek, tudomása szerint egyetlen országban sem létezik.

Balogh Zoltán / MTI Gulyás Gergely a Kormányinfón 2022. október 13-án.

A nyilatkozat egyébként éppen akkor érkezett, amikor brutális mértékben megdrágult az áram, és a fogyasztói igények példátlan mértékben megnőttek az olcsó energiaforrások iránt. Eközben a hazai villamosenergia-felhasználás 40 százaléka import, az egyik fő beszállító pedig Ukrajna, amelynek a múlt héten több napon keresztül éppen Magyarország exportált áramot, mert az orosz erők szétlőtték az ottani hálózatot. Az pedig ezen a héten derült ki, hogy az ukrajnai erőművek közel harmada megsemmisült a támadásokban, emiatt korlátozzák az áramellátást – ez pedig növeli az ellátás bizonytalanságát.

Kiss Ernő azt állítja, a Technológiai és Ipari Minisztériumnál (TIM) – amely a napelemes rendszerekkel kapcsolatos döntésekben és az áramszolgáltatói hálózat felügyeletében illetékes – soha nem merült fel, hogy a továbbiakban minden szereplő számára megakadályozzák a visszatáplálás lehetőségét. Az MNNSZ részt vesz a döntés-előkészítési, törvényalkotási folyamatokban, rendszeresen egyeztet a minisztérium illetékeseivel, akik eddig elkötelezettnek látszottak amellett, hogy a napenergia-ipar minél gyorsabban és szélesebb körben elterjedjen.

„Abban bízunk, hogy a Magyar Közlönyben hamarosan megjelenő rendelet korrigálni fogja Gulyás Gergely bejelentését, és a TIM gárdája képes lesz normális mederbe terelni a folyamatokat” – hangsúlyozta a szakember. Reményei szerint a végső határozat arról szól majd, hogy a kormányzat lehetővé teszi a napelemes rendszerek gyorsított engedélyezését. Az egyeztetések egyébként jelenleg is zajlanak, vagyis Kiss szerint a rendelet akkor még nem is körvonalazódott, amikor a kancelláriaminiszter megszólalt.

Erre utal, hogy a kormányinfót követően Steiner Attila energiaügyi államtitkár és Palkovics László miniszter is megszólalt a technológiai minisztérium részéről – Kiss Ernő szerint azért, hogy mentsék a menthetőt. A zűrzavarra jellemző, hogy az egyes kormányzati szereplők nyilatkozatai nem fedik teljesen egymást. Gulyás úgy fogalmazott, hogy csak azok esetében változik a szabály, akik „ezt követően” telepítenek, de időpontot nem jelölt meg. Palkovics azt mondta: nem lesznek kárvallottjai a döntésnek, vagyis aki valamilyen formában már engedélyt kapott a napelem-telepítésre, az eredeti feltételekkel tudja majd megvalósítani a beruházást. Steiner az energiatárolók támogatási programjáról posztolt, amihez várják az európai uniós forrásokat, egyúttal hangsúlyozta, hogy a felfüggesztés csak addig tart, amíg a hálózat bővítését befejezik.

Lapunk megkereste a TIM-et azzal kapcsolatban, mi a jelenlegi álláspontjuk a témában, amint válaszolnak, beszámolunk róla.

Kinek használna?

Kiss Ernő szerint a napelemes rendszerek visszatáplálásának tiltása nem racionális érvek és nem is lobbiérdekek mentén került a kormányzati megfontolások közé. Kizárásos alapon a gázmotoros-gázturbinás erőművek üzemeltetőinek használna a lépés, ők az egyetlenek, akik esetleg előtérbe kerülhetnek – mivel amennyiben a napelemeket is visszaszorítják, a szélerőműveket pedig tiltják, rajtuk kívül senki más nem vágna bele komolyabb erőműprojektekbe. Aligha valószínű azonban, hogy ezek a cégek nyomást gyakoroltak volna a kormányra, és vélhetően a kabinetnél is megfontolnák, hogy az ilyen megoldásokra nem érdemes alapozni, amikor a földgáz ára akár tizenötszörösére növekszik, ráadásul a beszerzési források bizonytalanná váltak az orosz–ukrán háború miatt – értékelt az elnök.

 

A másik haszonélvező maga a Mavir lenne, mely hálózathasználati díjat kap, ami nemrég jelentősen megemelkedett. A megújuló energiaforrások által termelt villamosenergiát azonban költségmentesen köteles átvenni, miközben az importáram után a teljes hálózatára kapja a hálózathasználati díjat. A rendszerirányító brutális veszteségeket szenvedett el az energiaválság miatt, de az ellenlobbizás esetükben sem életszerű. A nagyobb napelemes erőművek üzemeltetői ugyanakkor kifejezetten ellenérdekeltek, hiszen az MVM-csoportnak, az E.ON-nak és a Mészáros Lőrinc felcsúti multimilliárdoshoz köthető Opus Global Nyrt.-nek egyaránt van lakossági napelemrendszereket kivitelező csoportja. Ezek jelentősen profitálhatnak abból, hogy az igények a korábbi sokszorosára nőttek – emelte ki az MNNSZ elnöke.

Az egyik oldalon dömping, a másikon teljes elbizonytalanodás

A kormány múlt csütörtöki bejelentése óta felbolydult a piac, és tovább nőtt az érdeklődés a napelemrendszerek iránt. Az egyik szolgáltató például négy nap alatt jutott hozzá az egész éves rendelésállomány ötödéhez.

Sokan kérik, hogy hamar töltsük fel az engedélykérelmet, az eljárásokat gyorsítsuk fel, mivel a kérelmek beadása már azt jelenti, hogy a rendszertelepítés kezdeményezhető, tehát még az új szabályok megjelenése előtt folyamatban van

– mondta lapunknak Kujáni Péter, a napelemes rendszerekkel foglalkozó Energiatakarék SLR Kft. értékesítési igazgatója. Az eddigi nyilatkozatokból ugyanis azt valószínűsítik, hogy aki már bejelentette a háztartási kiserőmű telepítési, illetve hálózatra csatlakozási igényét, azt nem érinti a szabályváltozás. Az ügymenet úgy néz ki, hogy a kuncsaft szerződést köt a telepítést végző céggel, az utóbbi pedig beadja az igényt az áramszolgáltatóhoz a hálózatra történő csatlakozásra. A cégek és az érintettek is úgy értelmezik, hogy ha az igénybeadásig eljut az ügy, és az áramszolgáltató nyilvántartásba veszi azt, akkor még a régi szabályok szerint, szaldóelszámolással történhet a szerződés.

A mostani dömping mellett azonban fontos következmény, hogy a bejelentés elbizonytalanította a beruházók nagy részét. Sok helyszínen ugyanis – az ELMŰ szolgáltatási területén kívül mindenhol –, ahol fázisbővítésre van szükség, nagyon sokan még nem kaptak szolgáltatói szerződést. Amennyiben viszont nem zajlott le teljes mértékben a fázisbővítés, akkor be sem adható az engedélykérelem a napelemrendszerre. A szakember elmondása szerint több tucat olyan szerződése van a cégüknek, melyeknél jelenleg is zajlik a kiépítés.

Habár Palkovics László azt mondta, nem lesznek kárvallottjai a napelemstopnak, a 200 milliárdos támogatási program résztvevői számára ez most nem egyértelmű. Mint megírtuk, a program első köre az uniós helyreállítási alapból (RRF) finanszírozandó lakossági napelemes pályázat igénylői a késlekedés miatt már eddig is buktak. A késlekedés számukra nagy gond, mivel a pályázat elbírálása és a támogatói okirat megszerzése előtt nem folyamodhatnak engedélykérelemhez. Az Energiatakarék esetében mintegy 150, országosan pedig még mindig több tízezer ügyfél érintett, akik még nem teljesítették a pályázat első hat hónapos mérföldkövét. Ők mindenképp bizonytalan helyzetbe kerültek, hiszen nem ilyen feltételek mentén, ráadásul ingyenes lehetőséggel, nem pedig ekkora költségekkel számolva döntöttek amellett, hogy napelemes beruházást kezdeményeznek. A kétségekre egyelőre annyi a válasz, hogy meg kell várni a rendeletet, csak akkor lehet átszámolni a díjakat és a megtérülési időt.

Szajki Bálint / 24.hu

Bár még az első kör sem zárult le, a kormány nemrég meghirdette a második, 200 milliárd forintos etapot, és akkor szó sem volt még a hálózati problémákról. Most úgy áll a helyzet, hogy nem állították le, de bizonytalan időre jegelték a napelemes pályázat második körét. Steiner Attila szerint a kormányzat az elsőkörös pályázók projektjeit a hazai költségvetés terhére teljes mértékben előfinanszírozza addig, amíg az uniós forrásokról nem születik egyezség. A pályázat második szakaszáról viszont csak a támogatások felhasználásáról szóló hivatalos megállapodás után döntenek. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy bárki beadhatja a pályázati kérelmét a második körre is, csak éppen nem kaphatja meg a támogatói okiratot addig, amíg az Európai Bizottsággal nem rendeződött a vita.

A rendelet konkrétan életveszélyes lenne

Gulyás Gergely a napelemstop bejelentésekor jelezte, hogy az úgynevezett szigetüzemű rendszerek engedélyeztetését jóval egyszerűbbé teszi a kormány. Az ilyen rendszerek esetében az adott épület napelemes rendszere önálló áramellátó egységet képez, nem kapcsolódik a hálózati áramellátó rendszerhez.

Ez azt jelenti, hogy a szigetüzemű rendszereket nem kell engedélyeztetni, ez pedig konkrétan életveszélyes helyzeteket teremthet

– állítja Kujáni Péter. A jelenlegi szabályok szerint ugyanis olyan ingatlan esetében, amelyik előtt közterületen gerincvezeték halad el – akkor is, ha nincs a hálózatra kötve – kifejezetten tilos az áramszolgáltató engedélye nélkül szigetüzemű akkumulátort telepíteni.

Az életveszélyt az okozná, hogy engedélyeztetés nélkül nincs előírva, milyen eszközökkel szükséges meggátolni a visszatáplálást a hálózatra. Ezeket az eszközöket szakszerűen kell kiépíteni és jóváhagyatni a szolgáltatóval, amely garantálja, hogy nem fog visszatáplálni semmilyen körülmények között. Amennyiben viszont nincs meghatározva, akkor bárki házilag is próbálkozhat.

Akár Feri bácsi, a szomszéd villanyszerelő is összerakhat valamit, csak ide-oda dugdossa majd a madzagokat

– tette hozzá.

Viszont, ha nincs megfelelően meggátolva a visszatáplálás a hálózatba, az tragédiákat okozhat. Például hamarosan nagy számban kezdődnek a hálózatfejlesztések, amelyek esetében a szerelést megelőzően az üzemeltető lekapcsolja az áramot a hálózaton. Amennyiben viszont egy lakóház napelemrendszere továbbra is visszatáplál az áramtalanított hálózatra, akkor a szerelőket agyoncsaphatja az áram.

Ebből látszik, hogy a módosítást még azelőtt jelentették be, hogy véleményezték volna a szakmai képviseletek, illetve az áramszolgáltatók

– fogalmazott Kujáni Péter.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik